Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Folkens. Jeg driver og setter opp to nye servere som skal ta over driften her på bruket. Nå skal jeg sette opp Failover Clustering mellom disse og da ser det ut til at den trenger en AD controller tilgjengelig. Jeg har jo ingen tilgjengelig enda for jeg har ikek installert annet en Win2008 R2 på disse serverene. Hva er best practice her? Kan jeg ha den ene HOST'en som AD controller? Kan den virtualiseres? Eller er det rett og slett best å ha den som en egen standalone server?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

"alt kan virtualiseres" Mer eller mindre. Det kunne vært greit å vite hvilken virtualiseringsteknologi du bruker.

Xenserver, Vmware, Microsoft Virtualization eller kanskje en annen virtualiseringsteknologi?

Jeg har selv forsøkt å styre unna virtualisering der jeg har ett host os.

Jeg bare liker det ikke, fungerer sikkert knall. Men erfaringen min tilsier at MS servere som f.eks host os må patches (og rebootes) mer enn det jeg har måttet gjøre med f.eks ESXi og Xenserver i bunn. (NB! Siden jeg ikke har kjørt MS virtualisering, så skal jeg ikke begi meg ut på dette, jeg TROR jeg trenger flere reboots, jeg vet ikke. Da jeg har null erfaring med produktet)

Annet enn det, det er ikke noe som tilsier at man ikke kan sette host os som domenekontroller, eventuelt virtualisere domenekontrolleren. Best practice vet jeg desverre ikke, men de eneste to typer server som jeg har fått med meg at det blir anbefalt å vurdere om man har kraftige nok jern til å virtualisere er exchange og terminalservere.

Jeg har dog virtualisert både excahange og terminalservere helt uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...