dsgf Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei, når jeg skal ut på langtur/campingtur ser jeg ofte at jeg ender opp med alt for mange kolli. I tillegg blir det vanskelig å holde styr på verdisakene. Før jeg reiser bort om ca 1 uke har jeg bestemt meg for å kjøpe meg en sekk. Jeg har følgende behov: * Må være på lager/tilgjengelig i Oslo i løpet av 3 dager * Må ha plass til D90 med 16-85 påmontert + ett stort eller to små objektiver * Bør ha plass til 15" laptop * Må ha plass til klær for tre dager, en vannflaske og en kjekspakke, samt GPS og lommebok og nøkler * Fotorommene og laptoprommet må (selvfølgelig) ha polstring. * Vanntett/regntrekk eller liknende Utseendet er ikke så nøye, jeg ser for meg at jeg tar med meg denne der jeg går enten det er inn i butikker, på rundtur i byen eller rundt på leirplasser osv. Så: Noen med erfaringer eller tips til hva jeg bør se etter? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg tror faktisk ikke et slikt beist finnes. Dvs. hva regner du som klær for tre dager? Undertøysskift og en genser? Eller med ekstra bukse og skjorte®. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Det får holde med undertøy og en genser. Tanken min var at det ser ut på "interiørbildene" som om alle de store fotosekkene har plass til to kamerahus og sju objektiver, og jeg tenker at jeg godt kunne klare meg med bare basic fotoutstyr og heller bruke andre halvdelen av plassen til øvrige verdiobjekter/nødvendige artikler. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Da er det en del muligheter - det er også mulig å gjøre slik som du sikter til, men problemet er ofte at delerene går i hele sekkens lengde og da blir det knotete å lage en delt løsning. En bag som burde dekke behovene dine er LowePro CompuRover. Generelt råd er snus litt rundt på Cambags og se om du finner noe som passer. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Den ser ikke så gærn ut, takk for gode tips Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Lowepro CompuPrimus AW er også en slik sekk som er verdt å ta en nærmere titt på =) Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Tursekk hvor du pakker pc og fotoutstyr inn i klær. Lenke til kommentar
Thomasehlol Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Lowepro CompuPrimus AW er også en slik sekk som er verdt å ta en nærmere titt på =) Min har ikke plass til noen laptop desverre Hvis ikke hadde det vært den ultimate sekken. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hvis jeg skulle pakket lite nok klær ville det fått plass i min LowePro FastPack 250. Øverste halvdel er upolstret og beregnet på klær etc, laptoprom inn mot ryggen. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Har selv en 250, og det er plass til en del i den. I mangel av annen mellomstor sekk for en helgetur pakket jeg bærbar PC, kamera, to relativt store objektiver, to små fastobjektiver og klesskift for tre dager, riktignok ganske lette plagg. I tillegg kom noen småting, og er ganske sikker på at en kjekspakke og mindre drikkeflaske kan få plass på siden. Krøllete klær blir det, åpenbart. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg stakk innom FV i dag og så litt på de forskjellige alternativene. Crumpler har et par modeller som kunne fungert mtp kapasitet, men jeg følte meg ikke helt komfortabel med at man åpner dem ved å dele dem på høykant med glidlåsen. Ser for meg en slapp glidlås som ikke er helt lukket, og så raser alt ut når man løfter sekken etter håndtaket på toppen. Av modellene de hadde inne så jeg på følgende: Think Tank hadde ingen med både laptop-rom og 50/50 kamera og bagasje Fra Lowepro fant jeg fire aktuelle modeller: FastPack 250 FastPack 350 CompuPrimus CompuRover FastPack 250 var litt for liten etter min smak, ellers fin pris CompuPrimus var litt vel ekstrem. Den har eget laptop-etui med solskjerm. Det ble litt for mye feltreporter og litt for lite campingtur for mitt behov. Sto lenge og vaklet mellom FastPack 350 og CompuRover. Fordelen med FastPack 350 er først og fremst pris. Den virket bittelitt mindre enn CompuRover, og har ikke like fikse løsninger. Man åpner den med en glidlås som fort vrenger opp hele den nedre delen. Følte meg ikke helt komfortabel med det, da jeg frykter ting kan rase ut hvis jeg i et sløvt øyeblikk drar feil glidlås litt for langt. Ingen mulighet til å komme til kamerarommet fra innsiden av sekken. CompuRover koster mer enn det dobbelte, men er stor, har mange muligheter, plass for opptil 17" laptop, stativfeste (inkl "lomme" til å hekte det i). Man kan åpne kamerarommet forfra, men også gjennom bunnen av rommet over. Man får tilgang til kameraet ved å vippe ut kameraavdelingen, noe som gjør at ingenting ramler ut så lenge sekken står oppreist. I tillegg virket sømmer og glidlåser hakket mer solid enn på 350, glidlåsene er gummibelagt for vanntetting og det følger med regntrekk. Jeg trakk pusten, fant fram plastkortet og endte opp med CompuRover - takk for spot on anbefaling, tomsi42! Jeg kommer nok oftest til å bruke denne sekken når jeg er på campingferie/leiropphold hvor jeg kan ha med mye bagasje i bilen, men ikke ønsker å etterlate verdisaker i teltet når jeg er borte hele dagen. I tillegg vet jeg at når det regner blir _alt_ vått, så ekstra værtetting av sekken er verdt noen ekstra kroner. Skal prøve å komme tilbake med en rapport om hvordan det gikk etter første prøvetur:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå