spetwols Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hei. Samlet en stund på filmer. Så jeg tenkte kansje og begynne og lese litt også. Trenger tips til hvordan man burde starte og samle. Best på Engelsk eller Norsk ? Jeg er ikke så flink i Engelsk. Tips til gode forfattere ? Jeg har sanesen for Stephen King. Spesielt The shining. Har ikke lest boken, men sett filmen. Hva er interesant og samle på ? Vil gjerne samle på gamle bøker. Noen som vet om en brukt butikk i oslo som selger bøker ? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Dersom du ikke er så stødig i engelsk er det nok best å starte på norsk, iallefall dersom du har tenkt å lese bøkene du samler på. Personlig gikk jeg på den smellen å kjøpe en del klassikere på engelsk, deriblant Brave New World og Catch 22. Har enda ikke lest dem, kanskje fordi når jeg for lyst til å lese er jeg litt trøtt og ikke i humør til å bruke tid til å tolke språk. Ellers bruker jeg engelsk daglig og har ingen problemer med forståelsen, men det går bare litt tregere og jeg føler jeg ikke blir dratt inn i historiene på samme måte. Det finnes også en rekke utmerket litteratur på norsk, samt mange særdeles gode oversettelser av utenlandske bøker. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Hva med å ta en titt på Young Adult bøker? Mange av disse er svært lettleste, og historien kan være ganske bra. (skjønt det spørs jo hva du liker.) Eller skaff deg noen tegneserie-bøker på engelsk. Selv leser jeg mye Showcase Presents fra DC Comics. Dette er tegneserier fra 50- og 60-tallet, pluss noen nyere som f.eks Booster Gold fra 80-tallet. Siden det er tegneserier er de ganske lette å lese. SP er alt fra Batman og Superman til obskure serier som Doom Patrol og Strange Adventures. Marvel på sin side har Essentials, som f.eks Essential X-Men og Essential Spider-man. Btw Showcase Presents og Essential er begge bøker på rundt 500 sider, pluss/minus, og gjør seg bra i bokhyllen. Endret 3. mai 2010 av thecrow77 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hvis du liker Stephen King er det kanskje en grei start å begynne med nettopp ham? At du ikke er flink i engelsk er etter mitt syn en kjempegrunn til å skulle lese engelsk -- i alle fall hvis du er flink nok til at du klarer å komme gjennom noen enkle bøker. Da har du kommet over en terskel, og har en verden av litteratur foran deg, i tillegg til at det er utrolig praktisk å kunne engelsk skikkelig. Butikker som selger gamle bøker heter antikvariater, om du søker etter slikt på Gule Sider eller lignende dukker det opp en hel del; akkurat hvilke som passer dine preferanser varierer litt -- noen selger primært brukte paperbacks og annet småtteri, andre driver med førsteutgaver av Edmund Burke. Jeg ser poenget med å skulle samle, men jeg ville nok forsøke å finne ut av hva du liker først -- i alle fall hvis du primært er ute etter å skulle lese. For øvrig har dere jo et aldeles utmerket bibliotek i Tigerstaden, å dra med en liten bunke hjem og se hva du liker er sikkert ikke dumt. Personlig gikk jeg på den smellen å kjøpe en del klassikere på engelsk, deriblant Brave New World og Catch 22. Knallbøker begge to, og språket er ikke særlig tungt. Spesielt Catch 22 er hysterisk. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg har lest engelske bøker siden slutten av barneskolen. I løpet av tre år på ungdomsskolen og to på videregående så har jeg ikke lært en eneste språklig ting i engelsktimene, med unntak av ett og annet ord. På gramatikkprøver pleier jeg å få 6'er, selv om jeg ikke kan noen gramatikkregler, jeg bare hører om det er rett automatisk. Dette er ikke for å skryte (ok, litt da), men for å vise hvor viktig det er å lese masse engelsk. Så ja, om originalspråket til boken er engelsk så bør du absolutt velge den. Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Stephen King har faktisk veldig grei engelsk å begynne på. Vil absolutt anbefale The Shining! Og The Green Mile! Bestill dem fra Play.com, så får du dem kjempebillig også Lenke til kommentar
MalaPlay982 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Lån på biblioteket i stedet for å kjøpe og samle opp, da sparer du plass og penger Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Lån på biblioteket i stedet for å kjøpe og samle opp, da sparer du plass og penger Poenge er at jeg vil samle da vettu, kjakan. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Er litt vanskelig og si hva du burde begynne og samle på, når du kansje ikke selv vet hvilke type bøker du kommer til og like en gang. Men vil absolutt annbefale deg og sjekke ut Jens Bjørneboe. Hans verk kan stikke dypt inn i menneskesinnet. En serie jeg har begynt og samle på nå er Kjell Hallbings Morgan Kane. En absolutt klassiker. Bøker er gøy! Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Er litt vanskelig og si hva du burde begynne og samle på, når du kansje ikke selv vet hvilke type bøker du kommer til og like en gang. Men vil absolutt annbefale deg og sjekke ut Jens Bjørneboe. Hans verk kan stikke dypt inn i menneskesinnet. En serie jeg har begynt og samle på nå er Kjell Hallbings Morgan Kane. En absolutt klassiker. Bøker er gøy! Takk! Skal få sjekket det ut, tenker jeg. Jeg liker egentlig det meste fra romaner til spenningsbøker osv. Sa også at jeg hadde sansen for Stephen King. Er også veldig fasinert av filosofi. Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Sjekk ut Bestialitetens historie! Spesielt om du liker Stephen King Jostein Gaarders bøker? Lenke til kommentar
Gayatri-mantra Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Hvis du liker Stephen King er det kanskje en grei start å begynne med nettopp ham? At du ikke er flink i engelsk er etter mitt syn en kjempegrunn til å skulle lese engelsk -- i alle fall hvis du er flink nok til at du klarer å komme gjennom noen enkle bøker. Da har du kommet over en terskel, og har en verden av litteratur foran deg, i tillegg til at det er utrolig praktisk å kunne engelsk skikkelig. Jeg er enig i at å begynne å lese engelsk hvis en ikke er så stødig i det - er en god idé for å bli bedre i engelsk. Nå vet jeg ikke hva bøkene til Stephen King handler om, eller hvordan språket i bøkene er - men hvis det er litt avansert språk innimellom er vel kanskje ikke det det smarteste å starte på. For min del vet jeg at jeg hadde slete noen ganger hvis jeg skulle lest noen av Dan Brown sine bøker - i og med at det brukes fagterminologi en del ganger i bøkene. Men som Euklid sa, hvis du liker Stephen King, hvorfor ikke begynne å samle bøker fra ham? Personlig er det tre forfattere jeg liker veldig godt, og som jeg gjerne vil anbefale; Dan Brown, Tom Egeland og Clive Cussler. Har lest en del bøker av begge tre (alle tre er jo i krim/konspirasjonsteori sjangeren) - og mange av bøkene er fengende og ganske spennende. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Stephen king kan være litt vanskelig i enkelte bøker, f.eks 4 past midnight er en del vanskelig i enkelte seksjoner (spesielt i "The langolyers") mens andre er litt lettere. Vil ikke hoppet rett inn på f.eks The dark tower serien, men The shining er faktisk veldig lett slik sett. Dog om du har sett Kubricks versjon av The shining forbered deg på MYE forandringer (til det bedre) i boka. Mitt beste tips er å finne en nisje av bøker du liker og les dem. Jeg elsker fantasy, krim og horror aktig (vanskelig å definere Stephen King dessverre) så jeg holder meg til dem. Noen mener en bør lese en bred spekter av bøker for å få en dyp horrisont på temaet men jeg personelig foretrekker å lese for å bli underholdet, derfor forholder jeg meg til de bøkene jeg vet jeg vil like, og derfor jeg har en fin samling av Stephen King's bøker. Jeg leser dog på Engelsk og forholder meg til det, så mine kunnskaper om norske bøker er heller dårlig. Gjør meg ingen ting, er mye godt på engelsk samt at jeg liker ikke det norske språket, finner det fattig sammenlignet med Engelsk. Alt i alt, om du har sansen for Stephen King gå for han. Du må starte en plass uansett, og Stephen King er ikke den verste plassen å starte. Om det er noen ord du stusser på slå dem opp på www.wiktionary.org og lær deg dem. I starten når jeg begynte å lese engelsk skrev jeg ned ordene jeg lurte på, og slo dem opp etterpå (leser mye på senga) og slik lærte jeg meg mange nye ord. I tilegg ser jeg og masse filmer, med engelsk undertekst, samt har en del bekjente i England som jeg snakker med mer eller mindre daglig, så får mye engelsk om dagene. Faktisk så gærlig at jeg glemmer mye av mine norske ord og må slå dem opp på engelsk nå. Eh, uansett, litt avsporing, men, gå for Stephen King. Om du liker krim kan jeg og anbefale Jeffery Deaver og hans Lincoln Rhyme serie (http://www.jefferydeaver.com/Novels_/novels_.html). Mye god lesing der og. Og ikke særlig vanskelig engelsk heller. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Dean Koontz skriver ganske likt King, mange ganger bedre vil jeg si. Tråler du bruktbok-sjapper og -markeder blir det fort størrelse på samlinga. 5-10 kroner for bøker som kanskje er lest en eller to ganger er slett ikke uvanlig. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Hva du enn gjør så frykt ikke klassikerne! Det er en grunn til at de har gått seg tidløse, og det er ikke fordi de er vanskelige å lese. Tvert imot! Dette kan jeg rett og slett ikke få understreket tydelig nok! Bjørneboe er forsåvidt et godt utgangspunkt. Start med å lese ham, merk deg forfattere, dikt og verk han nevner og ta det derifra. Gru deg heller ikke for skuespillene, det er der du finner kremen av litteratur! Tre bøker jeg ville anbefalt deg å starte med: Et dukkehjem av Henrik Ibsen Steppeulven av Herman Hesse De besatte av Dostojevskij Endret 3. juni 2010 av Basusjernet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå