Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Promille uten å ha inntatt alkohol

Gjest meg

Anbefalte innlegg

Har nettopp kommet hjem etter en ganske skremmende opplevelse. Jeg stod opp på morgenen i dag og skulle kjøre kjæresten min til jobb. Vi stoppet en kjapp tur på butikken sånn at han kunne kjøpe seg frokost. Da kom politiet kjørende og stoppet foran bilen min. De lurte på hvorfor jeg hadde solbriller på, hvorpå jeg svarte av det var fordi jeg ikke hadde sminket meg.

De bestemte seg for å ta en promillekontroll (jeg virket ikke påvirket, bare litt trøtt). "Greit", tenkte jeg, for jeg hadde jo ikke drukket noe. Men da jeg blåste viste den 0.08, dvs en promille på 0.16. Hvordan kan det være mulig? Jeg er vet at omtrent alle som blir tatt i promille påstår at de ikke har drukket, men jeg hadde virkelig IKKE drukket!! Jeg måtte da vært ganske full i går, for at den skulle gitt utslag nå, etter 8 timers søvn?!

Er det noen som vet om det er visse matvarer, evt helseproblemer som kan gi utslag på blåsern deres?

Min dag i går:

Frokost: to brødskiver med egg og ketchup

En bit av en chicken salsa

Middag: Laksefilet m/ ris, brokkoli og peppersaus

Tre vaffelplater med rømme, bringebærsyltetøy og brunost

Ett glass melk, tre glass Villa Farris, og ett glass Cola

Har ikke spist noe i dag. Hadde heller ikke pusset tenner da jeg kjørte han (siden jeg skulle rett hjem etterpå)

Jeg har sjekket alle matvarene og ingenting var gått ut på dato. Jeg har ikke brukt noen medisiner, bortsett fra paracet i går. Har heller ikke brukt munnskyllevann.

Promillen var under grensa, og når de sjekket på nytt etter 10 minutter var den sunket til 0.07 (promille på 0.14). Jeg fikk kjøre videre, men er nå helt fortvilet. Jeg drikker så og si aldri, og sist jeg drakk alkohol var nyttårsaften.

Hvordan er dette mulig?! Greier ikke få dette ut av hodet mitt før jeg finner ut hvordan jeg kan ha promille! Er jente på 20 år, om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fakta 1:

Jeg måtte da vært ganske full i går, for at den skulle gitt utslag nå, etter 8 timers søvn?!

Fakta 2:

Hadde heller ikke pusset tenner da jeg kjørte han (siden jeg skulle rett hjem etterpå)

Du var altså ute å drakk igår, og pusset ikke tennene dine dagen derpå (ikke kvelden heller da?)... og det er også feilen du gjorde.

Casen minner meg faktisk om en "lol" jeg leste for maaaange år siden. Var om en finsk rettsdommer(faktisk!:p) som ble utsatt for det samme. Og casen var også den samme: dommeren hadde festet i helgen og hatt dårlig tid mandags morgen og droppet tannpussen. Ble stoppet på vei til jobb og blåste rødt.

Så din dårlige munnhygiene bærte med seg rester fra helgens festiviteter. No biggy, en blodprøve ville ha sagt du ikke har noe i blodet siden det er munnen din som er problemet. Neste gang puss tennene når du går og legger deg og når du står opp... jeg synes også i tillegg at det hjelper på "fresh" feelinga å pusse tennene etter fyll :p

EDIT: etter å ha lest tittel påstår du jo å ikke ha inntatt alkohol, jeg antar da ikke i det hele tatt. da er problemet et annet, feil på blåseinstrumentet da? Eller har du drukket sånn eple saft/brus som faktisk inneholder alkohol (0.7% ish??)?

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Fakta 1:

Jeg måtte da vært ganske full i går, for at den skulle gitt utslag nå, etter 8 timers søvn?!

Fakta 2:

Hadde heller ikke pusset tenner da jeg kjørte han (siden jeg skulle rett hjem etterpå)

Du var altså ute å drakk igår, og pusset ikke tennene dine dagen derpå (ikke kvelden heller da?)... og det er også feilen du gjorde.

Casen minner meg faktisk om en "lol" jeg leste for maaaange år siden. Var om en finsk rettsdommer(faktisk!:p) som ble utsatt for det samme. Og casen var også den samme: dommeren hadde festet i helgen og hatt dårlig tid mandags morgen og droppet tannpussen. Ble stoppet på vei til jobb og blåste rødt.

Så din dårlige munnhygiene bærte med seg rester fra helgens festiviteter. No biggy, en blodprøve ville ha sagt du ikke har noe i blodet siden det er munnen din som er problemet. Neste gang puss tennene når du går og legger deg og når du står opp... jeg synes også i tillegg at det hjelper på "fresh" feelinga å pusse tennene etter fyll :p

Eneste problemet er jo at jeg jeg ikke drakk i helga. Jeg har ikke drukket siden nyttårsaften. Og om jeg hadde drukket i går, og visst med meg selv at resultatet til politiet stemte, så hadde jeg da aldri brydd meg med å spørt om dette på diskusjon? Men jeg greier ikke legge det fra meg at jeg har promille uten å ha drukket så mye som en dråpe alkohol! (btw, så pusset jeg tennene i går kveld, men ikke i dag, siden jeg skulle rett hjem etterpå!)

Lenke til kommentar

okey lillesolsikke... eneste logiske da er at blåseren er feil, hvis du vet 100% med deg selv at du ikke har drukket (og da siden nyttår :p) spiller det ingen rolle hva apparatet viser. Tauer de deg inn for blodprøve gjør jo det heller ikke noe... du har jo ditt på det rene. Siden du hadde pusset tennene dine er det jo ingenting som har lagt å gjæra over natta heller så hehe :p

Kanskje du har lidelsen "alltid litt beruset"? hehe...

Lenke til kommentar

okey lillesolsikke... eneste logiske da er at blåseren er feil, hvis du vet 100% med deg selv at du ikke har drukket (og da siden nyttår :p) spiller det ingen rolle hva apparatet viser. Tauer de deg inn for blodprøve gjør jo det heller ikke noe... du har jo ditt på det rene. Siden du hadde pusset tennene dine er det jo ingenting som har lagt å gjæra over natta heller så hehe :p

Kanskje du har lidelsen "alltid litt beruset"? hehe...

Bare irriterende..!:p

Lenke til kommentar

Jeg ville tror at dårlig munnhygene har veldig lite å si for en blåsetest, om man utfører testen riktig (blåser all luft ut av en lunge full av luft). Dog har jeg hørt at munnskyllevann som inneholder alkohol, kan øke avlesningen noe hvis du blir testet innen 15 min ca. fra du brukte skylevannet.

8 timer søvn er altfor lite om du har vært hardt ute på byen dagen før. Leveren metaboliserer alkohol (ethanol) med en hastighet mellom 0,1 til 0,15 promille per time. La oss si 0,1 i dette eksempelet:

For det første er det viktig å huske på at det tar litt tid før alkoholen blir tatt opp i blodet, særlig om du har spist rett før du drikker. Derfor kan du ikke tenke at 1 time etter du styrtet en halvliter, har du metabolisert 0.1 promille. Det tar opptil en halvtime før du starter metaboliseringen, så det tar nok ca 2 timer før du har metabolisert 0.1 av promillene du får i deg.

har du 1 i promille, tar det altså minimun 10 timer (gjerne mer) før du har metabolisert all etanolen. 8 timer er altså for lite, og du vil ha ca 0.2 promille i blodet.

Sorry for dårlig språk, orker ikke skrive bedre akkurat nå.

Til initielt spm: har ikke hørt om at matvarer fører til ethanol i blodet, med mindre du har levende sopp i magen ellerno...

Lenke til kommentar

Jeg ville tror at dårlig munnhygene har veldig lite å si for en blåsetest, om man utfører testen riktig (blåser all luft ut av en lunge full av luft). Dog har jeg hørt at munnskyllevann som inneholder alkohol, kan øke avlesningen noe hvis du blir testet innen 15 min ca. fra du brukte skylevannet.

8 timer søvn er altfor lite om du har vært hardt ute på byen dagen før. Leveren metaboliserer alkohol (ethanol) med en hastighet mellom 0,1 til 0,15 promille per time. La oss si 0,1 i dette eksempelet:

For det første er det viktig å huske på at det tar litt tid før alkoholen blir tatt opp i blodet, særlig om du har spist rett før du drikker. Derfor kan du ikke tenke at 1 time etter du styrtet en halvliter, har du metabolisert 0.1 promille. Det tar opptil en halvtime før du starter metaboliseringen, så det tar nok ca 2 timer før du har metabolisert 0.1 av promillene du får i deg.

har du 1 i promille, tar det altså minimun 10 timer (gjerne mer) før du har metabolisert all etanolen. 8 timer er altså for lite, og du vil ha ca 0.2 promille i blodet.

Nå var det jo ikke snakk om selve munnhygienen her heller, men om det er blitt brukt tannkrem eller munnskyllevann som kan slå ut på en slik test. Og det var bare det jeg påpekte at det ikke har blitt gjort. Når det gjelder søvn og tidsrom etter alkohol har blitt inntatt så er ikke det så aktuelt heller. Det er jo ikke blitt inntatt noe alkohol (har jo ikke drukket siden januar!). Det er det som er hele problemet. Så om jeg sov i 8 timer eller mindre har det ingenting å si. Jeg bare mente at etter 8 timer søvn, så burde jeg vært rimelig brisen i går for at jeg skal ha en promille på 0.16 i dag.

Lenke til kommentar

Bruker du snus? Jeg har blitt stoppet og har blåst flere ganger med snus under leppa. Har alltid vært såvidt under grensa, og jeg har spyttet ut snusen og politiet har holdt meg på plass i 10-15 minutter for en ny blås. Og etter at snusen har vært spyttet ut så har promillen gått nesten helt ned og jeg har kjørt videre :)

Bruker du munnvann? En arbeidskamerat til meg ble stoppet etter at han hadde skylt munnen med munnvannet Listerine. Dette inneholder alkohol. Han hadde over grensa, og fikk ta blodprøve. Men blodprøven viste at promillen var 0. Ingen problemer der.

En kompis av meg fortalte en gang at det finnes personer som alltid har veldig lav promille i blodet. Blant annet kjenner jeg en idrettsutøver her i bygda. Han er totalt avholdsmann, drikker aldri. Men alle gangene han har blitt stoppet i kontroll har han hatt promille...Ganske sprøtt! :)

Har også fått inntrykk av at disse målerne ikke alltid er så pålitelige. En kompis av meg har en slik som politiet bruker. En dyr sak. For noen uker siden prøvde jeg denne når vi satt hjemme hos han og festet litt.

Blåse 3,49 promille...Dette stemmer ikke, ved slik promille kan en normal person knappt holde seg på beina. Hadde snus under leppa da også. Spyttet ut snusen og ventet i ca 15 minutter. Da hadde jeg 1,99 eller 2,99. (hvorfor husker jeg ikke nøyaktig?) Så det virker som at snus kan gjøre det vanskelig for slike apparater. Har hørt at snus inneholder 0,7% alkohol. Fleip eller fakta vet jeg ikke.

Men jeg tror at det kan ha med å gjøre at du ikke pussa tennene dine før du satte deg i bilen.

Dette er nok ikke noe du skal være urolig for! :)

Til dere som tror at jenta har drukket for kort tid siden: Skjerp dere og bli voksne! Hun skriver jo selv at hun ikke har drukket alkohol siden nyttårsaften!

Endret av KattaErDau
Lenke til kommentar

Bruker du snus? Jeg har blitt stoppet og har blåst flere ganger med snus under leppa. Har alltid vært såvidt under grensa, og jeg har spyttet ut snusen og politiet har holdt meg på plass i 10-15 minutter for en ny blås. Og etter at snusen har vært spyttet ut så har promillen gått nesten helt ned og jeg har kjørt videre :)

Bruker du munnvann? En arbeidskamerat til meg ble stoppet etter at han hadde skylt munnen med munnvannet Listerine. Dette inneholder alkohol. Han hadde over grensa, og fikk ta blodprøve. Men blodprøven viste at promillen var 0. Ingen problemer der.

En kompis av meg fortalte en gang at det finnes personer som alltid har veldig lav promille i blodet. Blant annet kjenner jeg en idrettsutøver her i bygda. Han er totalt avholdsmann, drikker aldri. Men alle gangene han har blitt stoppet i kontroll har han hatt promille...Ganske sprøtt! :)

Har også fått inntrykk av at disse målerne ikke alltid er så pålitelige. En kompis av meg har en slik som politiet bruker. En dyr sak. For noen uker siden prøvde jeg denne når vi satt hjemme hos han og festet litt.

Blåse 3,49 promille...Dette stemmer ikke, ved slik promille kan en normal person knappt holde seg på beina. Hadde snus under leppa da også. Spyttet ut snusen og ventet i ca 15 minutter. Da hadde jeg 1,99 eller 2,99. (hvorfor husker jeg ikke nøyaktig?) Så det virker som at snus kan gjøre det vanskelig for slike apparater. Har hørt at snus inneholder 0,7% alkohol. Fleip eller fakta vet jeg ikke.

Men jeg tror at det kan ha med å gjøre at du ikke pussa tennene dine før du satte deg i bilen.

Til dere som tror at jenta har drukket for kort tid siden: Skjerp dere og bli voksne! Hun skriver jo selv at hun ikke har drukket alkohol siden nyttårsaften!

Deilig å lese litt "synsing" på morrakvisten... I steden for disse kammeratene til KattaErDau bør du oppsøke en lege for å få et 100% klart svar. :p

Lenke til kommentar

Takk for et seriøst svar! Vet fortsatt ikke hvorfor den slo ut, men vi har tatt kontakt med noen i politiet. Det skal jo ikke være slik at disse apparatene skal ta uskyldige. Følte meg som en kriminell der jeg satt, uten å i det hele tatt komme noen vei med å forklare at jeg ikke hadde drukket. Politiet stoler jo på blåsern. Og jeg hadde jo aldri dratt det så langt, hvis jeg faktisk hadde drukket. Den var jo under grensa (0.16), men likevel feil! Rett skal være rett. Den skulle vært null.

Det må ha vært en heidundrandes nyttårsaften om jeg har promille ut i mai.. :p

Lenke til kommentar

du hadde ikke blitt tatt pom du hadde blåst over 0.2 heller. da blir det tatt blodprøve og den ville vist 0.00

så ville de bedt om forlatelse og dratt sin vei.

Lenke til kommentar

du hadde ikke blitt tatt pom du hadde blåst over 0.2 heller. da blir det tatt blodprøve og den ville vist 0.00

så ville de bedt om forlatelse og dratt sin vei.

Det er jeg fullstendig klar over. Jeg mente bare at det ikke er riktig at folk skal føle seg kriminell, eller føle at de har gjort noe galt når det ikke er tilfelle. Det er jo absolutt ikke noe gøy å få påvist promille, og måtte bli med politiet for å ta en blodprøve. Riktignok får du jo ditt på det rene med en slik prøve. Men disse apparatene deres bør jo være mer pålitelige for å unngå sånne situasjoner. Eller så bør enkelte i politiet forstå det at disse testene ikke alltid er til å stole på, og ikke automatisk forhåndsdømme de som får påvist promille. Jeg var ikke akkurat høy i hatten der jeg satt når de testet meg, og fortalte meg at jeg hadde promille. Jeg kom jo ingen vei med å fortelle at jeg omtrent ikke drikker alkohol, for det sier jo alle. Dessuten var de fryktelige hovne og arrogante. Synes ikke det er riktig oppførsel når jeg satt der og gråt.

Lenke til kommentar

Så lenge du faktisk ikkje har drukket så ser eg ikkje problemet. Alkometeret til Politiet er ikkje 110% nøyaktig og andre ting kan gje utslag.

Er det noko å kave seg opp etter?

Kave seg opp? Haha.. Det er jo ikke akkurat spesielt gøy å bli uskyldig stemplet? Man føler seg jo ganske hjelpesløs ettersom de som testet meg ikke var spesielt hyggelige, og kjeftet omtrent på meg når jeg sa at det måtte være noe annet som påvirket målern, eller at den trengte å bli kalibrert. Jeg kom ingen vei. De mente at jeg hadde drukket alkohol, og det ikke var noe som helst galt med alkometeret deres. Om man ikke blir ufrivillig stemplet som fyllekjører da, så vet ikke jeg... Jeg bare mener at enkelte i politiet bør forstå akkurat det at alkometeret nettopp ikke er 110% nøyaktig. Og det var han jeg snakket med senere enig i også.

I bunn og grunn så ville jeg uansett bare vite om noen visste om noen andre faktorer som kunne påvirke resultatet. Så kave seg opp? Neh..(;

Lenke til kommentar

Så lenge du faktisk ikkje har drukket så ser eg ikkje problemet. Alkometeret til Politiet er ikkje 110% nøyaktig og andre ting kan gje utslag.

Er det noko å kave seg opp etter?

gud så teit du er da.... du mener altså at å bli testet av politiet og få påvist promille, får så å måtte bli med de å ta en blodtest er helt greit?? tenk om du blir stoppet et par ganger i løpet av uka.... kan bli småslitsomt...

eks: på tur å hente ungen din fra barnehagen... møter politi... blåser rødt... faen!! ungen må bli henta av noen andre fordi du nok en gang må inn til blodprøvetaking for igjen å få bevist at du ikke kjører med alkohol i kroppen.....

dust!.... klart det er noe å kave seg opp etter....er jo forsåvidt litt æreskrenkelse inne i bildet også.. å bli antatt som en fyllekjører til tross for uskyld.. å måtte bli tatt med inn til blodprøve fordi politiet ikke trur deg.. og fordi apparatene deres ikke er 100%...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...