thomit Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg har valgt Du ser den i signaturen min. Men hvis jeg skulle valgt maskin med spilling som førsteprioritet; Asus G73 eller Kunshan W870. Liker stor skjerm. Ville da gått for it 820QM prosessor, 2 x 2 Gb minne, HD 5870, Intel SSD 160Gb + 500 Gb 5400 rpm snurredisk, integrert bluetooth, Win 7 Home Premium 64 bit engelsk. That's it. Konfigurer selv og se hva prisen blir. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg vil ikke si at det er høl i hue, fordi også bærbare kan til en viss grad prestere greit i spill. Men ja, jeg også synes det er dumt å betale 19 000 kroner for en bærbar, når en stasjonær til bare 7500 kroner lett vil ta knekken på denne (!). Du betaler i bøtter og spann for meget små ytelsesforbedringer, og ofrer i tillegg mye av verdien en bærbar av definisjon, har. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Ja, det skal være hovedsaklig gamer, Å i det hele tatt tenke på noe annet enn en stasjonær når den skal brukes til gaming er jo helt høl i hue. Ytelsesforskjellen er jo enorm. sukk ... dette igjen. Han vil jo ha bærbar. Antar det er fordi han lettvint vil flytte på maskinen. Å flytte på stasjonær + skjerm + keyboard + høyttalere + kabler er ikke lettvint. Selvsagt koster det mindre å få like stor eller høyere ytelse med en stasjonær. Likevel vil de fleste nå for tiden ha en bærbar. Deal with it. Og la dette "argumentet" få dø. Endret 4. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Ja, det skal være hovedsaklig gamer, Å i det hele tatt tenke på noe annet enn en stasjonær når den skal brukes til gaming er jo helt høl i hue. Ytelsesforskjellen er jo enorm. sukk ... dette igjen. Han vil jo ha bærbar. Antar det er fordi han lettvint vil flytte på maskinen. Å flytte på stasjonær + skjerm + keyboard + høyttalere + kabler er ikke lettvint. Selvsagt koster det mindre å få like stor eller høyere ytelse med en stasjonær. Likevel vil de fleste nå for tiden ha en bærbar. Deal with it. Og la dette "argumentet" få dø. Amen til det hjertesukket. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Argumentet ditt er greit nok thomit. Hovedpoenget er likevel at en bærbar til bare 6000 kroner kan og vil gi tilstrekkelig ytelse til det aller meste, og det som den faktisk en sjelden gang ikke klarer fullt så godt, gjerne krever den kraften bare en stasjonær kan gi. Hoppet opp fra i5 til i7, og HD 5650 til HD 5870 er ikke verdt en prisforskjell på nesten 300%. Endret 4. mai 2010 av Agentspoon Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Argumentet ditt er greit nok thomit. Hovedpoenget er likevel at en bærbar til bare 6000 kroner kan og vil gi tilstrekkelig ytelse til det aller meste, og det som den faktisk en sjelden gang ikke klarer fullt så godt, gjerne krever den kraften bare en stasjonær kan gi. Hoppet opp fra i5 til i7, og HD 5650 til HD 5870 er ikke verdt en prisforskjell på nesten 300%. For deg så kan det kanskje ikke være verdt det. For meg og mange andre så betyr det ingenting. Slutt og anta at alle tenker sånn som deg selv. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Agentspoon ... det ER verdt det hvis JEG mener at det er verdt det. For meg. Er det så vanskelig å forstå? Hvis jeg har råd til det, så er det helt verdiløst å argumentere mot det. Jeg skjønner at du er på et slags korstog mot high end, men hvis noen faktisk ønsker så høy ytelse det er mulig å få i en bærbar, og er villig til å betale for det - hvorfor skal du på død og liv prøve å "omvende" folk? My 2 cents. Videre diskusjon trenger vi ikke å ødelegge denne tråden med, tar den privat dersom det er ønskelig Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Det er også derfor jeg ikke har inkludert en post om bærbare i tråden min. Jeg vet at dette er litt stygt å si, men det vil alltid være de som driter penger som hevder at joda, dette kan ikke forsvares på noen som helst måte dersom du ser ytelse per krone, men penger har ikke noe å si, så da kjører vi på likevel. Jeg ser, som du sier, kanskje litt rart på det. Jeg tenker økonomi som en helhet, ikke bare for kjøp at datamaskiner, men også hus / gjeld / faste utgifter / oppsparing til pensjon osv. Når jeg ser at noen bruker avsindig mange penger på ting som rett og slett ikke lønner seg, så tenker jeg at de heller burde gi dem til et godt formål. Dette er tilfellet for bærbare i denne klassen. Om et år er det kommet nye produkter til lavpris som yter akkurat det samme. Har behovet til hver enkelte endret seg radikalt innen da? Neppe. Derfor ser jeg det som lite gunstig å velge det absolutt beste akkurat her og nå, fordi denne grensen er så fiktiv så det går an å bli. Opplevd ytelse er nemlig noe helt annet å ta stilling til, slik som jeg gjør her. Med et linært skille mellom prisnivå og ytelse ville jeg sagt ja, det ville vært greit å investere mer, men når det er slike enorme hopp på priskurven fra det ene til det andre, sier jeg stopp. Min tankegang, du har helt rett, men den må jeg nesten få lov å forholde meg til. Edit: Var for sen til å se at du ønsket en slutt på debatten. Det skal jeg respektere, og lar det ende her. Endret 4. mai 2010 av Agentspoon Lenke til kommentar
bolzzy Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Ja, det skal være hovedsaklig gamer, Å i det hele tatt tenke på noe annet enn en stasjonær når den skal brukes til gaming er jo helt høl i hue. Ytelsesforskjellen er jo enorm. Jeg veit det, men har en krafig stasjonær fra før og den trenger bare litt mer ram så er den fin Lenke til kommentar
bolzzy Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Men en ting folkens, Tror dere denna er grei? http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10577404%3bc%3a100561%3bfl%3a0 Multicom's Kunshan W860 Oppgraderinger: 15.6" Wide LED Full-HD 1920x1080 matt (non-glare) Intel Core i7 820QM 1.73GHz (Turbo Boost opp til 3.06GHz) 8MB Smart Cache 45W 4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x2GB) 500GB SATA 7200RPM 2.5" ATI Mobility Radeon HD 5870 1GB BluRay spiller og DVD-brenner Integrert Bluetooth MS Windows 7 Ultimate Endring til engelsk operativsystem Total pris da :19 110,- bra eller hva syntes dere? Endret 4. mai 2010 av bolzzy Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Ja, men hvis det forholder seg slik , bollzy, at du har en brukbar stasjonær fra før, og vil bare ha en bærbar som et tillegg, og ønsker at den skal kunne brukes til spilling - da stiller det seg annerledes. Da ville jeg gått for å konsentrere spillkraften til den stasjonære, og heller sett meg om etter en bærbar som kan kjøre de fleste spill noenlunde greit (detajer/oppløsning) ... da bør du se etter maskiner i klassen mellom 6-10000. Med et HD 5650 eller 5730 kort f.eks. Mine forslag er begrunnet med tanke på at den bærbare vil være din eneste maskin. Selv ikke jeg vil eller kan forsvare å bruke så mye penger på en bærbar dersom du har et stasjonært alternativ Lenke til kommentar
bolzzy Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Ja, men hvis det forholder seg slik , bollzy, at du har en brukbar stasjonær fra før, og vil bare ha en bærbar som et tillegg, og ønsker at den skal kunne brukes til spilling - da stiller det seg annerledes. Da ville jeg gått for å konsentrere spillkraften til den stasjonære, og heller sett meg om etter en bærbar som kan kjøre de fleste spill noenlunde greit (detajer/oppløsning) ... da bør du se etter maskiner i klassen mellom 6-10000. Med et HD 5650 eller 5730 kort f.eks. Mine forslag er begrunnet med tanke på at den bærbare vil være din eneste maskin. Selv ikke jeg vil eller kan forsvare å bruke så mye penger på en bærbar dersom du har et stasjonært alternativ hmm.. Men jeg kommer mest til å bruke i min fremtid den "nye" Bærebare og den stasjonære mest som nesten en server eller hovedlagringsplass. Derfor er jeg villig til å sette av 15 000 - 18/19 000 til en ny bærebar. men hva syntes du om den som jeg har skrevet over? pluss at den stasjonære funker, men har en del problemer (bluescreens) og begyner å dra litt på åra , MEN den funker enda Endret 4. mai 2010 av bolzzy Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) ok. Jeg personlig synes at 1920 x 1080 er for høy oppløsning på en 15-tommers skjerm. Jeg ville også ha kuttet BluRay spiller til fordel for en 80Gb SSD. Og det ekstra man får med Win7 Ultimate har jeg ikke bruk for. Men det er meg. Den maskinen du har satt opp betyr at du kan, med få unntak, kjøre alle spill på full pupp. Det betyr også at du har en maskin som er gjennomtenkt i forhold hardware/kjøling og støy. Og med god byggekvalitet. Og den kommer uten et fnugg av bloatware og dritt og tull. Jeg er spesiellt ivrig på å få folk til å skjønne at en SSD er den tiingen som mest vil gi de fleste pc'er med vanlig snurredisk, et ytelsesløft. Betyr mye mer for hurtighet/respons enn f.eks en mye kraftigere prosessor vil gi. Og til lavere pris. Ikke spesiellt mye til spilling i og for seg, men store kart osv. vil laste raskere. Men til så og si allt annet. Det betyr litt at når man trykker på et programikon, og vips - før man har fått trykket ferdig, er programmet oppe og kjører. Osv. Endret 4. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
bolzzy Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 ok. Jeg personlig synes at 1920 x 1080 er for høy oppløsning på en 15-tommers skjerm. Jeg ville også ha kuttet BluRay spiller til fordel for en 80Gb SSD. Og det ekstra man får med Win7 Ultimate har jeg ikke bruk for. Men det er meg. Den maskinen du har satt opp betyr at du kan, med få unntak, kjøre alle spill på full pupp. Det betyr også at du har en maskin som er gjennomtenkt i forhold hardware/kjøling og støy. Og med god byggekvalitet. Og den kommer uten et fnugg av bloatware og dritt og tull. Jeg er spesiellt ivrig på å få folk til å skjønne at en SSD er den tiingen som mest vil gi de fleste pc'er med vanlig snurredisk, et ytelsesløft. Betyr mye mer for hurtighet/respons enn f.eks en mye kraftigere prosessor vil gi. Og til lavere pris. Ikke spesiellt mye til spilling i og for seg, men store kart osv. vil laste raskere. Men til så og si allt annet. Det betyr litt at når man trykker på et programikon, og vips - før man har fått trykket ferdig, er programmet oppe og kjører. Osv. Ok, men tusen takk for info! Tror jeg går for den, hvis ikke noen greier å ombestemme meg iløpet av 3 dager eller noe.. Men takk for all hjelp! Lenke til kommentar
bolzzy Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 ok. Jeg personlig synes at 1920 x 1080 er for høy oppløsning på en 15-tommers skjerm. Jeg ville også ha kuttet BluRay spiller til fordel for en 80Gb SSD. Og det ekstra man får med Win7 Ultimate har jeg ikke bruk for. Men det er meg. Den maskinen du har satt opp betyr at du kan, med få unntak, kjøre alle spill på full pupp. Det betyr også at du har en maskin som er gjennomtenkt i forhold hardware/kjøling og støy. Og med god byggekvalitet. Og den kommer uten et fnugg av bloatware og dritt og tull. Jeg er spesiellt ivrig på å få folk til å skjønne at en SSD er den tiingen som mest vil gi de fleste pc'er med vanlig snurredisk, et ytelsesløft. Betyr mye mer for hurtighet/respons enn f.eks en mye kraftigere prosessor vil gi. Og til lavere pris. Ikke spesiellt mye til spilling i og for seg, men store kart osv. vil laste raskere. Men til så og si allt annet. Det betyr litt at når man trykker på et programikon, og vips - før man har fått trykket ferdig, er programmet oppe og kjører. Osv. Ok, men tusen takk for info! Tror jeg går for den, hvis ikke noen greier å ombestemme meg iløpet av 3 dager eller noe.. Men takk for all hjelp! En ting til, Kan man etterhvert bytte hardisk mot en ssd? eller kjøpe en ekern SSD? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Å ja - W860, den har jo bare plass til 1 harddisk. Sorry. Da ville jeg ha gått for en 720QM prosessor, og en 160Gb SSD. Trengte jeg mer lagringsplass, ville jeg ha kjøpt en ekstern HDD i tillegg. Å gå ned i prosessorkraft betyr svært lite, en SSD betyr mye Dessuten, ville jeg overveid å gå for et GTX285M i stedet, for å spare penger. Får nesten samme fps som 5870, men uten DX11 støtte. Dessuten er Nvidia driveren veldig god og stabil. Edit; Ja, du kan bytte til SSD senere, men beste løsning er å kjøpe en 160Gb nå, og eventuellt en ekstern vanlig HDD til lagringsformål senere. Det er mye plass på en 160Gb - Jeg har Windows og alle programmer (noen svært store), og en 4-5 nye spill på den, med god plass til overs. Filmer, bilder, musikk, programmer og annet som sjeldent brukes og bare lagres, enten på den andre HDD'en min eller på den eksterne. Det viktigste er at man legger OS'et på SSD'en, det er der den gjør størst nytte. Ekstern SSD til lagring er nonsens. Endret 4. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
bolzzy Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Takker igjen Da blir det nokk Dette settupet: Multicom Kunshan W860 15.6" Wide LED Full-HD 1920x1080 matt (non-glare) Intel Core i7 820QM 1.73GHz (Turbo Boost opp til 3.06GHz) 8MB Smart Cache 45W (Byttes eventuelt ut etterhvert) 4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x2GB INTEL 80GB X25M MLC SSD-disk, gen 2 NVIDIA GeForce GTX 285M 1GB Standard DVD-brenner Integrert Bluetooth MS Windows 7 Home Premium Endring til engelsk operativsystem Totalsum da ca : 18 000,- (akkurat budsjettet !) enda noen endringer som kan gjøres? Endret 4. mai 2010 av bolzzy Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Ser bra ut, spør du meg. Ikke mange som har en bærbar med den ytelsen. (ikke at det er noe argument, men ... det føles litt godt ) . Du kan oppgradere til Dx11-kort den dagen du har råd, og det har kommet en del spill som bruker Dx11. Er det eventuellt noe du lurer på, og/eller vil ha råd fra andre W860-eiere, vil jeg bare lenke deg hit . Er et forum for Clevo-maskiner. Sager = Multicom Kunshan = Clevo. Samma maskin, forskjellig navn. Øverst her er en link til tråder for "lounger" for de forskjellige Clevo-modellene. Veldig mye ekspertise ut og går her. Veeeeldig laaaaang W860-tråd også. Lykke til PS. Ta direkte kontakt med Multicom's tekniske avdeling, og gjør dem oppmerksom på at de setter BIoS storage mode til AHCI før de legger inn Windows (hvis du ikke heller vil gjøre det selv). Dette er viktig for ytelsen til SSD'en. Endret 4. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
bolzzy Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Ser bra ut, spør du meg. Ikke mange som har en bærbar med den ytelsen. (ikke at det er noe argument, men ... det føles litt godt ) . Du kan oppgradere til Dx11-kort den dagen du har råd, og det har kommet en del spill som bruker Dx11. Er det eventuellt noe du lurer på, og/eller vil ha råd fra andre W860-eiere, vil jeg bare lenke deg hit . Er et forum for Clevo-maskiner. Sager = Multicom Kunshan = Clevo. Samma maskin, forskjellig navn. Øverst her er en link til tråder for "lounger" for de forskjellige Clevo-modellene. Veldig mye ekspertise ut og går her. Veeeeldig laaaaang W860-tråd også. Lykke til PS. Ta direkte kontakt med Multicom's tekniske avdeling, og gjør dem oppmerksom på at de setter BIoS storage mode til AHCI før de legger inn Windows (hvis du ikke heller vil gjøre det selv). Dette er viktig for ytelsen til SSD'en. ?? Jeg skjønner desverre ikke noe av det siste der nå, men hva har det å si? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Det betyr at den som installerer Windows 7 først må gå inn i BIOS på maskinen, og se etter at harddisken står i AHCI mode, og ikke i IDE. Det er ikke farlig, men ytelsen på en SSD (og vanlig snurredisk også, forsåvidt) har merkbart godt av å stå i AHCI. Du trenger ikke å vite den tekniske bakgrunnen, og det blir for tungt å dra i denne tråden, men sånn er det bare. Det følger bruksanvisning med maskinen som forteller deg hvordan du kommer inn i BIOS-oppsettet, og hvor du velger mellom IDE, AHCI eller RAID. Don't worry about it. Teknikerne hos Multicom har sikkert også dette klart for seg, men dersom du vil at de skal legge inn Windows for deg (er det ikke en opsjon om dette i konfiguratoren?) , så skader det ikke å minne dem på det. Endret 4. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå