Decrease Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hei Jeg hadde et lite uhell med pc'en min på en fest (Hjemme hos meg ) hvor noen helte øl ned i vifta på toppen av kabinettet ( Antec 1200 ) og det eneste som røyk var strømforsyningen. Alt annet er intakt men kan trenge noe ordentlig renjøring. Så jeg lurer på om noen har noen tips angående vasking av hovedkort? Åpen for alt Lenke til kommentar
Decrease Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Skyll med isopropanol! På vei til butikken ->->-> Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Det må være ren isopropanol. Jeg kan ikke garantere deg at du finner det andre plasser enn på polet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Er du ikke klok? Du ødelegger komponenter med stålull og jiff er alldeles ikke dielektrisk eller damper opp uten å legge fra seg noe! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Det må være ren isopropanol. Jeg kan ikke garantere deg at du finner det andre plasser enn på polet. Isopropanol på polet? Pleier du å drikke spylervæske på fest?Polet selger bare etanol-drikker, og den tekniske varianten av etanol heter rødsprit. Rødsprit er heller ikke 96% etanol, men alle de andre stoffene er flyktige nok til at det fungerer. Forøvrig har du rett i at det ikke er lett å få tak i rein isopropanol. Kondensfjerner på bensinstasjon er som oftest tilsatt smøring og antirust. Smøring er ikke et flyktig stoff, så kondensfjerner er ganske uaktuelt uheldig. Ellers ender du opp med et hovedkort full av oljeliknende stoffer. Edit: Men isopropanolen du får i maler-/byggforretninger er sannsynligvis ren nok. Kan gå under navnet 'blå isopropanol'. Endret 10. mai 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Hørte et rykte om at du måtte dit for å få renest mulig isopropanol, men neivel. Lenke til kommentar
JAH Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Bruker Isopropanol prima (tar med fra jobben, men tipper denne selges i malerbutikker evt apotek.) Iflg datablad er det 100% 2-propanol Endret 10. mai 2010 av janaha Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 At det må være ren isopropanol er tull. Om det ligger oljeprodukter igjen på hovedkortet har dette så og si lite å si for dets elektriske egenskaper. Det kan være litt grisete og ta i, men ellers vil det fungere helt flott. Folk senker hele pc-er ned i både mat- og mineralolje og de fungerer utmerket. Selvfølgelig skal du ikke gni kontaktpunkter inn med for mye olje da dette vil gi dårligere kontakt, men det er fult mulig å behandle elektronikk uten å samle "tårer fra havfruer". Dog avdampsgassene fra noen produkter er kanskje ikke helt heldige fra et helsemessing perspektiv. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Elektrisk sett er det ikke noe problem med oljeliknende stoffer. Jeg tenker mer på at det vil samle latterlige mengder støv og dritt som ikke kan blåses/suges vekk. Støv og dritt er vel heller ikke elektrisk problematisk, men jeg liker at ting kan shines kjapt og enkelt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Joda, men hverken rødsprit, teknisk sprit, kondensfjerner, plasterfjerner og til og med neglelakksfjerner legger ikke igjen "nok" til at det samler latterlige mengder støv. Forutsetter jo at man tørker av de verste restene. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men bare for å poengtere at det ikke er nødvendig å kjøre Rolls-Royce, selv om det selvfølgelig har sine fordeler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå