Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vård av funktionshindrade i Norge?

Gjest Sinopa

Anbefalte innlegg

Gjest Sinopa

Hej.

Jag och min man funderar på att flytta till underbara Norge och vi undrar på en grej. Våran dotter som är 19 är funktionshindrad. Alltså hon har inga funktion från halsen och ner. Hon bor hemma hos oss och vi hjälper henne med allt det innebär.

Nu kommer frågan. Hur fungerar det i Norge? Får man hjälp till att ta hand om funktionshindrade och vilken hjälp får hon?

I Sverige får vi från kommunen till exempel sjukgymnast, personlig assistent, ledsagarservice, avlösning när vi måste resa bort och särskild anpassad bostad, etc.

Får man sådan hjälp i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Men har du någon hänvisning till detta? Så jag kan läsa om vilka rättigheter funktionshindrad har i Norge?

Lenke til kommentar

Beklager men jeg aner ikke hvor du finner slik informasjon, antar at det offentlige har informasjon om slike ting men om det ligger på nett det vet jeg ikke.

Norge og Sverige har veldig like ordninger for funksjonshemmede, Norge har hatt noe bedre ordninger på støtte til spesialtilpassede biler enn Sverige men dette er i ferd med å strammes inn.

Hvis du vet hvilken kommune du kunne tenke deg å flytte til så er jeg sikker på at de kan være behjelpelige med å svare på evt spørsmål.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Hej. Jag bor både i Norge och Sverige.

Så som jag har sett det, så har Norge lika bra hjälp till funktionshindrade som det Sverige har. Det skulle alltså inte vara något problem med vården om ni bestämmer er för att flytta till Norge. Norge har egna boenden (lägenheter) för funktionshindrade också. Och dom verkar få all hjälp dom behöver :) I den Norska kommun som jag ibland bor i så har dom även ett hem för funktionshindrade.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för er och eran dotter!

Endret av KattaErDau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...