salah Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Motorlampa på bilen lyser, og ifølge TopBuzz sin guide for feilsøking av Opel skal jeg putte en binders mellom pin 5 og 6. Men jeg tok for sikkerhets skyld og målte spenning på disse to pinnene, og det viser altså 11/12 volt. Kan jeg uten risiko for å herpe noe, koble disse to sammen? På hjemmesiden står det jo at de fleste skal være 0 volt, men her får jeg altså 12 volt gjennom og spør dere. Dette er snakk om ren elektronikk. Lenke til kommentar
avo Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Om det ikke er noen spenning der vil det ikke ha noe for seg å koble dem sammen heller, så ja, det kan være riktig. Men - på den annen side - er det feil så kan du så absolutt risikere å kortslutte noe som ikke skal kortsluttes, og ødelegge noe permanent. Du kan jo prøve noe midt i mellom - bruk en liten sikring til å kortslutte med - helst minst mulig type 50-100mA eller noe slikt. Om dette er laget for å gi et signal inn for reset i form av en kortsluttning mellom disse to pinnene vil det neppe være noen stor strøm. Er det derimot feil, vil sannsynligvis sikringen ryke istedet for elektronikken. NB - NOEN FØLSOMME TING KAN ØDELEGGES MED SVÆRT LITE STRØM - så selv med en sikring med noen få mA kan ting gå galt - sjansen er bare mye mindre. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Spenningen du får er nok "statisk" spenning. Det står nok en større resistor i serie med en av pinnene (sansynligvis er den ene av dem direkte jord, kjenner ikke til nøyaktig denne enheten). Så snart du kortslutter dem vil spenningen forsvinne og bli liggende over resistoren istedet uten at det går noe særlig strøm. I en serie med resistanser fordeler spenningene seg over alle resistansene basert på verdien (mer resistans => mer andel av spenninge). Fordi et brudd har uendelig resistans vil all spenning legge seg over et brudd. Endret 3. mai 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå