Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Driver selv med elektronisk musikk og har drevet på siden før pcn nærmest erstattet det profesjonelle studioet. Datamaskinen har kommet en lang vei de siste 10 årene og man kan få til en meget solid "sound" uten å innvestere på hundretusener i studio hardware, slik det var før. Så med pc som utgangspunkt kan jeg svare på noen av spørsmålene dine.

Det eneste du strengt tatt må ha og bør legge pengene i er et lydkort av bedre kvalitet samt noen studio-monitorer som gjerne er drevet aktivt, d.v.s de kommer med innebygde forsterkere som er skreddersydd til løsningen, og et midi klaviatur.

Av monitorer finnes jo mange løsninger, bl.a mackie sine mr5 og mr8 eller litt dyrere HR624 mk2 og HR824 mk2. KRK har også noen budsjett monitorer som mange sverger til.

Poenget med studio monitorer er å gjengi lydbildet så nøytralt og "ufarget" eller flatt som mulig slik at frekvensene du hører i lydbildet ikke blir over/under kompensert. Utgangspunktet for sub-bassen i den nye beaten din blir f.eks helt feil om du forsøker å produsere den på en høytaler som naturlig forsterker det lave frekvensområdet, du blir sittenes igjen med en bass som er mange desibel for høy. Derfor er det så viktig å ha en referanse høytaler, altså studio monitor som forteller deg hvordan lyden du har skrudd egentlig er.

Når det gjelder digitalt miksebord så vil du få mye mer for pengene om du heller kjøper et godt lydkort med flere inn/ut kanaler på. Da vil du kunne bruke software til å behandle lyden som kommer inn/ut. Dette lønner seg fordi du må ha et eksternt lydkort likevel og innkjøp av et digitalt miksebord koster som regel mye mer. Om du er ute etter å være portabel med utstyret ditt kan du jo f.eks bare ta med deg lydkortet og laptoppen dit du skal. Selv bruker jeg Roland UA-101. Er meget fornøyd med denne løsningen.

Videre kan du etterhvert bygge ut studioet ditt med moduler som er ment for å fjernstyre softwaren din. Det har alltid vært bedre å ha faktiske knotter å skru på eller fadere å bevege når du skal mikse ned låta di eller skru på software synthen enn å sitte med musa og tastisen. Her er Novation zero SL mk2 et must. Den kobler seg til softwaren din og mapper parametre rett til knottene og sliderene for deg. For å styre software mikseren din med motoriserte fadere er Behringer's BCF2000 en genial boks. Begge disse to er relativt rimelige inngangsbiletter til et software basert hjemmestudio som styres fra hardware, slik som i de proffe studioene.

Selv bruker jeg cubase og fl-studio. Jeg programmerer alle rytmer og beats i FL-studio mens jeg syr sammen disse med andre komponenter i cubase. Her er det jo et hav av muligheter, men FL-studio er en meget rimelig løsning som lett kan dekke "alle" behov alene.

Ble et litt langt innlegg, men håper du ble noe klokere. Jeg sier ikke at dette er den eneste måten å gjøre ting på, men det har fungert for meg og mange andre.

Endret av Novis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slenger meg på forrige innlegg, et godt lydkort og monitorer er et must. Studerer musikkteknologi og mitt oppsett er nå en kraftig stasjonær pc med cubase og diverse vst-instrumenter, et midi-keyboard, lydkort, monitorer og noen mikrofoner. Da har man egentlig det meste man trenger når det gjelder utstyr.

Lenke til kommentar

Da har jeg herved funnet meg en liste med lydkort, monitorer og midiklaviatur.

Lydkort: Roland UA101 (ca 4400,- hos 4sound.no)

Monitorer: M-AUDIO BX5a Deluxe (ca 2000,- hos 4sound.no)

Midiklaviatur: Maudio KeyRig 49 (ca 800,- hos 4sound.no)

Totalt: ca 7200,-

Er det noe av dette jeg kan endre på for å få billigere utstyr til samme eller bedre kvalitet? Trenger jeg noe ekstra utstyr som kabler?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...