Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal bli.

Anbefalte innlegg

Ja Heisann. Jeg har desverre fått et problem. Jeg veti kke hva jeg skal bli. Jeg er 17 år, går Media og kommunikasjon 1 året, og har for det meste planer om å fortsette dette i 2 år til for å få studiekompetangse.

Jeg har alltid vært interessert i det tekniske, som foreksempel datamaskiner osv, og jeg har da gått utifra at dette er noe jeg har hatt lyst til å jobbe i. Men tiden gikk, jeg ble vel 15 eller noe sånt, og jeg ville bli spilldesigner, 3D og animasjon, ville gå Noroff osv.

Men nå har det seg slik at jeg ikke har peiling på hva jeg skal bli. Jeg har lyst til å bli noe, og tjene bra med penger, ikke sitte i kassa på Rimi... Jeg har alltid også hatt lyst til å jobbe med fysiske ting, altså ikke bare sitte på et kontor foran en datamaskin og skrive. Hva skal jeg gjøre? Er kanskje ikke enkelt å forstå situasjonen min, men jeg føler på meg at jeg burde begynne å få ting klart, til jeg isåfall skal studere videre og utdanne meg i et eller annet..

Følgende interesser:

IT,

Medier.(Video, bilder o.l)

Bil(Har minimalt med kunnskaper da.)

Generelt tekniske ting.Musikk produksjon.

Jeg forventer jo ikke at dere skal velge utdanning for meg, men jeg håper at noen kan forklare hva dere gjorde om dere har vært i samme situasjon, eller om dere kan gi noen råd. :)

Håper veldig på seriøse svar her, da dette er noe jeg faktisk tenker ganske mye på.

Kim. :new_woot::thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Ikke noe klara klok svar, men du er jo så ung og har mange år og finne ut av det på. Ikke stress og begynn på en utdanning som du egentlig ikke er sikker på om du vil. :)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid ment at 16-17 år er en alt for lav alder å bestemme seg for hva man skal jobbe med kanskje resten av livet.

IT er jo en vei mange synes virker lokkende i den alderen, det man skal være klar over er at å jobbe med IT betyr at man aldri egentlig blir ferdig utdannet. Det er ingen annen bransje hvor utviklingen beveger seg så fort som innen IT. Og man må kontinuerlig oppdatere sine kunnskaper for å holde tritt. Det er heller ikke veldig godt betalt for de fleste.

Men når det er sagt så hvis man liker nye utfordringer så er IT en fin jobb, arbeidsdagen pleier for de fleste å være ganske varierte og utfordrende.

Noen retninger innen data er mer innbringende enn andre hvis man står på litt og får innpass i et skikkelig firma.

Vet ikke helt hva du mener du skal jobbe med innen bilfaget. Bilmekaniker er generelt kjedelig hvis du ikke brenner for faget, spesielt i våre dager da man aldri "reparerer" noe lenger men kun bytter deler. Det var annerledes før da man fikk feilsøke og reparere ting fysisk.

Biloppretter er mer variert jobb da man ofte får reparere/tilpasse ting.

Delelager er også en retning innen bilfaget, det kan jo også være ett godt utgangspunkt hvis man senere ønsker å utdanne seg mer innen logistikk.

Det er jo også en grunn til at man sjelden eller aldri ser en bilmekaniker på over 40år på ett verksted.

Lenke til kommentar

Me and you both, TS!

http://en.wikipedia.org/wiki/Profession#List_of_professions - kanskje du får noen idéer her?

For meg høres det ut som om du hadde passet veldig godt inn et eller annet sted i media, TV-produksjoner e.l.! Da ikke som journalist, men som en som driver med lys\lyd\redigering\design\noe annet! Har du sjekka ut mulighetene for å bli noe sånt?

Er du veeldig keen på modellering\animering etc. på PC, er jo oljebransjen + IT en mulighet?

Til de som sier 16-17 er for ungt for å velge, at TS bør vente ellr w\e: Er vel først å fremst etter å ha tatt valgene dine du finner ut om de er dumme eller ei! Bedre å prøve, feile og prøve igjen enn å vente, og så prøve!

Heia TS! Håper du finner deg noe du er interessert i! : )

Lenke til kommentar

Hvordan liker du elektronikk generelt? Det finnes mange valg innenfor elektro. Dersom du vil skru på hardware i PC, så kan du det. Dersom du vil skru på elektronikk/mekanikk på fly, så kan du også det. Det å jobbe med fly er både utfordrende og interessant. Du får gjort noe nevenyttig og ender neppe opp på et kontor.

Å skru på fly passer kanskje ikke dine ordinære interesser, men var bare ute etter å lufte tanken. Går selv på avionikk VG2, flyfag! :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hadde samme problemet, interessene hellet mot noe med IT/elektro/data. Men orka ikke sitte foran en pc eller på et kontor!

Min redning ble Mekatronikk linja, maskin ingeniør. Her føler jeg at jeg kan ta ei kul utdanning som gir meg en mulighet til å jobbe både praktisk og med noe som interesserer meg. Mekatronikk er så masse, men er en sidevei av maskin.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/MechatronicsDiagram.svg

linken der viser sånn ca hvor du har mekatronikk ^^

Ellers er det bare være på utkikk, finnes masse gøy ting du kan studere, som du kanskje ikke enda vet om ;)

Lenke til kommentar

Når jeg sier at 16-17 år er tidlig for å bestemme seg for yrkesvalg så mente jeg ikke at han ikke skulle velge.

Ingen utdannelse er bortkastet selv om du velger å jobbe med noe annet enn det du utdannet deg til.

Det jeg mener er at det er kjipt å utdanne seg til kokk hvis man senere finner ut at det var advokat man ville bli.

Lenke til kommentar

Oj! Så mange svar over natten! :new_woot:

Først og fremst vil jeg da takke for svar, og at dere tar dere tid for å komme med gode råd! :)

Jeg kan jo starte med at å jobbe innen bil, tror jeg ikke er den største sannsyneligheten, fordi jeg har ikke akuratt så mye kunnskaper innen motor og lignende.

Og når det gjelder IT, så er jeg ikke helt sikker. Jeg ser for meg at å skru hardware i en PC kan bli meget ensformig tilslutt, ikke at jeg skal dømme det før jeg har prøvd. Og det samme med det Vidarkri sier, at innen IT blir man aldri ferdig utdannet. Har tenkt det selv.

Innenfor Media, så er jeg ikke helt sikker på alle mulighetene. Når jeg tenker meg om er det vel å fortsette innen media, som kanskje er bedre siden jeg har tatt media som videregående? Først og fremst tok jeg Media fordi det interesserer meg og jeg vil ha studiekompetansen. Jeg har ikke så veldig lyst på en ensformig jobb, om dere skjønner.

Det med Oljebransje + IT hørtes ikke så dumt ut, hvis du tenker på å modellere maskiner/rør og lignende. Og det med å skru på fly, det var i den forstand ikke et dårlig forslag. Har også interesse for passasjerfly ( :hmm: ), men å skru på dem, det vet jeg ikke helt. Men som sagt, ikke et dårlig forslag. :)

Det med Mekatronikk så litt morsomt ut. Og takk for tipsene alle sammen, skal ikke stresse.

Lenke til kommentar

Mitt tips er rett og slett og heller stresse litt. Forstå meg rett, ikke bli nervøs for hva du skal bli, men tenk på det. Blir du mer obs på det i hverdagen blir du nok litt mer kjent med deg selv og klar over hva som frister mest og hva som ikke frister. Jeg synes det er bedre å begynne og tenke på det nå i en alder av 16 enn å begynne som 18-19-åring og da måtte stresse skikkelig for så å kanskje ta et forhastet valg eller ende opp med å gå rett ut i jobb.

Selv er jeg 20 og har tenkt på utdanningen min i 5 år. Har også som tenåring vært typisk sånn at spilldesign virker spennende og tenkt på Noroff, men det er noe veldig mange vokser i fra. Så nå når jeg endelig har søkt meg inn på det jeg skal gå så føler jeg meg ganske trygg på mitt valg.

Lenke til kommentar

Mekatronikk har også ei slags søsterlinje, Flyteknikk ^^ Vi tar masse fag sammen :)

Variasjon av fag er og stort, har hatt fag som rein mekanikk, kretsteknikk og digitalstyring(PLS) i tillegg til standard ingeniørfag

Lenke til kommentar

:) Så flott at det kommer svar, kjempebehjelpelig! Får meg virkelig til å tenke over ting! :dribble::new_woot:

Np, vet hvor innmari heldig jeg er som har funnet noe på første forsøk :) Kunne ikke tenke meg noe verre å finne ei utdanning jeg hadde droppa ut av så skolelei som jeg er atm :p

Har du mer spm bare spør ^^ Linjene jeg snakker om er btw også på sørlandet, så du slipper regnet i bergen, kulda i trondheim eller syke leiepriser i oslo ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...