Gå til innhold

Åpne e-post klient og mysql query samtidig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver å få noe til å fungere her. Det jeg ønsker er at når en bruker klikker enten på en link, eller på en knapp så skal både epost klienten til brukeren åpnes, og det samtidig legges til en rad i mysql databasen. Har prøvd meg litt frem, og får det til å funke med en av delene ved hjelp av onClick="", men når jeg prøver å gjøre begge delene, så faller alt sammen. Noen som har en løsning?

<input type="button" value="Email Documentation" onClick="location.href='mailto:[email protected]'">

Har også prøvd å kjøre en standard submit knapp, og da funker mysql queryen fint, men da må jeg finne en løsning på å få åpnet mail klienten enten i javascript eller PHP...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil utføre flere operasjoner ut fra hva en bruker gjør så mener jeg at dette bør gjøres i en egen behandlignsfunksjon for handlingen til brukeren.

Jeg pleier å håndtere dette ved at det aller første jeg gjør i index.php er å sjekke om siden er lastet som et resultat av en handling (bruker har klikket på en submit-knapp eller en hyperlenke som spesifiserer en gitt funksjon og så validere data før man laster inn siden med resultatet av behandlingen.

I ditt tilfelle så ville det sett slik ut i index.php

<?php
if($_POST['go_to_email'])
{
 $query="UPDATE user_info SET(last_read_email) VALUES(NOW())";
 $result=mysql_query($query) or log_db_failure($query, mysql_error());
 header('location:read_email.php');
}
if($_POST['view_pictures'])
{
...
}
?>
<HTML>
<HEAD><TITLE>Meine überseite</TITLE></HEAD>
...

Se forøvrig tråden om "Best Practices" for bakgrunnen for $query og log_db_failure()

Jeg kan ikke garantere for MYSQL- eller header-syntaksen da jeg kun tok den fra hodet mitt og UPDATE og header() aldri var mine beste venner. ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve deg fram med Ajax. Jeg liker jQuery, men det er jo en haug med andre rammeverk der ute.

Du bruker da Ajax til få først sende en $.post eller $.get til et php-script som oppdaterer databasen din. Når dette er ferdig, så kan du sende brukeren videre til mailto-linken din.

Lenke til kommentar

<form action="sql.php">
<input type="submit" value="Email documentation">
</form>

sql.php

<?php

$sql = "INSERT INTO..";
$query = mysql_query($sql);

echo "<script type=\"text/javascript\">location.href='[email protected]'</script>";
echo "<script type=\"text/javascript\">window.location='index.php'</script>";

?>

Endret av Wackamole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...