Gå til innhold

Har prima optikk og skal ha nytt kamerahus(7D eller 5DM2)

Anbefalte innlegg

Har sendt avgårde en særdeles vennlig kollega til Byporten for å kjøpe 7D. Det en får ekstra ved besparelsen gjorde utslaget, sammen med det faktum at jeg regner med at det blir FF ved neste korsvei, om 5 år eller noe? Hvor lenge varer husene deres? Mitt 350D, som nå langes over til 12 åringen i huset, er 5 år gammelt og blitsen popper ikke opp lenger.

Det er dette med at behovet jeg har i dag kan forandre seg, men en vet jo ikke hvor mye. Da er det bare å trø til og heller være bevisst på hva en trenger mens stien tråkkes opp slik at en er enda mer bevisst ved neste korsvei?

Det ble en utrolig interessant tråd dette her :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvilket av de diskuterte alternativene du hadde valgt ville du blitt fornøyd med at du kjøpte akkurat det huset. Alle er framifrå kamerahus, og alle har features som skiller seg ut fra mengden. Nå får du detaljnivå og ISO-egenskaper i toppklasen, kombinert med en autofokus som er helt oppe og blander seg med Nikons krem-autofokus.

Tror du kommer til å bli veldig fornøyd med en 7D. :)

Lenke til kommentar

Har sendt avgårde en særdeles vennlig kollega til Byporten for å kjøpe 7D. Det en får ekstra ved besparelsen gjorde utslaget, sammen med det faktum at jeg regner med at det blir FF ved neste korsvei, om 5 år eller noe? Hvor lenge varer husene deres? Mitt 350D, som nå langes over til 12 åringen i huset, er 5 år gammelt og blitsen popper ikke opp lenger.

Det er dette med at behovet jeg har i dag kan forandre seg, men en vet jo ikke hvor mye. Da er det bare å trø til og heller være bevisst på hva en trenger mens stien tråkkes opp slik at en er enda mer bevisst ved neste korsvei?

Du bør kjøpe en flaske vin e.l. til den stakkars kollegaen du sendte til byporten, for der var det kaos i dag...

Lenke til kommentar

At blitsen ikke popper opp lenger - det problemet kan du godt få på 7D - det ville du ikke fått på hverken 5DmkII eller 1DmkIII... :fun:

Stemmer det :D Jeg bruker den sjelden likevel, for jeg hiver på 420'en til vanlig. Prøver egentlig å bruke blits så lite som mulig.

Det står i annonsen til Japan at de har 15 stk pr dag. Tolker jeg det riktig hvis jeg tror at det er 15 nye til i morgen? Hvis ikke er de vel long gone, for kollegaen min har så langt vært forhindret i å komme seg ned.. :(

Lenke til kommentar

Det er et typisk Canon problem - trøbbel med innebygs blits.

Åh - har enda ikke opplevd det med huset mitt.. ;)

Derimot er det knot med ekstern blits - må stille blender og lukker manuelt. ..Men eksponeringen sitter som pokker, da - kan bare ikke bruke automatikk for å velge eksponeringsparametre. :)

Lenke til kommentar

Joda. Ethvert foto-forum blir i fyr og flamme av disse "crop" kontra "full-format"-trådene. Meningene er mange og det som fremkommer hver gang er vel at forskjellene mellom formatene finnes men at de ikke er allverden.

Personlig har jeg de siste to årene hatt både FX og DX (Nikon), periodevis kun FX, kun DX og nå begge deler.

Min personlige konklusjon er vel at forskjellene mellom formatene er såpass at det for meg gir mening å disponere begge.

Begrunnelse for å ha DX:

-Gode og skarpe DX-zoomer som med "cropfaktor" gjør at jeg f.eks. med 16-85 har "ekvivalent" 24-127,5 med VRII og relativt god skarphet over hele fjøla. Finnes ikke tilsvarende god zoom til Nikon FX.

-D90 er et kompakt og lett hus med godt grep som sammen med 18-105 eller 16-85 blir et (for meg) perfekt kamera for skiturer etc hvor vekt og volum er viktig å begrense

-1,5x teleforlenger uten lystap.

-DX gir fastoptikken min "andre brennvidder" og gjør at det i enkelte situasjoner kan være OK å ha to hus med ett fastobjektiv på hvert hus.

Begrunnelse for å ha FX:

-Stor søker. Ja, det er faktisk svært godt merkbar forskjell mellom søkeren på D700 og D90.

-Egenskaper på høy ISO sammen med lyssterk fastoptikk. Vil imidlertid understreke at de forbedrede ISO-egenskapene til FX-formatet kun hjelper i situasjoner med "halvgodt" lys hvor DX kommer til kort. Blir lyset skikkelig dårlig må jeg frem med blitsen også til D700. Når blitsen først er hentet frem, anser jeg D90 og D700, til mitt bruk, for å være relativt jevnbyrdige kamera m.h.t. bildekvalitet.

-FX gir "billigere" tilgang på lyssterk moderat vidvinkel som f.eks. 35/2,0. Noe tilsvarende objektiv som gir samme bildevinkel/lysstyrke/autofokus til Nikon DX, finnes meg bekjent ikke.

Håper kompisen har fått tak i kamera til deg, og tror nok at du kommer til å bli fornøyd. 7D er et meget kompetent kamera og med den kombinasjonen av optikk og kamera som du nå disponerer, så kan du ikke skylde på utstyret hvis bildene ikke holder mål.

Du bør imidlertid være forberedt på at tvilen vil melde seg om hvorvidt du valgte "rett". Denne tvilen vil komme tilbake igjen og igjen. Trøsten får da være at denne tvilen hadde kommet sigende også om du hadde valgt 5DII. Når du da evt. en gang i fremtiden har kjøpt 5DII i tillegg til 7D, vil du komme til å skule stygt på enhver bruktannonse som du ser for 1DIV, og lure på om ikke DET kunne vært kameraet for deg. Når du da evt engang i fremtiden også har kjøpt 1DIV, vil du begynne å lure på om ikke det beste egentlig hadde vært å selge hele røkla og kjøpe en Nikon D3S.

Den beste terapien mot denne type fabulering er å komme seg vekk fra internett og ut for å ta bilder. Dette funker iallfall for meg og hver eneste gang blir konklusjonen at utstyret langt overgår mine foto-kunskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At blitsen ikke popper opp lenger - det problemet kan du godt få på 7D - det ville du ikke fått på hverken 5DmkII eller 1DmkIII... :fun:

Har aldri hatt blitsproblemer på noe av mine Canonkameraer. At ikke 5DII har nødblits er en idiotisk sak av Canon. Tipper mk3 har blits. Nå bruker jeg blits særdeles lite, jeg liker ikke blitslyset generelt, men som en nødgreie er den grei å ha.

Tor

Lenke til kommentar

Nå har kollegaen min ordnet biffen. Det stod bare 20stk i kø i dag før åpning mot 180 i går. Det eneste jeg ikke fikk på bestillingslisten min var 32Gb kort til 1200, men det ble 16Gb istedet.

Japan ordnet det ganske greit ved å dele ut kølapper allerede før de åpnet dørene. Kameraten min var nr 7 i køen, og 4 foran ham kjøpte også 7D. Det blir nye lodd i morgen for de som er interesserte.

Tusen takk til debattanten som gjorde meg obs på tilbudet :D

Jeg lar kollegaen min beholde huset denne helgen slik at han kan få leke med det selv :-D

En ting: Hvor lenge kan jeg forvente at huset lever? Jeg har aldri maktet å ha noe fotoapparat lenger enn 5 år. Hva med dere?

Lenke til kommentar

En ting: Hvor lenge kan jeg forvente at huset lever? Jeg har aldri maktet å ha noe fotoapparat lenger enn 5 år. Hva med dere?

Lenge. Jeg solgte min EOS 350D i fjor (da var det 4 år gammelt). Min EOS 30D har vel blitt tre år alt ...

Bildekvalitet på disse kameraene er det ingenting i veien med - litt mindre piksler enn det som er vanlig nå, men ISO støy og dynamikk er bra. Det som derimot ikke er så bra, er størrelsen på skjermen bak, og kvaliteten på den. Særlig 30D skjermen suger big time. De er også litt tregere enn dagens modeller, men fortsatt så raske at det ikke føles som et problem.

Så en 7D, som har en god skjerm og raske prossesorer i tillegg til høy pikselltetthet, burde fint holde en 7-10 år såfremt du ikke bruker den som en slegge på si.

Lenke til kommentar

Så en 7D, som har en god skjerm og raske prossesorer i tillegg til høy pikselltetthet, burde fint holde en 7-10 år såfremt du ikke bruker den som en slegge på si.

Jamen.... Jeg VIL ikke at den skal vare så lenge :D Om 5 år har de kommet såpass mye lenger at jeg ikke kommer til å klare å holde fingrene av fatet ;)
Lenke til kommentar

Da har jeg fått kjøpt meg 7D jeg også. Takker for tipset om tilbudet på japan photo, fikk en god kamerat til å ta turen til oslo idag jeg også. Ettersom jeg sitter fast i Førde, og ikke skal ned før imorgen. Så det blir en lang tur hjem Ås imorgen. Gleder meg som en unge til å få testet :D

Lenke til kommentar

24-70mm f/2.8 er en drøm på 5D mkII (dog en noe tung drøm). På 7D er EF-S 17-55mm f/2.8 IS en tilnærmet, om ikke en våtere drøm. Den mangler en rød ring, men det er faktisk så og si det eneste som mangler. Bildekvaliteten vil jeg si er tilsvarende 24-70mm f/2.8L. Byggekvaliteten ligger dog et hakk under, men vi bruker vel ikke slike objektiv som slagvåpen, gjør vi vel?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

24-70mm f/2.8 er en drøm på 5D mkII (dog en noe tung drøm). På 7D er EF-S 17-55mm f/2.8 IS en tilnærmet, om ikke en våtere drøm. Den mangler en rød ring, men det er faktisk så og si det eneste som mangler. Bildekvaliteten vil jeg si er tilsvarende 24-70mm f/2.8L. Byggekvaliteten ligger dog et hakk under, men vi bruker vel ikke slike objektiv som slagvåpen, gjør vi vel?

Tja, holdt på å glemme meg av i dag da jeg stod med 5D'n i den ene hånda og en sprellende aure i den andre (tok noen bilder av den mens den plasket i vannet med stanga i venstre og kameraet i høyre, dvs egentlig hadde jeg dratt fisken på land, men hev den uti igjen så jeg kunne ta bilder av den når jeg kjørte den på land :D ). Men våknet i siste tiendel og valgte en stein heller.

Tor

Lenke til kommentar

Tja, holdt på å glemme meg av i dag da jeg stod med 5D'n i den ene hånda og en sprellende aure i den andre (tok noen bilder av den mens den plasket i vannet med stanga i venstre og kameraet i høyre, dvs egentlig hadde jeg dratt fisken på land, men hev den uti igjen så jeg kunne ta bilder av den når jeg kjørte den på land :D ). Men våknet i siste tiendel og valgte en stein heller.

Tor

Stein? Du slår da ikke aure i hodet med stein, eller noe annet for den saks skyld!

Nei aure avlives raskt og greit og humant med et raskt "nakkeknekk", med riktig teknikk så dør den umuddelbart. Slik flott fisk skal behandles med den største respekt! :thumbup:

Skal unngå å si noe om hva jeg egentlig synes om å kaste den uti igjen slik at man kan få festet dødskampen på film... (jeg forstår dog at man ønsker å ha bilder av slike flotte naturopplevelser som fiske etter aure er)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...