Veltins Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei! jeg lurer på om noen kan gi meg en formel på hvordan jeg regner ut sjansen for at noe skal skje. Takker Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Hei! jeg lurer på om noen kan gi meg en formel på hvordan jeg regner ut sjansen for at noe skal skje. Takker Det avhenger av omstendighetene, for eksempel om det er like stor sannsynlighet for alle utfallene, slik som en terning, eller om det er forskjellig sannsynlighet for de ulike utfallene, som for eksempel en klasse med 12 jenter og 8 gutter, og en skal finne sannsynligheten for at en tilfeldig elev er en jente. ___ Hvis alle de mulige utfallene er like sannsnylige, er sannsynligheten for en hending A: ___ Et annet eksempel på en formel for å regne ut sannsynlighet er binomiske forsøk, hvor sannsynligheten for en hending A er den samme hele tiden: I et binomisk forsøk blir det gjort n uavhengige delforsøk, hver gang blir det undersøkt om en hending A inntreffer eller ikke. I hvert delforsøk er sannsynligheten for at hendingen A intreffer lik p. Sannsynligheten for at hending A inntreffer nøyaktig k ganger er gitt ved: Endret 4. mai 2010 av Nyah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå