Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

førerkort+amfetamin

Gjest gjest21

Anbefalte innlegg

Gjest gjest21

Hei.

Jeg lurer på hvilken straff jeg kan vente meg for dette:

Tok ca 0,6 - 0,7 gram amfetamin fordelt utover fredag og lørdag, og ble stoppet av onkel blå søndag. Hadde ikke sovet denne helgen, og det gikk 24 timer fra siste dose til jeg ble stoppet. Det ble påvist amfetamin i urinen, og måtte dermed ta blodprøve. Førerkortet er midlertidig beslaglagt, og det jeg lurer på er om noen vet om jeg får det tilbake? Og hva vil evt bot komme på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Jeg tipper du mister førerkortet 2 år og må sone en liten fengselstraff. Fyllekjøring er vel rundt nån og 20 dager tror jeg. Narkotiske stoffer blir sett strengere på, men nå det kommer vel ann på hvor ruset man er. En bekjent av meg måtte i fengsel for det i 2 (eller var det 3?) mnd. Men han kjørte utfor og da.

Også må du nok betale omkostningen av rettsaken. (eller hva det nå kalles)

Lenke til kommentar

Strafferammen for kjøring under påvirkning av bedøvende eller berusende midler er etter det jeg kan se 1 år.(Vegtrafikkloven paragraf 31)

Men jeg vet det er noen juss studenter her inne som sikkert kan bekrefte eller avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Gjest gjest21

Jeg vet jo ikke i hvilken grad påvirket jeg var. Da jeg spurte politiet om når jeg fikk førerkortet tilbake sa de at det kom an på hvor mye de fant i blodet mitt.

Det blir heller ingen rettsak av dette.

Lenke til kommentar
Gjest gjest21

Vel, er 0,6-0,7g å regne som mye? Jeg kan ikke så mye om emnet.

Uten å si at jeg heller kan så mye om emnet vil jeg likevel påstå at dette ikke er så mye. Men håper at noen som kan mer om dette har svar.

Lenke til kommentar
Gjest gjest21

OBS: Vil også påpeke at jeg ble stoppet i rutinekontroll, og hadde ikke brutt noen trafikkregler.

Jo, det har du. Det er en forseelse å kjøre i påvirket tilstand.

Tenkte da på forseelser som å kjøre for fort, rødt lys, osv.

WD40: Ok, da må det isåfall vært dårlige greier. Syns bare et halvt gram høres lite ut uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Beate

uansett om du mister lappen lenge eller ikke. så håper jeg du skjønner hvor idiotisk det er å ikke bare KJØRE i ruset tilstand, men også det å bare ta dop! du skader ikke bare deg selv, men alle rundt deg. uansett om du er bak rattet eller bare misbruker..

Lenke til kommentar

Er det standard at de tester for amfetamin på rutinekontroller?

Hvis politiet får misstanke om at sjåføren er påvirket av noe under en rutinekontroll skal det tas utvidede prøver for å være på den sikre siden.

Forøvrig bør vel alle skjønne at de ikke skal kjøre når man er ruset, så Gjest21 må nok regne med en god smekk ja. Spesielt når det var såpass mye amfetamin inni bildet også. Er dog usikker på størrelsen, men ser ingen formildende omstendigheter her desverre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...