Gå til innhold

Hva er best innen kreatin tilskudd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte meg et par bokser med kre-alkalyn fra gymgrosisten, der står det : en passe dose er 1-3 tabletter 30-60 min før trening.

På treningsfrie dager da?

Jeg tenkte at jeg kan ta 1 tablett hver morgen, og 3 før trening.

På teningsfrie dager tar jeg bare en på morgen.

Er det greit tror dere?

Lenke til kommentar

Da tar du 1-3 tabletter før trening og 1 på treningsfrie dager.

Har ikke v'rt borti Kre-alkalyn. Men når jeg gikk på monohydrat, så tok jeg 5g hver dag. Både trenings og treningsfrie dager for at musklene skal ta inn mest mulig vann. Og igjen, jeg vet ikke hvordan Kre-alkalyn virker, men det er ihvertfall ingen vits å overdosere Monohydrat. Da kroppen ikke tar inn mer enn nødvendig.

Skulle trodde det er det samme med andre typer kreatin, men noen med erfaring fra Kre-alkalyn får heller svare på akkurat det.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg tatt samme mengde på treningsfrie dager som på treningsdager. Ettersom Kre-alkalyn er kreatin+aske(?) så vil jeg tro du kan/bør ta en høgere dose enn du ville tatt ved bruk av kreatin monohydrat for å få samme dose kreatin.

Kreatin som er til overs tror jeg du pisser ut :thumbup:

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde når jeg gikk på Kre Alkalyn var å ta 4 tabletter til frokost, 4 før trening, og 4 etter. På trenings fire dager tok jeg 4 til frokost bare.

Som de beskriver på proteinfabrikken, så står det:

Anbefalt Bruk: Innta 3 serveringer daglig. 4 kapsler før frokost og 30 minutter før og rett etter trening. Veier du over 65 kg, øk doseringen inntil du oppnår en totaldosering daglig på inntil 15 000 mg maksimalt inntak.

15 000 mg , vil si 6 tabletter.

Lenke til kommentar

2 til frokost, 2 før trening og 2 etter?

Det høres greit ut.

Kroppen vil uansett etter en viss tid oppta en viss mengde av kreatinet (fyller musklene med vann), slik at det holder seg på et konstant nivå.

Ingen vits i å ta for mye for å "bygge opp raskere".

PS:

Lurer du på mer om emnet, les på treningsforum og iform sine nettsider. Massevis av informasjon om emnet der! Bedre enn å lese her på forumet etter svar.

Lenke til kommentar

Har selv brukt de kaplsene du kjøpte fra gymgrossisten, fungerte fint de og ga ekstra boost under tunge økter.

Ta det som står anbefalt på boksen i første omgang du, så kan du heller øke litt etterhvert om det trengs.

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet burde du posta i Kosthold og tilskudd kategorien. Hadde du tatt turen innom der hadde du også funnet 10 lignende tråder, men ikke minst stickyen (kan være vanskelig å se selv om den ikke blinker og skifter farger) som forklarer veldig godt om kreatin, og alle andre konsttilskudd du lurer på :) :

Hvilket kosttilskudd trenger du?

Kreatin

Hvilket tilskudd?

Uten å gå inn i for mange detaljer:

Kreatin monohydrat er fortsatt best og den produsenten som lager det reneste kreatinet er Creapure.

AlzChem Trostberg GmbH er en fabrikk som ligger i Tyskland.

Den har patent på produksjonen av kreatin som lages under merket CREAPURE og kreatinen er testet i et analyseapparat kalt HPLC. Dette apperatet bruker også andre for å teste sine kreatin men CREAPURE tester også for urenheter (ustabiltet i produksjonen) og biprodukter der av kreatinin som i seg selv er et biprodukt av kreatinproduksjonen, samme med

dicyandiamide og dihydrotriazine.

Så med CREAPURE får man en garanti på at kreatinen er helt ren og ikke inneholder urenheter , bruker dårlige råvarer eller har ufullstendige reaksjoner i produksjonen.

Andre merker KAN være like gode, men somregel får man ingen dokumentasjon på det , kun en HPLC analyse som har en feilmargin på 4%.

Hva med kre-alkalyn

Ifølge produsentene så er det fantastiske med dette produktet at dette kreatinet er ph-stabilt, noe som da i følge produsenten gir kre-alkalyn store fordeler foran kreatin monohydrat som av dem påstås å være ustabilt.

Hele teorien bak kre-alkalyn baseres på at vanlig kreatin monohydrat er så ustabilt at mye av kreatinet ikke når fram til musklene og at effekten dermed skulle bli mindre.

Det er gjort flere hundre studier på kreatin og testing av stabilitet og opptak er nøye studert fram og tilbake. Resultatene viser at kreatin monohydrat er veldig stabilt – også i surt miljø.

Og dermed er hele ideen kre-alkalyn meningsløs, men den fungerer like bra i lik dose.

Link til bilde

Her ser man stabilitet , kreatin som ligger i syre og fra inntak til opptak vil det gi 0-1% nedbrytning.

Holder jeg mer vann med Kreatin monohydrat

Nei, det er et resultat av overdosering , her reklamerer kre-alkalyn brukere med at de ikke holder så mye vann og grunnen til det er vel ganske åpenbar, kre-alkalyn inneholder bare halve mengden kreatin , dermed ingen overdosering.

Når brukes kreatin?

Kreatin brukes hele året uansett målsetting.

Kreatin er med på å hindre tap av muskelmasse så det overgår en eventuell fordel med å tømme muskelen for energisubstrater i forhold til fettforbrenning.

Hvor mye kreatin?

Dette står på boksen, ca 5g pr dag.

Du kan ta en oppladningsdose på 5g 5ganger pr dag i en uke.

Men 5g pr dag vil gi det samme resultatet etter 3-4 uker selv uten oppladningsdose.

Hvordan fungerer kreatin?

Kreatin bidrar til å generere energi. Når ATP mister et fosfatmolekyl, og blir til adenosin difosfat (ADP), må det konverteres tilbake til ATP for å produsere energi. Kreatin blir lagret i det menneskelige legemet som kreatinfosfat (CP), også kalt fosfokreatin. Når ATP er uttappet, kan det bli ladet på nytt av CP. Dvs. CP donerer fosfatmolekyler til ADP`et, og gjør det til ATP igjen. En øket ansamling CP betyr raskere og større omlading av ATP, hvilket betyr at mer arbeid kan utføres.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...