Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Betydningen av kommunisme

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Dette er hva jeg har funnet ut:

Det er en politisk ideologi som bygger på ideen til karl marx. Det er et system der privat eiendomsrett er opphevet og eierskapet til produksjonsmidlene overført til fellesskapet.

Og at målet er et klasseløst samfunn.

Eller har jeg misforstått noe?

Og sovjet førte denne ideologen i den kalde krigen, hva var den store frykten med den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart:

Kommunismen bygger på at alt skal være likt for alle. Derfor opphever man det private, og styrer all virksomhet fra staten. Målet er som du nevner, et klasseløst samfunn og lik fordeling av goder. Det skaper endel utfordringer, fordi når alt blir likt, blir arbeidsinnsatsen deretter.

Ingen har klart å få kommunisme til å funke på den måten det var ment.

Veldig, veldig kort forklart.

Under den kalde krigen var det to motstående ideologier som kom i konflikt. Sovjet ønsket å fremme kommunismen, mens USA verdsatte kommunismen. Grunnen til at folk fryktet kommunismen, var nok fordi man så at det ikke fungerte spesielt godt - men mest på grunn av propagandaen som ble ført mot den.

Nå er ikke jeg ekspert på området, men det er den kort-korte versjonen.

Lenke til kommentar

Kommunismen var bakenforliggende ideologi til stalinismen ja.

Er spørsmålet hva betydningen av kommunisme var? Som i påvirkning av ideologier som stalinismen og hvordan det påvirket verden igjen? Eller er det en analyse av den faktisk kommunismen med marxismen og historiske materialismen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...