gelerium Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hei, Jeg er utelukkende Nikon bruker og er kun det jeg bruker på jobb, men har i det siste siklet mer og mer på four thirds kameraene som er i butikkene, ikke er de bare små men relativt rimelige også. Fant derfor ut igår at å drasse på ett d3x når man er ute å går tur på en søndag eller på ferie var unødvendig og slo til med ett Olympus e-450 kit med 14-42mm f3,5 objektiv. Tidligere har jeg kun erfaring med Olympus sine film slr kameraer så sitter her å klør meg litt hode når jeg leiter etter ett eller to objektiver da jeg ser og føler kit objektivet ikke akkurat er ifra øverste hylle... Grunnen til jeg kjøpte det var størrelsen, derfor ønsker jeg lite objektiv mindre jo bedre (Pancake?) Og så raskt som mulig, gjerne f1,4\1,8 hvis dette er mulig? Finnes det slike objektivere i four thirds rekken? Har sett ett f2,8 pancake på prisguiden til rundt 1500kr men ser ut som samme kvalitet som kit objektivet samt det blir for tregt da jeg helst vil ungå å bruke den innebyggde blitsen som mer eller mindre bare ødelegger stemmningen i bildene... Noen som kanskje vet om ett objektiv (uten adapter) som vil passe mine ønsker? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Oly 50mm f/2 er jo Olympus sitt beste objektiv og ikke spesielt stort. Bør vurderes. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Det finnes en Panasonic Leica 25mm f/1.4, men den er ikke like nett som 25mm f/2.8 pancake. Den er dyr og sjeldent i butikk (uansett hvor i verden du leter). Et mer overkommelig alternativ er Sigma sin 30mm f/1.4 - men den blir muligens litt trang? Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 De hurtige objektiver, der findes til 4/3 er: Olympus ZD 25/2,8 Pancake i standard-serien Olympus ZD 50/2,0 Macro i deres prof serie (= vejrtætnet) Sigma 24/1,8 (muligvis ved at udgå?) Sigma 30/1,4 Sigma 50/1,4 Leica 25/1,4 - særdeles god især vidtåben, men dyr Lenke til kommentar
gelerium Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Hei jeg takker for svar! Etter jeg fikk prøvd Olympus ZD 50mm på f2.0 var det ikke tvil... Jeg fik sett på Leica sin 25mm men forstod jo tidlig at dette ble litt mer enne hva jeg hadde tenkt... Meningen med dette kameraet var at jeg hadde noe jeg ikke nødvendigvis trengte å være redd for, setter jeg ett 10.000kr objektiv på endrer jo dette seg raskt hehe. Tusen takk for tips! legger vell ut noen test bilder når jeg blir vandt til dette lille kameraet... Lenke til kommentar
Per-O-M Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Er det noen som vet sånn ca. hvor mye Panasonic Leica 25mm f/1.4 objektivet koster nå her i Norge? Grunnen til at jeg spør er at jeg har et slikt objektiv men det blir lite brukt og jeg vurderer å selge det. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 vet ikke hva det koster nytt, men har sett flere på foto.no til ca 6000. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Leica sin utgave av dette koster kr 10395,- nytt i følge prisguiden. Lenke til kommentar
test321 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Kjøpte E-420 av omtrent samme årsak, pris og størrelse (har Canon 45D som "main camera"). Anskaffet 25 mm pannekaka og angrer ikke på det. Synes kvaliteten er grei nok. Viktigst var størrelsen, og jeg antar at bildekvalitet uansett er bedre enn Ixus'en jeg hadde fra før :-) Bruker det mer som kompaktkamera, har aldri satt på nakkestroppen som fulgte med. Noen ganger har jeg også med 14-42 kit-objektivet i en liten neoprenbag (Lowepro Hipshot 2, kode 33-319 på Clas Ohlson). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 ZD 25mm er et av de objektivene jeg bruker mest på E-620. Ypperlig som lite walkabout kamera om kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå