Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

sykmelding i friuke. krav?

KeyanZa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det ikke lett å svare på uten å vite hvilke avtaler man jobber under. For å svare må man ha mer informasjon.

Banalt eksempel: Hvis du blir sykemeldt på lørdag og søndag (dine fridager), får du ekstra fri eller ekstra lønn?

Lenke til kommentar

Dette er det ikke lett å svare på uten å vite hvilke avtaler man jobber under. For å svare må man ha mer informasjon.

Banalt eksempel: Hvis du blir sykemeldt på lørdag og søndag (dine fridager), får du ekstra fri eller ekstra lønn?

ja enig i det, men skulla hatt det svart på hvitt.

om hva han har krav på, jeg mener han ikke har krav på noe men han mener han har krav på lønn eller ekstra friuke......

han jobbet 2 uker kom hjem, ble sykmeldt på mandag og ut uken. begynte på jobb igjen mandag neste uke.

Lenke til kommentar

Uten å vite mer er det umulig å svare. Slike ordninger er ofte tariff/avtalebasert og vanskelig å diskutere uten å vite bakgrunn. Det er tolkninger, praksis osv som kompliserer i tillegg til det som er 'sort på hvitt'.

Lenke til kommentar

DERSOM det er sykdom GRUNNET arbeidet KAN man ha en mulighet... men...

han ble sykmeld på grunn av brudd med samboer.

Så då er han ikkje faktisk (fysisk) sjuk heller med andre ord?

Han skal ha veldig god arbeidsavtale for å få kompansasjon for noke slikt. Saka kunne vært ei anna om han var fysisk sjuk slik at han var fortsatt redusert/sliten i det han skal starte på dei to vekene med arbeid. Men her rekner eg med at arbeidsgiver ser på dette som velferdspermisjon som ikkje har betydning for arbeidsinnsattsen eller sikkerheita.

Lenke til kommentar

Men her rekner eg med at arbeidsgiver ser på dette som velferdspermisjon som ikkje har betydning for arbeidsinnsattsen eller sikkerheita.

Arbeidsgiver kan ikke se på en sykemelding som annet en en melding om at den ansatte er midlertidig arbeidsufør.

Saken til TS lar seg ikke kommentere konkret da vi ikke vet hvilken bransje og avtale dette er. Det er en viss forskjell på en nattevakt som jobber 8 timer, en sykepleier med hvilende vakt, en offshore operatør, en smelteverksansatt og så videre. Samtlige har tariffavtaler som gir mer rettigheter enn loven (i følge loven har vedkommende slik jeg ser saken ingen rett på fri, og lønn får han uansett siden dette er i arbeidsgiverperioden).

Lenke til kommentar

Men her rekner eg med at arbeidsgiver ser på dette som velferdspermisjon som ikkje har betydning for arbeidsinnsattsen eller sikkerheita.

Arbeidsgiver kan ikke se på en sykemelding som annet en en melding om at den ansatte er midlertidig arbeidsufør.

Saken til TS lar seg ikke kommentere konkret da vi ikke vet hvilken bransje og avtale dette er. Det er en viss forskjell på en nattevakt som jobber 8 timer, en sykepleier med hvilende vakt, en offshore operatør, en smelteverksansatt og så videre. Samtlige har tariffavtaler som gir mer rettigheter enn loven (i følge loven har vedkommende slik jeg ser saken ingen rett på fri, og lønn får han uansett siden dette er i arbeidsgiverperioden).

bransjen er bygg og anlegg, maskinfører, jobber ikke natt.

Lenke til kommentar

DERSOM det er sykdom GRUNNET arbeidet KAN man ha en mulighet... men...

han ble sykmeld på grunn av brudd med samboer.

I så fall er det svært enkelt: Ikke rett på sykepenger, se folketrygdloven § 8-4. Sosiale problemer (brudd med samboer) gir ikke rett til sykepenger.

Den som blir syk mens han/hun har "friuke" får ikke rett til noen ny friuke. Det er bare lovhjemlet ferie man får utsatt. Se ferieloven § 9 pkt 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...