Gå til innhold

Hovedkort med Gforce intergrert skjermkort

Anbefalte innlegg

Heisan lurer på om noen kan hjelpe meg litt her,har en compaq p3 500

(presario) men har lyst å skifte ut hovedkort til socket A (og jada selvføgelig prossesor og minne ;-) ),vil dette gå? regner med kabinettet er vanlig ATX standard,og ett annet spørsmål hvilket hovedkort med Gforce er det beste(til rundt 1000kr.)

Håper noen kan hjelpe.

Mvh.

HamiltonII

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisan lurer på om noen kan hjelpe meg litt her,har en compaq p3 500

(presario) men har lyst å skifte ut hovedkort til socket A (og jada selvføgelig prossesor og minne ;-) ),vil dette gå? regner med kabinettet er vanlig ATX standard,og ett annet spørsmål hvilket hovedkort med Gforce er det beste(til rundt 1000kr.)

Håper noen kan hjelpe.

Mvh.

HamiltonII

GeForce skjermkortene integrert på hovedkort er ikke noe å skryte av....

Lenke til kommentar

Så enig så enig.

Men for å svare på spørmålet så er Abit NF7-M et av de beste. Det er på det sterkeste annbefalt å bruke 2 rambrikker, da aktiverer du noe som er kalt dual ram (søk på forumet). Det gir vanliglivs veldig liten ytelsesøkning, men gir en ca 50% ytelsesøkning i spill om du bruker det integrerte skjermkortet. Grunnen til dettte er at det integrerte grafikkortet bruker av hovedkort-minne. Og det er det minne som blir raskere med dual ram.

Ellers er det en del ting du bør tenke på når du oppgraderer.

Det viktigste er om du har en kraftig nokk strømforsyning. Jeg får litt frysninger når compaq nevnes, og tviler ikke på at strømforsyning er et sted de kan ha funnet på å spart på. Har selv en Compaq P3 500Mhz og tokk et titt på trømforsyningen. Det stod ikke mye fornuftig på den, men slik jeg tolket det så stod det at den var på 125W. Det er veldig lite.

Om du bytter ut den også så er det vel så lite igjenn av compaq at det ikke er så mye de kan ødelegge.

P.S Det er vell ikke tilfeldigvis en Compaq presario 5700 serie du har?

Lenke til kommentar

nåvel. de kan ikke akkurat sammenlignes med et radeon 9700-kort, men de gjør en helt kurant jobb som 3d-kort. har selv 2 stk. Asus A7n266-vm-hovedkort (integrert gf2-brikke, lan og lydkort), og de kjører helt fint spill som cs, diablo II, osv.

for litt over 400kr (demobrukt, komplett), er ikke ytelsen noe å sutre over.

Lenke til kommentar

nåvel. de kan ikke akkurat sammenlignes med et radeon 9700-kort, men de gjør en helt kurant jobb som 3d-kort. har selv 2 stk. Asus A7n266-vm-hovedkort (integrert gf2-brikke, lan og lydkort), og de kjører helt fint spill som cs, diablo II, osv.

for litt over 400kr (demobrukt, komplett), er ikke ytelsen noe å sutre over.

Nå er nok denne karen ute etter relativt god ytelse i spill tror jeg (tipper, men virker sånn) Og det å kjøre Diablo glatt er ikke akuratt fantastisk ;) samme gjelder den 5 år gamle hl-motoren...

Lenke til kommentar
Nå er nok denne karen ute etter relativt god ytelse i spill tror jeg (tipper, men virker sånn) Og det å kjøre Diablo glatt er ikke akuratt fantastisk ;) samme gjelder den 5 år gamle hl-motoren...

nyeste utgave av cs krever nok en del mer enn halflife originalt gjorde. fyrte opp vice city på den maskinen i går, og i 640x480x32 var det helt spillbart. ikke like snertent som på hovedmaskinen min, men igjen, for å være et hk med vga/lan/lyd til 400kr, så er det i mine øyne meget bra.

uansett, et hovedkort med integrert gpu vil uansett ikke være nok til å kjøre de nyeste spillene i superduper hastighet. er man ute etter fin framerate med masse effekter og dill, så er eget skjermkort et must.

Lenke til kommentar

Jo det stemmer det er en 5726,bør vel kanskje bare invistere i ett nytt kabinett også,men jeg hadde liksom tenkt å holde prisen på ett minimum,ett annet spørsmål det er jo agp port i disse hovedkortene sant så jeg kan vel slenge i ett skjermkort ved en senere anledning?

Lenke til kommentar
Jo det stemmer det er en 5726,bør vel kanskje bare invistere i ett nytt kabinett også,men jeg hadde liksom tenkt å holde prisen på ett minimum,ett annet spørsmål det er jo agp port i disse hovedkortene sant så jeg kan vel slenge i ett skjermkort ved en senere anledning?

Ja da det er selvfølgelig agp på de!

Lenke til kommentar

ok jeg har ett forslag til oppsett kan dere sjekke om dette vil funke?(jeg velger foreløbig kun en ram brikke,dette er ting jeg kan ta over tid)

Asus A7N266-VM Hovedkort Socket A DDR

- nForce220D, ATA/100, lyd, LAN,VGA -Demo 409,00

AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor 632,00

DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) 318,00

EKL CPU-Vifte m/kulelager Socket A

- opp til 1,4 GHz, samt XP1900+ 109,00

Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

- Value Line, m/300W AMD/P4 341,00

Dette vil komme på ca 1800,-.........

Lenke til kommentar

Er nok best å gå for det kabinettet ja...for om Compaq ikke har endra seg drastisk de siste åra, så er nok ikke kabinettet dems i nærheten av ATX kompatibelt... Skal ikke påstå at jeg VET at det ikke vil funke...men mine erfaringer med Compaq tilsier at de aldri ville tatt i ATX med et 10 meters kosteskaft engang... :p

Det du har satt opp der virker greit med unntak av en ting... Se nøyere på det som står under vifta... "-opp til 1,4GHz, samt XP1900+"... Tyder ikke på at den vil passe til en 2200+ som du har satt opp da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...