Gå til innhold

Anthony Annan - den store "syndebukken"

DJ_Dark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss si at jeg heter Bernt, plutselig kommer det en dust og kaller meg for Bjarne, da blir jo jeg sur.

Samme er det med Annan, han er Afrikaner, tenk om noen hadde kalt han for Asiater, da hadde hvertfall jeg klikka.

Dere er på jorde her. Aarøy brukte ordet "afrikaner" som om det var et skjellsord. Som om han er mer verdt enn han. Han kunne like gjerne sagt neger.

Er ikke opp til hvite folk å fortelle hvordan svarte folk skal tolke sånne utsagn. Uansett så har det ikke noe med hvordan vi skal se på Annan som fotballspiller.

Lenke til kommentar

Nær var feil ord jeg brukte. Han tar aldri TAK i drakta var det jeg skulle skrive der. Han er nær den, men tar ikke tak. Hadde vært fint om du tok et mindre bilde og, for jeg brukte 5 min på å laste det bildet der.

OK, så det hadde vært straffe om Annan hadde knyttet neven?

Jeg har skrevet hva jeg mener, men kan godt si det igjen. Han drar ikke i noen drøye, han holder mer rundt og sperrer veien for Rushfeldt. Om jeg ikke tar helt feil burde det da vært indirekte frispark og ikke straffe.

Lenke til kommentar

Jaja, men han er afrikaner og blir kalt afrikaner. DET er ikke rasistisk.

Jeg skjønner at han kan oppfatte det rasistisk, siden INGEN (som jeg vet om) går rundt å kaller noen "Jævla Europeer/Asiater" osv.

Selvfølgelig var det ikke i Aarøys hensikt å bli stemplet som rasistisk i denne sammenhengen. Det var bare et utbrudd i kampens hete, noe jeg tror de fleste forstår.

Man kan så spørre seg hvorfor lille Annan blir satt til å passe på de store spillerne? Dette var iflg. mini, reka og wathne på fotballxtra et klassisk taktisk inngrep, siden det er på den måten de kan forstyrre motstanderne mest (spesiellt på dødballsituasjoner).

Nå har vi jo sett at Annan kan ta denne oppgaven litt i overkant med fysisk kontakt. Men jeg tror ikke dette bare gjelder Annan som det er påpekt tidligere.

Lenke til kommentar

Nær var feil ord jeg brukte. Han tar aldri TAK i drakta var det jeg skulle skrive der. Han er nær den, men tar ikke tak. Hadde vært fint om du tok et mindre bilde og, for jeg brukte 5 min på å laste det bildet der.

OK, så det hadde vært straffe om Annan hadde knyttet neven?

Det hadde jo ikke det, eller er du uenig?

Man kan knytte neven uten å ta med drakta i samme slengen

Du kan springe med knytta never for alt jeg bryr meg.

Lenke til kommentar

Annan holder faktisk ikke rundt han. Han holder armene sine rett ut. Dessuten planter jo Rushfeldt albuen sin i hodet på Annan. Det er ikke snakk om noen draktholding, han tar aldri nær i drakta til Rushfeldt med hendene sine, legg merke til det. I beste fall skulle det blitt blåst indirekte frispark for obstruksjon om jeg ikke tar helt feil. :)

Annan var aldri nær drakten?

Da har jeg i så fall misforstått, du sa ingenting om å ta TAK i drakta i forrige innlegg.

Edit;

Ville det vært rasistisk om man sa "jævla afrikaner" til en hvit sør-afrikaner?

Ja? I min og sikkert(?) lovens mening, brukes som noe negativt.

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Det med rasisme er meget vanskelig ja. For den første skrikes det ofte rasisme for fort, bare man kommer med en uttalelse som man kanskje ikke tenker på er så rasistisk. For det andre burde Aarøy skjønt at å kalle en fyr jævla afrikaner vil bli sett på som rasistisk. Meget klønete og dumt sagt.

Lenke til kommentar

Ville det vært rasistisk om man sa "jævla afrikaner" til en hvit sør-afrikaner?

Selv om jeg er Nederlender, så ville jeg følt meget ubehag når noen ville ha kalt med jævla Nederlender her i Norge... Det er et utrykk for at du ikke er velkommen eller ikke likt her og i mine øyne så er det noe "rassistisk".

Dog til Annan så har han fått alt for mye oppmerksomhet av media, noe som fyrer opp andre lags supportere. Som jeg har sagt så bør man se over hele fjøla og disukterer heller helheten enn enkeltsituasjoner.

Lenke til kommentar

Annan holdt ikke Rushfeldt i den situasjonen der, han holder armene rundt kroppen på Rushfeldt for å ha kontroll med ham om han forsøker å stikke. Rushfeldt på sin side, legger albuen og hele vekten sin på Annans skulder for å holde ham nede, slik at Annan ikke skal få satse og knuse Rushfeldt i hodeduellen.

Når det så kommer til at Rushfeldt kalte Annan for afrikaner, så er det rimelig idiotisk. Nettopp fordi at det blir som å kalle Rushfeldt europeer. Det er irrelevant for hele situasjonen og viser bare hvilke holdninger Rushfeldt har. Rasistisk? Nei, kanskje ikke, men likevel en helt unødvendig uttalelse. Det var ingen grunn til å påpeke Annans opphav, Annan er Ghaneser og således fra kontinentet Afrika, men at det skulle ha noen relevans for situasjonen mellom ham og Rushfeldt er vanskelig for meg å se, med mindre at Rushfeldt har er spesielt negativt syn på afrikanere.

Jeg er ikke spesielt interessert i fotball, jeg får stort sett med meg kampene som Rosenborg spiller og de fleste kampene til Liverpool - er det noe som alltid har irritert meg med fotball, er holdningen til spillerne. Spillerne gjør det de kan for å jukse, nettopp fordi det ikke får konsekvenser for dem. Det burde være strengere straffer, flere utvisninger og lengre utvisninger. Det burde tas ibruk videodømming for å få bukt med juksemakerne, fordi det ødelegger alt for mange fotballkamper, både at juksere klarer å filme seg til straffespark og at mål blir forhindret av juks og holdning i feltet. Ved scoringer, så burde det spoles tilbake for å finne ut om det var offside, ikke blåses først for så å finne ut at ballen var god. Videodømming brukes med suksess i flere andre sporter, så jeg forstår ikke hvorfor det skulle være et problem i fotball. Dessuten, så burde NFF kunne slå ned på slikt juks, selv etter at kampen er ferdig spilt. Det bør ikke være slik at dommertrioens inkompetanse og grå stær, fører til at juksemakere gang på gang slipper unna. I tillegg burde man kunne annulere må i ettertid, for å få bukt med slikt juks. Det vil ikke lenger lønne seg å jukse og spillerne vil forhåpentligvis slutte å jukse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Annan holdt ikke Rushfeldt i den situasjonen der, han holder armene rundt kroppen på Rushfeldt for å ha kontroll med ham om han forsøker å stikke. Rushfeldt på sin side, legger albuen og hele vekten sin på Annans skulder for å holde ham nede, slik at Annan ikke skal få satse og knuse Rushfeldt i hodeduellen.

Akkurat det jeg mener og.

Når det så kommer til at Rushfeldt kalte Annan for afrikaner, så er det rimelig idiotisk. Nettopp fordi at det blir som å kalle Rushfeldt europeer. Det er irrelevant for hele situasjonen og viser bare hvilke holdninger Rushfeldt har. Rasistisk? Nei, kanskje ikke, men likevel en helt unødvendig uttalelse. Det var ingen grunn til å påpeke Annans opphav, Annan er Ghaneser og således fra kontinentet Afrika, men at det skulle ha noen relevans for situasjonen mellom ham og Rushfeldt er vanskelig for meg å se, med mindre at Rushfeldt har er spesielt negativt syn på afrikanere.

Var vel Aarøy som sa dette, ikke Rushfeldt så vidt jeg husker.

Jeg er ikke spesielt interessert i fotball, jeg får stort sett med meg kampene som Rosenborg spiller og de fleste kampene til Liverpool - er det noe som alltid har irritert meg med fotball, er holdningen til spillerne. Spillerne gjør det de kan for å jukse, nettopp fordi det ikke får konsekvenser for dem. Det burde være strengere straffer, flere utvisninger og lengre utvisninger. Det burde tas ibruk videodømming for å få bukt med juksemakerne, fordi det ødelegger alt for mange fotballkamper, både at juksere klarer å filme seg til straffespark og at mål blir forhindret av juks og holdning i feltet. Ved scoringer, så burde det spoles tilbake for å finne ut om det var offside, ikke blåses først for så å finne ut at ballen var god. Videodømming brukes med suksess i flere andre sporter, så jeg forstår ikke hvorfor det skulle være et problem i fotball. Dessuten, så burde NFF kunne slå ned på slikt juks, selv etter at kampen er ferdig spilt. Det bør ikke være slik at dommertrioens inkompetanse og grå stær, fører til at juksemakere gang på gang slipper unna. I tillegg burde man kunne annulere må i ettertid, for å få bukt med slikt juks. Det vil ikke lenger lønne seg å jukse og spillerne vil forhåpentligvis slutte å jukse.

Et veldig godt poeng dette.

En meget god post av deg. :)

Lenke til kommentar

Jeg har studert videoen på vg.no litt mer nå og man ser tydelig at Annan IKKE holder Rushfeldt. Han "koser" litt med ham, klapper litt på ham slik at han kjenner hvor han har ham. Han holder han ikke fast på noe vis, han bare tar litt på ham. Vanlig kroppskontakt for å kjenne etter hvor han har angriperen.

Annan presser altså Rushfeldt ved å være i nærheten av ham, slik at han IKKE skal få stå fritt og heade ballen i mål - jeg var av den oppfatning at det er jobben til en som skal forsvare målet. Og så lenge Annan ikke holder Rushfeldt fast, noe jeg ikke kan se av videoene som ligger ute - så ser jeg faktisk ikke noe problem. Hadde Annan holdt godt fast i angriperen, så hadde det vært noe helt annet. Fotball er en fysisk sport, kroppskontakt er lov og personlig synes jeg virkelig ikke at Annan har forbrutt seg mot reglementet.

Om det så er slik at Annan i dette tilfellet skulle ha blitt dømt for obstruksjon, så er det indirekte frispark som gjelder - ikke straffe, så det viser vel bare hvor dårlig kontroll dommersjefen har på regelverket, som mener at Rushfeldt ble snytt for straffe.

Red.: Beklager misforståelsen angående at det var Rushfeldt som kalte Annan for afrikaner.

Endret av NikkaYoichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med indirekte frispark for obstruksjon har jeg allerede nevnt her, så jeg er helt enig med deg. Han holder ikke så jeg fatter ikke at mediene må dra det så jævla ut av situasjonen. Men det er jo medienes oppgave å skrive om det som selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...