Gå til innhold

Nødvendig med bunnstoff hvert år?


Anbefalte innlegg

Er det virkelig nødvendig når det kanskje holder å flekke litt de få plassene hvor det trengs. Båten ligger nederst i Glomma i Fredrikstad, så det gror ingenting på den. Jeg innbiller meg at jeg da bare får et tykkere og tykkere lag etterhvert, og ser ikke hensikten i det.. :)

Endret av insolvent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isegran/Nøkledypet ?

 

Du får groing/ruer nederst i Glomma,men ikke så mye.

Brakkvannet har blitt mye renere de siste årene,så groingen er eskalerende.

 

Jo mørkere farge man har på bunnstoffet jo mer motstanddyktig er bunnstoffet mot groingen.

Hvis du bruker selvpolerende bunnstoff kan du nøye deg med og ta et felt øverst på sidene for å få frisket opp fargen.

 

Hvis du har et hardt bunnstoff vil den ikke ha noen antigroende midler igjen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som flere sier her trenger du ikke bunnsmøre hvert år hvis det ikke er groing under båten.

Vet flere som ikke bunnsmører i det hele tatt og som slipper groing, kan være lokale forhold som gjør dette.

 

Det å si at det gror mindre på mørk bunnsmuring er i beste fall feil.

 

Har i ca 15 år hatt sort bunnsmurning på en og samme båt, og det gror som f...!

Dette selv om det er forholdsvis sterk strøm der båten ligger.

 

Mørk bunnsmurning fanger opp solvarme lettere enn lys bunnsmurning ( noen som har prøvd å sette seg inn i en bil med mørke seter en steikandes varm soldag )?

 

Denne mørke bunnsmurning fungerer som ett varmemagasin, og holder på solvarmen, noe som gjør forholdene for groing adskillig bedre.

Alle har vel observert at det gror mere på sommerstid enn vinterstid?

Og ja, det er varmen som gjør dette mulig.

 

I fjor brukte jeg rød bunnsmurning for første gang på minst 15 år på en av båtene, og tedenser til groing var mindre selv om den røde bunnsmurning også er bra mørk.

 

Har brukt rød bunnsmurning også på samme båt i år, og da regner jeg med at dette vil vise seg over tid.

 

Ellers brukte jeg blå bunnsmurning på en annen båt i fjor og vil gjøre det samme i år, denne er ennå lysere enn rød bunnsmurning.

Hvorvidt om det gror mindre på denne båt enn den med rød bunnsmurning er jeg ikke sikker på ennå, dette er også en trebåt.

Lenke til kommentar

Det å si at det gror mindre på mørk bunnsmuring er i beste fall feil.

 

Jeg er nok ingen novise når det gjelder maritime miljøer :)

 

 

Et lyst bunnstoff "spesielt hvitt" har lite kobberpigmenter det er pga. av at det vil fort bli lysgrønt hvis det er større mengder kobber i bunnstoffet,de siste årene er det flere som har begynt og bruke grått bunnstoff for å få bedre beskyttelse enn et helt hvitt bunnstoff gir.

Flere produsenter tester på høygir for å finne et hvitt bunnstoff som er mer motstandsdyktig mot groing,da lystbåt flåten i sterk grad forespør om det.

 

Rødt bunnstoff kan ha mye kobberpigmenter men ikke alle har det,beste måten og se mengden på er at om høsten har undervanns-skroget en brunere nyanse proporsjonalt med mengde kobberpigmenter.

 

Mørkeblått og sort har også mye kobberpigmenter så disse vil ha en sterkere motstandsdyktighet mot groing,mens lysblått er noe svakere.

 

Menge kobber/tinn er avgjørende for hvordan et bunnstoff skal bekjempe groing og kobber korroderer som kjent,noe som igjen påvirker hovedfargen negativt.Hvis skroget har et missfarget bunnstoff om høsten er det forholdsvis mye kobber i bunnstoffet.

 

Mengde kobber/tinn substanser kan variere sterkt fra fabrikat til fabrikat og er hovedingrediensene mot groing,og samme farge fra forskjellige produsenter kan ha ulik effekt mot groing.

 

Det er kommet teflon og silikonbaserte bunnstoffer på markedet de siste årene som er mer miljøvennlige og skal ha like god motstandsdyktighet som tradisjonelle bunnstoff.

Det kom i fjor på markedet et nytt produkt som hindrer groing med ultralyd,foreløpige tester viser positive resultater.

 

 

Denne mørke bunnsmurning fungerer som ett varmemagasin, og holder på solvarmen, noe som gjør forholdene for groing adskillig bedre.

Alle har vel observert at det gror mere på sommerstid enn vinterstid?

Og ja, det er varmen som gjør dette mulig.

 

 

Den hypotesen holder ikke helt mål,et skrog har samme temperatur som vannet,det er fysisk umulig og "lagre" mer varme i et mørkere bunnstoff enn et lyst bunnstoff pga. solfaktor,tar da utgangspunkt i at båten ligger på vannet.

 

Varmen og lengere/lysere dager er en faktor som gir mer groing ja.

 

Beklager OT.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nei det skal ikke være nødvendig å stoffe hele båten hvert år, men det kommer jo an på hva slags type bånnstoff du bruker. Hvis du ikke stoffer hele er det lurt å pusse/skrape bort det du ser er løst, og deretter flekke på stoff der du har skrapt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jobber som maler på båter, og enkelte uker maler jeg rundt 1000 liter med grunning og bunnstoff.

 

Det som avgjør groing er vell heller kvaliteten på det bunnstoffet man har kjøpt.

Vet også at enkelte produsenter sliter mere enn andre når det gjelder bunnstoff..

Fargen har ingenting og si, det er sjøen der båten ligger.

 

Det er da mine erfaringer etter mange år i jobben, + at daddy jobber på jotun (innenfor shipsmaling)

Lenke til kommentar

Jobber som maler på båter, og enkelte uker maler jeg rundt 1000 liter med grunning og bunnstoff.

 

Vel,da har vi vel en tilnærmelsesvis lik jobb,selv om jeg ikke direkte maler større skip lengere :)

 

 

Det som avgjør groing er vell heller kvaliteten på det bunnstoffet man har kjøpt.

 

Det er riktig,men nå er da type antifouling til kommersiell shipping ">27 meter" endel forskjellig fra fritidsflåten,selv om kvaliteten er blitt dårligere på kommersiell bunnstoff etter det nye lovverket tredde i kraft 2007/2008.

 

Vet også at enkelte produsenter sliter mere enn andre når det gjelder bunnstoff.

 

Sliter er vel ikke rette ordet,ville heller si at kostnadene på utvikling og generell konkurranse gjør at enkelte tar snarveier for å kunne selge relativt billig bunnstoff.

 

Fargen har ingenting og si, det er sjøen der båten ligger.

Jepp,så lenge den er rødbrun så spiller fargen ingen rolle :)

Hvilken kontinent har en betydning,men her i Europa er lovverket likt "Østersjøen har visse restriksjoner".Norge har ikke godtatt resolusjonen,men som ellers så følger vi lovverk godkjent av andre Europeiske land"representert av IMO".

 

Det er da mine erfaringer etter mange år i jobben

 

Kan nok tenke meg at de største erfaringene du har opplevd de siste årene er og dokumentere/administrativere hendelsesforløpet du gjør angående før/under/etterbehandling av Malinger og bunnstoff.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...