tjotr Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Satt med en følelse av at denne episoden var første del av en finale på 5 episoder - litt slik som The Variable var i sesong 5. Det skjedde virkelig mye gitt. Jeg tviler egentlig sterkt på at Lapidus er død - tenkte igrunn det samme som da Jin "døde" i sesong 4-finalen - at det ikke virket helt "naturlig". Skal se han plutselig dukker opp i en av de kommende episodene. Vi vet også at Desmond nå har innblikk i begge tidslinjene, kanskje han fortalte Sayid at Nadia er i live i den andre tidslinjen eller noe. ...så hvorfor tok han "selvmord" - hvis han hadde muligheten til å dra hjem til Nadia? Mulig han satte lostiene foran henne på en måte, men tviler på det. ------------ Ellers savner jeg god-gutta Richard, Ben og Miles - de er bare helt pokkers nødt til å være med i neste episode! Dette var også nok en episode uten noen Lapidus i FS-universet. Dersom han dukker opp der, spiller han sikkert en viktig rolle. Må bare legge til at lost-skaperne er litt vel rasistiske når det kommer til å drepe "utlendingne" i serien De har jo trossalt drept Ilana, Sayid, Sun og Jin på de siste 3 episodene. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Kanskje han ofret seg fordi Desmond hadde vist ham at ved å dø i denne tidslinjen ville han bli sammensmeltet med seg selv i FST, og dermed leve videre der? Eller kanskje det ikke har noe med det å gjøre heller. Kanskje Desmonds overtalelsesevner, og det at han begynte å spørre Sayid om hva han ville fortelle Nadia at han hadde gjort for å få være med henne igjen, kanskje det enkelt og greit utløste noe som gjorde at Sayid tok til fornuft. Har også forøvrig tenkt tanken på at de fire som var igjen i live på stranda i slutten av denne episoden (Jack, Sawyer, Kate & Hurley) alle er amerikanere, mens koreanerne og irakeren døde. Lenke til kommentar
tjotr Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Kanskje han ofret seg fordi Desmond hadde vist ham at ved å dø i denne tidslinjen ville han bli sammensmeltet med seg selv i FST, og dermed leve videre der? Eller kanskje det ikke har noe med det å gjøre heller. Kanskje Desmonds overtalelsesevner, og det at han begynte å spørre Sayid om hva han ville fortelle Nadia at han hadde gjort for å få være med henne igjen, kanskje det enkelt og greit utløste noe som gjorde at Sayid tok til fornuft. aha, selvsagt - godt mulig begge de teoriene dine. Kom på noe i farten... Nesten litt morsomt at skaperne ikke valgte å bruke numrene når den bombe-klokka stoppa Og forøvrig fett nok å se en sånn Apollo-bar i FS! Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Jeg er usikker på om målet hans egentlig er å fysisk forlate øyen. Det virker unaturlig på meg om han vil ut og leve som vanlig menneske. Jeg tror han vil ta sitt eget liv. Til det andre, hvordan skal han kverke dem? Han kan nok ikke drepe dem, Jack kan nok ikke dø uansett. Joda, Jack er bare en menneske som resten av dem. Han kan nok fint dø. Men så lenge han er under beskyttelse av Jacob og/eller øyen kan han ikke ta selvmord. (greit nok tente han ikke på dynamitten, men han gjorde ingenting for å stoppe den eller stikke av heller.) Jeg vil tippe Flocke vil prøve å drepe kandidatene. Vi vet Jacob holdt ham fanget på øyen, og nå da Jacob er borte vil en av kandidatene overta rollen hans. Selv om Flocke ikke kan drepe kandidatene selv og selv om kandidatene ikke vet at de holder ham på øyen må de dø for at han skal kunne stikke av. Men jeg tviler på at han vil prøve å leve et vanlig liv. Når vi tenker på hvilke krefter han egentlig har på øyen kan vi jo tenke oss hva som skjer om han kommer seg til fastlandet og beholder kreftene... Den alternative tidslinjen handler om det som Lost alltid har handlet om - mennesker. Her er det karakterene som er i fokus, og det viste denne episoden tydelig. Både Locke og Jacks stahet - spesielt Jacks evige jag etter å hjelpe noen fordi han ikke klarer å hjelpe seg selv, kommer ekstra tydelig fram når vi ser karakterene vi er vant til, men som andre personer i et annet liv. Det er rett og slett fantastisk skrevet drama. Greit nok, men det er bare tre episoder igjen av serien. Er det ikke på tide de får opp farten og slår sammen tidslinjene? Endret 8. mai 2010 av thecrow77 Lenke til kommentar
nybb Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Håper vi får vite Flocke's navn snart, og at vi får se ham som Titus Welliver igjen! Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg tror det er en grunn til at de har utelatt navnet hans veldig, veldig lenge, og jeg tror vi får vite hvorfor veldig, veldig snart. Lenke til kommentar
nybb Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Det er nok det, men nå begynner jeg å bli lei Lenke til kommentar
Moff Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Kanskje han heter Carlyle til efternavn og er nevøen til Boone? Lenke til kommentar
nybb Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Kanskje han heter Carlyle til efternavn og er nevøen til Boone? Hvofor skulle han hete det? Lenke til kommentar
tjotr Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Kan jo godt være han "Wallace" - som var navnet som stod på nr. 108 i lighthouse. Har ikke vært nevnt noe om han i sesongen til nå, men man vet jo aldri med Lost... Kanskje litt usanssynelig at navnet til MiB står skrevet i Jacob's lighthouse - dog vi vet lite om fortiden til MiB. Lenke til kommentar
Moff Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Hadde vært hilario om vi da fikk et Wallace flashback hvor hunden Vincent er med i, men så kaller han hunden Gromit. At det er selve twisten Endret 8. mai 2010 av Moff Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Kan jo godt være han "Wallace" - som var navnet som stod på nr. 108 i lighthouse. Har ikke vært nevnt noe om han i sesongen til nå, men man vet jo aldri med Lost... Kanskje litt usanssynelig at navnet til MiB står skrevet i Jacob's lighthouse - dog vi vet lite om fortiden til MiB. Ah, jeg har helt glemt Lighthouse og Wallace-opplegget. Er ikke helt usannsynlig at MiB er Wallace, nei. Kanskje han opprinnelig var en kandidat, men av en eller annen grunn gikk mot Jacob og ble "forhekset"? Men da lurer jeg på: startet Jacob kanidatgreia si først da han på 1800-tallet sa til MiB at han ville finne erstattere om MiB skulle komme til å drepe ham (som vi så i Ab Aeterno), eller har han alltid lett etter en erstatter for fremtiden, eventuelt at han bare er én av en lang rekke Jacob's opp gjennom historien? Lenke til kommentar
nybb Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Hadde vært hilario om vi da fikk et Wallace flashback hvor hunden Vincent er med i, men så kaller han hunden Gromit. At det er selve twisten :nei2: Lenke til kommentar
Freakeating Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Håper vi får vite Flocke's navn snart, og at vi får se ham som Titus Welliver igjen! Ifølge IMDB er han med i neste episode. Lenke til kommentar
nybb Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 ^ Høres lovende ut! Aner ikke hva det er, men jeg liker den mannen! Lenke til kommentar
j0rn Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Håper vi får vite Flocke's navn snart, og at vi får se ham som Titus Welliver igjen! Ifølge IMDB er han med i neste episode. og tusen takk for at du spoiler! KLOVN! Lenke til kommentar
trettentrettisju Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Håper vi får se noe mer av Walt igjen, har virkelig savnet denne karakteren. Husker jeg alltid lurte på hva Walt faktisk kunne, og kanskje de "spesielle" evnene hans blir viktige? Lenke til kommentar
radalf Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Hadde vært hilario om vi da fikk et Wallace flashback hvor hunden Vincent er med i, men så kaller han hunden Gromit. At det er selve twisten HAHA. Tørt, men bra Lenke til kommentar
Choekaas Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 The Candidate Sesong 6 – Episode 14 Det er noe med den følelsen. En slektning, en venn eller et forbilde er død. Vi føler oss så tomme. Jeg har opplevd mye dødsfall og jeg kjenner til følelsen av tomhet. Noen som har betydd mye for oss har gått bort. Jeg vet selvsagt ikke hvordan andre tar dødsfall til seg, vi er tross alt alle forskjellige og opplever ting annerledes. Jeg derimot opplever sjokket og er deretter meget stille. Jeg kan kategorisere meg som en følsom person og kan lett knytte meg til TV- og film-karakterer. Jeg vil ikke se på Paradise Hotel, fordi ser jeg litt, blir jeg emosjonelt knyttet til menneskene der. Og det vil jeg ikke. Ved dødsfall sitter jeg for meg selv og tenker, tenker på alt jeg har opplevd med vedkommende. Jeg skriver dette her nå, kl. 16:47 på fredag 7. mai. Jeg så denne episoden cirka halv 2 natt til torsdag. Jeg var på russens dag hele kvelden og skulle hjem for å kose meg med denne episoden. Jeg visste ingenting om episoden, så dødsfallene var omfattende. De siste dagene har jeg sittet og tenkt over dette. Jeg har vært ufokusert på skolen. Til noen klassekamerater har jeg sagt at jeg ikke føler meg bra fordi noen i Lost er borte. Hendelsene tærer på meg. Vi har mistet mennesker vi har kjent i mange år. Men før vi kaster oss over det gripende og dramatiske på ubåten, tar vi Flash-sideways først. Flash-Sideways Vi åpner med en samtale mellom Jack og Locke. Locke våkner opp på samme måte som Jack våknet opp av Juliet i «Something Nice Back Home». Locke overlevde bilkrasjet. Trodde nesten han kom til å dø og bytte kropp med MIB eller noe annet rart forfatterne kunne finne på. Jack forteller han at han er en kandidat. En kandidat for en operasjon der de kunne få tilbake følelsene i beina til Locke. Han takker nei til tilbudet, men Jack er besatt på å fikse Locke. Jack er alltid besatt på å fikse ting. Det som også er litt interessant er at sist gang disse to var i denne situasjonen var i «The Life and Death of Jeremy Bentham» hvor Locke havner hos Jack. Jack er deprimert og irritert på Locke, men her er det annerledes. Uansett, Helen dukker opp i episoden og vi hører mer av det nydelige temaet til Flash-sideways Locke, komponert av Giacchino selvfølgelig. Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt et lite ønske om å se Bernard i hans fagfelt. Vi så det ikke i «S.O.S.», dermed tenkte jeg at vi aldri kom til å se det. Det er jo så uviktig, men her hadde vi godeste Bernard som tannlege. Jack finner ut at han satt på samme rekke med Bernard på Flight 815. Samtalen var litt interessant. Er dere ikke enig? Det er som om Bernard vet noen ting. Har han opplevd et flash sammen med Rose? For eksempel, de nevnte at de sov på flyet mens Desmond var i setet ved Jack. Og kanskje Desmonds tilstedeværelse trigget noe under søvnen. Vi vet at i drømmeverdenen eller i bevisstløs tilstand kan våre Lost-karakterer se ting. Både av øya og på øya. Det er mulig Rose og Bernard så et flash av tiden på øya. Han nevner at Jack flørtet med hans kone Rose, som er litt humoristisk med tanke på at slutten var meget Titanic. Hans kommentarer er så interessante i lys av dette. «Maybe you're onto something here» sier han. Og det at det var 3 og ikke 4 år siden ulykken til John Locke var. John Lockes ulykke finner vi ut er et flykrasj, og hvis Bernard kjenner til sitt liv på øya, ja, da vet han at for tre år siden var John Locke i et flykrasj, nemlig flykrasjet på øya, fordi det har gått tre år på øya siden da. «I hope you find what you're looking for.» avslutter han scenen med. En setning vi har hørt mange variasjoner for, som f.eks. Lockes kjente replikk til Charlie: «I know who you are. And I know what you're looking for». Bernard håper på at Jack finner hva han leter etter, som kanskje ikke er svaret på hva som skjedde under Lockes ulykke, men svaret på hvorfor han bumper inn i andre på Flight 815. Jack møter Anthony Cooper. Han er denne episodens «døde karakter som kommer tilbake igjen». I denne tidslinjen er han invalid. Det minner meg om den sleipe Don Self fra Prison Break som på slutten av serien endte opp som grønnsak han også. Anthony Cooper er en av seriens verste karakterer. Ikke verst i hvordan han er skrevet, for karakteren er en genial idè av forfatterne, men handlingene til denne sleipingen, er fryktelige. Jeg visste ikke helt hvordan jeg følte for denne mannen. Det er trist at noen mennesker ikke har muligheten til å snakke eller røre på seg, men på en måte, han fortjente det. I denne tidslinjen var han fremdeles grunnen til dødsfallet til foreldrene til Sawyer. Han var fremdeles en con man. Hvem vet, kanskje han var i ferd med å planlegge et con på Locke ved flyturen. Jack står ved siden av Locke, som er under narkose eller sover. Han mumler «Push the button». Ah, herlig! Og det neste han sier er det han skrev i selvmordsbrevet. «I wish you had believed me». Jack møter Claire på sykehuset og kjøper en Apollo-bar. Den sjokoladen dukker alltid opp og det virker som dette er Jacks favorittsjokolade. Både i denne tidslinjen og i den andre. Claire sier at hun også var på Flight 815. Det er nå Jack ikke skjønner noe som helst. Hvorfor bumper han borti folk hele tiden som var på det flyet? Hun introduserer han denne musikkboksen. Det er rart å ha noe slikt introdusert så nær slutten. En musikkboks som spiller «Catch a Falling Star», Claires tema. Vel, vi vet fra tidligere at Christian sang den sangen for babyClaire, men hva er denne boksen til? Det den gav oss var et interessant speilbilde for både Jack og Claire. Den kamerabevegelsen, som vi ser begge to i speilbildet er selvsagt plassert her med hensikt. De trenger begge to å se seg selv i speilet. Den andre musikkboksen vi har hatt i serien var Rousseau sin, som spilte en vakker sang av George Bizet. Claire er jo en slags Rousseau på øya nå, så er det bare et symbol på det? Uansett, Jack sier at Claire kan gjerne bo hos han, fordi de er familie. Kom han på tilbudet fordi han så speilbildet i musikkboksen. Speilene i FS-tidslinjen bringer våre karakterer nærmere hverandre. Siste flash-sideway kom brått på. Det var da Jack og Locke snakket sammen på sykehuset. Dette flashet kom rett etter Sun og Jins død, og da kan jeg nesten si at jeg gav blaffen i Flash-sideways. Sun og Jin var døde. Jeg kunne gjerne avsluttet episoden etter dette, og kanskje hatt siste flash om Jack og Locke før. Det ble altfor kort mellomrom. Det hadde vært bedre å sett denne episoden med reklamepauser, for å kutte det fra Sun og Jins død til dette var nesten frekt. Jeg trengte et pusterom, noe jeg ikke fikk før jeg la meg den kvelden. Uansett, jeg ble dratt inn i handlingen i Flash-sidewaysverdenen fordi den var interessant i denne episoden. For med en gang vi dras inn her ser vi Jin gående forbi. Tenk, han er allerede en «død karakter som vi ser i flash-sideways». Vi kommer uansett til å se Jin, Sun og Sayid i denne tidslinjen så de er egentlig ikke helt borte. I denne scenen lærte vi om hvordan Locke ble lam i denne tidslinjen. Han var pilot og Anthony Cooper var passasjer. Jack forteller han at han må slutte å straffe seg selv for denne handlingen, som jeg vil si er en fin måte å avslutte FS-historien for denne episoden. Vi hører noen kjente fraser som «what happened, happened» og et kjent et i Jacks liv, «Let it go». Locke har det vanskelig for å la ting gå, men det har Jack også. Jack avslutter scenen med Lockes selvmordsord: «I wish you'd believed me» og måten Locke ser på Jack er fenomenalt. Det er som om han allerede har sett det. På Hydra Island Vi starter med Sayid som sier: «Welcome to Hydra Island» på en merkelig måte. Sayid har vært veldig merkelig denne sesongen. Følelsesløs og annerledes. Det var godt Desmond snakket med han som gav han litt gode følelser igjen. Jack ligger i en outrigger, og nok en gang mistet vi en sjanse på å se shootouten fra «The Little Prince». Når får vi se den? Det er som om de leker med oss hver gang vi skal ut i en outrigger. Jeg tenker nå at det er lenge siden Jack har vært på Hydra Island. Sist gang Jack var på denne øya var da han pratet med Isabel i «Stranger in a strange land», en episode som er regnet som seriens verste, men den er ikke det i min bok. Flocke sier at han kan drepe Jack, en grøssende replikk, men som Jack sier på slutten av episoden; Hva om han ikke kan det? Helt siden sesongpremieren har jeg trodd at det gjelder å komme seg inn i tempelet og holde seg unna The Man in Black, men han kan ikke drepe dem. Den mystiske gutten sa det til han: «You know the rules. You can't kill him». De blir plassert i bur igjen. Sesong 6 viser respekt for tidligere episoder, og flott at den viser respekt for mini-sesongen i sesong 3 (Episode 1 – 6), der de plasserte Kate og Sawyer i bur, fordi forfatterne følte de var i bur. Ingen vei å gå før etter «Stranger in a Strange Land», som gav dem avtalen om å avslutte sesongen etter sesong 6. Disse burene er gjenkjennelige sett og veldig flott å ha dem tilbake. Sawyer nekter å marsjere inn, og greier å stjele Seamus sitt gevær. Hahah, jeg elsker hvordan Sawyer alltid greier å ta fatt i våpnene til andre. Slik han gjorde på Pickett i «The Glass Ballerina», men måtte legge det ned fordi Juliet holdt en pistol mot Kate. Vi ser en gjentakelse på denne scenen bare med Widmore som holder en pistol mot Kate. Han forteller om listen over kandidatene. Interessant at han har denne listen. Hvem gav han den? Var dette via MIB som gav den til Eloise som gav den til Widmore. Det er jo nesten innlysende at Eloise er på lag med MIB og ikke Jacob, så der har du nok svaret. Sawyer går bort til det gode gamle røde restaurantsymbolet. «Feel like we're going in circles». Helt riktig, Sawyer. Lost går i en fin sirkel. Vi gjentar hendelser. Vi reiser i tid. Vi skaper vår egen fremtid. Lost er en sirkelkomponert historie. Jeg likte Sun og Jins samtale veldig godt. De snakker om Ji Yeon. Endelig viser de respekt for henne som ble nesten glemt av Sun og Jin i sesong 5. Ji Yeon er trygt hjemme i Korea. Og Sun gir Jin hans giftering som hun fikk fra Ben i «This Place is Death». Strømmen slår seg av og The Man in Black viser seg i monsterform, nok en gang. Hahaha, de SKYTER på røykmonsteret. At det går an. De gjør samme feil som Keamys menn og Brams menn. Dette funker rett og slett ikke. Uansett, der tok de knekken på en irriterende karakter. Seamus er død og Kate rekker fram for å få nøklene. Jack redder dem ut av buret og sier at han er med monsteret. En gang i sesong 4 håpet jeg på at seriefinalen hadde Jack og gjengen som fikk hjelp av MIB til å ta knekken på Ben og/eller Widmore. Fordi jeg elsket scenen fra «The Shape of Things to Come» der Ben tilkaller monsteret, at vi ville få en liknende scene i seriefinalen. Derfor var det kult at Jack sa «I'm with him» i denne episoden. Tenk så langt vi har kommet siden piloten. Flocke går til Ajira-flyet. Ingen kuler stopper han. Han knekker nakken på en kar og dreper en annen. Det er lett som bare det. Det er nesten morsomt. Og så tar han av digitalklokken på en av karene. Dette skjønte jeg ikke noe av, og trodde det var bare en morsom liten sak der han plutselig fikk lyst på en ny klokke. Vi får selvsagt vite grunnen etterpå. Deretter ser jeg at noen har laget en bambustrapp opp til cockpiten. Vi finner C4 på flyet, så hvem plasserte det der? Min umiddelbare reaksjon var «Yes, Ben og gjengen har allerede kommet seg på flyet og plassert eksplosiver. Jeg har savnet Ben, Miles og Richard og det er synd de ikke dukket opp i denne episoden. Det kan også være Widmore og Flocke visste om eksplosivene. Han visste ikke helt hvor de lå hen. Han tok jo digitalklokken for en grunn. Så kunne han kjøpt tilliten til de andre ved å si at noen plasserte eksplosiver på flyet. Jeg tror ikke det var han selv som plasserte de der for hvor skulle han få tak i de. Har han tid til å rigge det opp og hvor lenge har de vært der? Mulig han gjorde dette allerede den gangen han besøkte Hydra Island tidlig i denne sesongen. Han drepte alle passasjerene og plantet eksplosivene før Widmore kom til øya. Våre Lost-karakterer kommer seg til flyet til kul Michael Giacchino-musikk kommer Flocke ut med sekken. Der ligger det C4-eksplosiver. Et morsomt lite tilbakeblikk på sist gang Locke hadde C4 i sekken sin. Det var etter «Enter 77» der han tok med seg C4 fra kjelleren til The Flame. Sayid finner ut at han har C4 i sekken, men Locke bruker det deretter ved å feste det på ubåten. Det som er interessant med disse hendelsene fra «Enter 77», «Par Avion» og «The Man from Tallahassee» er at de har mye likt med det som skjedde i denne episoden. Claire og Jacks søskenforhold kommer i lyset, Sayids karakter kommer i lyset, hvordan Locke ble lam kommer tilbake, og vi lærer at Anthony Cooper var involvert. The Sonic Fence er med, ubåteksplosjon, Jack er avslørt med å være med de onde folka (The Others i sesong 3 og Flockes gruppe i denne) og våres karakterer blir nok en gang tatt til fange. Men en ting som er veldig interessant fra «The Man from Tallahassee» som jeg aldri skjønte av var hvorfor John Locke var klissbløt etter å ha vært nedi ubåten og plantet C4-eksplosivene. Kan dette ha noe med at Flocke var klissbløt i denne episoden? Jeg aner ikke hvordan jeg skal komme med en forklaring på dette, men det kan være en link? Uansett, Sawyer sier til Jack at han skal dytte Flocke ned i vannet. Og det gjør han etter en veldig kul replikk: «John Locke told me». Jeg lurte på hva Flocke gjør når den er i vann, men den kommer seg opp og ilsint. Jeg håpet på at den originale Locke ville komme tilbake, men her var det The Man in Black sintere enn noensinne. Etter at Kate ble skutt er det full fyr rundt omkring. Jeg tror den redshirten som skjøt Kate ble godt likt av mange i fancommunitien. Sawyer lukker luka og holder Flocke utenfor. Jeg følte så synd på Claire som nok en gang ble forlatt. Men Flocke sier at hun burde ikke være på ubåten i det hele tatt. Jeg så at Flocke byttet sekk med Jack ved buskene, men tenkte ikke på det i det hele tatt. Det er en C4-bombe og skulle nesten tro at Jin skulle si: «Not again». Hans andre C4-bombe. Den var betraktelig mindre enn den på Kahana, men denne kunne drepe dem også. Så reglene er at MIB ikke kan drepe kandidatene direkte. Ben drepte Locke, selv om det var MIB som ville han død. Men hvordan kan de drepe hverandre, hvis ikke Richard og Jack greide å drepe hverandre i The Black Rock. Det er nok fordi Jack blir Jacobs erstatter til slutt, og øya lar han leve. Øya er ferdig med Sayid, Sun og Jin. Han har fremdeles «work to do». Og når jeg nevner det må jeg bare si at Jack er skikkelig kul i denne episoden. Både i FS-tidslinjen og spesielt på øya. Han er en «man of science, man of faith» og det er veldig flott at det har kommet fram. Jack prøver å overbevise Sawyer med at ingenting vil skje. Noen andre som tenker sesong 2 her? The Swan-countdownen. Jack greier ikke å overbevise han. Sawyer drar ut ledningen. Ubåt-eksplosjonen Fy flate, dette ble jo helt Serenity. I filmen «Serenity» er det et punkt der man tror: «Seriøst, dreper de alle hovedkarakterene??!». Joa, vi prater hele tiden om at det ikke er lenge til slutten, men her sa forfatterne: «Vi mener alvor. Vi nærmer oss slutten» og overrasket oss. Først blir Kate skutt. WHAT? De skyter Kate?! Til tross for et gigantisk sjokk, ble jeg glad, men Kate er leading actress. Kate har dog sine veldig gode øyeblikk, men er ikke en like god kvinnelig karakter som Juliet. Deretter tok Sayid farvel til Lost, så Frank, så blir Sawyer truffet av et digert rør og blir bevisstløs og deretter Sun og Jin. Ubåtscenen fikk meg til å glemme alt og transporterte meg rett inn i kaoset. Jeg ba for å la disse karakterene leve. Tidligere i denne episoden tenkte jeg på Alpert, Ben, Miles, Zach, Emma og Cindy, men de var borte under denne scenen. Det var kun alt det som skjedde inne i ubåten. Det var veldig fint de ikke kryssklippet med Locke og Claire på kaia. Vi var fast inne i de trange rommene sammen med våre karakterer mens vannet steg mot hodet. Denne slutten minnet selvfølgelig om Titanic. En film som dessverre fikk for mange tenåringsjenter som fans. Filmen er ikke så verst synes jeg. Scenen fra den filmen, der Jack og Rose er under dekket, ved rørende, minnet meg mye om de siste scenene her. Og spesielt når ubåten har sunket helt, og hendene til Sun og Jin som klamrer seg til hverandre. Sayid Jarrah Det kunne ikke passet perfekt at han døde slik han gjorde. Rett før han gikk på Flight 815 var han på et oppdrag for CIA. Hvis han ville se Nadia igjen, måtte han utføre oppdraget. Slike tilbud har Flocke gitt Sayid denne sesongen. I den samme episoden skal Essam Tassir være martyr for en selvmordsbombing som inneholder, gjett hva, C4-eksplosiver. Essam prøver å få Sayid med på å utføre denne aksjonen sammen. Sayid var alltid ment til å dø av C4-eksplosiver. Tenk hvor kjipt det hadde vært om han døde av det skuddet en vaktmester påførte han. Å bli drept av Roger Linus. Sayid fortjener bedre. Sayid var en av mine favorittkarakterer. Jeg fikk sansen for han siden Piloten, og var en av de navnene jeg lærte meg raskest. Jeg elsket han for hans kunnskap om, ja, rett og slett alt. Dette var en mann, på jakt etter sin kjærlighet, men også på jakt etter en vei av øya. Sayid pådro seg en lederrolle etter Piloten. Han sto fram og snakket om hva som skjedde oppe i dalen da de prøvde å få et signal med transceiveren. «But we're not giving up. If we gather electronic equipment - your cell phones, laptops - I can boost the signal and we can try again, but that may take some time. So for now, we should begin rationing our remaining food. If it rains, we should set up tarps to collect water. I need to organize 3 separate groups. Each group should have a leader. One group for water - I'll organize that. Who's going to organize electronics? You? Rationing food? Okay. And I believe a third group should concern themselves with the construction of …» Ja, dere ser poenget. Sayid kunne blitt en god leder, og passer bra som Jacobs kandidat, men den ble overskygget av Jack, som overtok lederrollen helt. Etterhvert kom Locke mer inn i bildet, og lederstillingen var mellom disse to istedenfor. Det som har vært synd med Sayid er hvordan han utviklet seg etter at han kom av øya. Jeg sier ikke at jeg ikke likte det, tvert i mot, «The Economist» er en av mine favorittepisoder av Sayid, der kanskje «One of Them» eller «Solitary» topper. Sayids utvikling har vært spennende. Han gikk fra å være en godhjertet muslim med kunnskaper innenfor elektronikk, til å være en brutal og følelsesløs drapsmann. Men Sayid ER ikke det. Han er ikke følelsesløs, og faktisk drives han mer av sine følelser enn mange andre karakterer. Selv om han er en rasjonell mann som tenker realistisk, så tenker han med hjertet og ikke hjernen. (Han tenker med hjernen også, men hjertet er dominerende). Det jeg ikke likte med «He's Our You» var hvordan den fokuserte på at Sayid er født til å være en drapsmann. Åpningsscenen i denne episoden hadde vært bedre med en ung Sayid som åpnet opp en gammel radio og lekte med komponentene, men fordi han syntes så synd på Omer, hans bror, så drepte han høna for han. Han er en torturist, men han er ingen følelsesløs morder. Han har gjort alt for å finne kjærligheten, Nadia, og hater å torturere for å komme seg fram dit. Han blir hjemsøkt av fjesene på hvert eneste menneske han torturerer eller dreper. Ta f.eks. «Walkabout» der han var uenig i Jacks avgjørelse om å brenne likene til de resterende passasjerene fra Flight 815. Han ville ta hensyn til alle menneskers ønsker og religion, og tenkte ikke realistisk på det. Han er bare trent opp til å tenke logisk, men innerst inne er han en feeler. Jeg elsket at Sayid så på bomben og startet å forklare. Yes! Endelig er den tekniske Sayid tilbake. Jeg har savnet han prate om bomber, kabler, radioer, telekommunikasjon og annet elektronikk. Jeg følte også den gamle aksenten var på vei tilbake igjen i denne scenen. Han løper ut med bomben. En planlagt mann gjør noe impulsivt er alltid veldig interessant å legge til en karakter. Han handler som regel ikke impulsivt og det var også derfor hvordan det slo oss under scenen. Giacchinos musikk dundrer løs til en slow-motion. En eksplosjon og han er borte. Sayid fikk en velfortjent heroisk død. Dette passer så bra. Den triste delen av Sayids død fikk vi i «LA X», så det var fint at det ikke ble gjentatt her. Vi hadde allerede en emosjonell avslutning. Her gjaldt det bare å sjokkere oss. Og det gikk opp for meg, at vi har nå mistet Lost sin egne Chuck Norris. Jacks sitat: «There is no Sayid» er hjerteknusende. Frank Lapidus Han er faktisk ikke bekreftet, og jeg håper han er i live. Det er så synd å drepe Frank. Han er en av de mest uskyldige og normale karakterene i serien. Så blir han drept av en dør. En passende replikk for hans død egentlig. «Oh, hell» med det gode gamle rynket. Han blir slått bevisstløs. Han var veldig meningsløs i denne sesongen. Jeg mener, hva har han gjort? Ilana fikk utrettet noenting, men Frank var bare der for Ajira-flyet. Men Flockes plan var aldri å fly vekk fra øya, bare å få dem inn i et smalt sted for så å ta knekken på dem. Frank var kun det normale tilskuddet serien trengte. Flyplanen var en dum idè uansett. Som det har blitt påpekt her, hvordan kan de fly det flyet som har ødelagt frontrute og er parkert med nesa inn i jungelen. Nå som flyet ikke er en plan lenger, og ubåten er ødelagt, er nok den siste planen The Frozen Donkey Wheel og seilbåten The Elizabeth. Jeg håper på førstnevnte. Vil gjerne tilbake til dette kalde kammeret og kanskje lære litt mer om det. Hvordan ville det fungert om alle dro i hjulet samtidig? Jin og Sun De greier å fjerne den store maskinen (eller hva det er) fra kroppen til Sun, men hun er fastklemt mellom noen stålbjelker. Jeg sitter på stolkanten. Vær så snill, ikke Sun. Vi ser i ansiktet at hun er døden nær, bare se på de øynene. Hun trygler Jin om å dra, men han kan aldri forlate Sun. Jeg likte at Jin snakket på koreansk til Sun, men for min del kunne det like gjerne vært på koreansk hele greia. Jin ber Jack om å gå og ta Sawyer med seg. Bare å høre Jins engelsk er nok for å vise at han har utviklet seg langt fra sesong 1. De holder og kysser hverandre. Disse to er stjerneskuespillere og jeg vil savne dem høyt. De har vært igjennom så mye og tanken på å være i fra hverandre har vært der siden begynnelsen. Jin og Sun separert på slutten av sesong 1 der Jin var på flåten og Sun var med resten av de andre i hulene og på stranden. Etter dette har de jobbet for å være sammen hele tiden, og når de reiste med The Elizabeth på slutten av sesong 2 sa Jin at han ikke gjør oppdraget fordi han vil ikke forlate Sun. De gjør dette sammen. Det er en interessant tanke om at The Elizabeth er tilbake i sesong 6 og de tre som seilte med The Elizabeth sist gang vi så den var nettopp Sayid, Sun og Jin, de tre som forlot oss. Sun og Jins forhold har som sagt, vært igjennom mye, og jeg kommer til å huske separasjonen deres fra sesong 4 der Jin var på øya, mens Sun ledet miliardærselskapet Paik Heavy Industries. Først hadde Sayid tatt dukken, og så Frank, men aldri ville jeg trodd det skulle være mer nå mot slutten av episoden. Dessverre pekte det den veien. Utrolig vakker død. Det kunne ikke vært bedre. Det eneste som plaget meg, og som kanskje holdt følelsene mine igjen var Charlies ring. Sun tar den opp i «The Incident», og det peker på at hun kommer til å gi den til Claire. Claire dukker opp i sesongen, men nå er ringen under vann sammen med Sun. Bortsett fra det var dette ordentlig trist. Dagen som fulgte tenkte jeg ikke på Dexter Stratton-ringen til Charlie, men på Sun/Jin-forholdet vi har hatt siden 2004. De holdt hverandre til døden skilte dem ad. Det er ordentlig synd at Ji Yeon er foreldreløs. Jeg har allerede scenen fra «This Place is Death» i hodet. Den søte lille Ji Yeon er i telefonen og vil at mamma skal hjem. Stakkars jente. Jin kunne forlatt Sun og oppdratt barnet. Han kunne ha kommet seg av øya og speilet scenen fra «Ji Yeon» der Sun besøker Jins grav sammen med Ji Yeon, men denne gangen der Jin gjør dette. Dette vil ikke skje. Nå tenker jeg også på den gode gamle faren til Jin, fiskeren i Namhae, som pratet for aller siste gang med hans sønn i «...In Translation». Når det gjelder Ji Yeon tenker jeg at om kanskje 10 år vil vi helt sikkert se «Lost: The Next Generation». Jeg vet, jeg vet, det høres ikke ut som en bra plan. Historien er ment for å ende, og Darlton gjør ikke mer Lost. Men tenk på alle barna som helt sikkert kommer til å se etter sine forfedre. Aaron (om ikke han er med i det siste spillet her på øya), Ji Yeon, Clementine, David i FS, Julian, Walt (som bør være med i det siste spillet han også), Charlie Hume osv. Jeg vil si denne døden var tristere enn Charlie sin. Charlies død var bygget opp siden «Flashes before your Eyes». Vi var på vei mot å ta farvel med han. «Greatest Hits» var den triste avskjeden hans og ikke finalen. Jo, døden var jo trist, men vi hadde allerede tatt farvel med han. Vi visste han ville dø i finalen. Dette var sjokkerende, og vi var ikke forberedt på at Sun og Jin skulle gjenforenes og dø på samme dag. Jack kommer med Sawyer til stranden. Er dette på Hydra Island eller fikk ubåten dratt så langt unna at de har nå strandet på hovedøya. Håper på at de havner på hovedøya alle sammen, fordi det er det stedet vi alle har kjær. Kate og Hurley kommer bort til dem, og Kate er i overraskende god form. Øya er ikke ferdig med Kate, og selv om hun ikke er en kandidat, så vil hun ikke dø. Det peker nesten på at hun blir Eva. Jin og Sun er borte i tillegg til Sayid. De spør ikke etter Frank av en eller annen grunn. Men det rant tårer når våre karakterer begynte å gråte ved stranden. Jeg har aldri grått av Lost, men tårer har rant (i denne sesongen var det i «Ab Aeterno», «Everybody Loves Hugo» og denne episoden). Jack går ned til stranda og gråter, helt likt som i «Through the Looking Glass» der han går til broen og ser opp med tårene i øynene. Han har på seg den blå t-skjorten han hadde på øya i «Through the Looking Glass». Jack har gråt mange ganger på serien, men noen ganger står fram, og dette er en av dem. På samme tid går Flocke langs kaia og sier at ikke alle er døde. Han vet det, fordi han føler seg ikke fri til å dra fra øya ennå. Som Jacob sa til han, om han dør vil han finne erstattere. Jack, Sawyer og Hurley er de tre siste erstatterne om ikke originale Locke våkner opp igjen i Flocke. Noe jeg håper på. Alt i alt, en episode som virkelig tok knekken på meg. Dette var trist. 5 Lenke til kommentar
j0rn Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Bra recap! Men hvis du ikke kan se paradise hotel eller livet går i ruin etter noen på tv-karakterer dør, burde du kanskje søke profesnjonell hjelp... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå