Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passer Audi A4 som førstebil til en økonomisk jente?


Anbefalte innlegg

Hei. Nå nærmer det seg oppkjøring for min del og jeg er så og si klar til bil.

Som førstebil har jeg lyst til å bruke 50.000 - 70.000.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en Audi A4 sedan.

Er det en grei førstebil for en jente på 18 år? Er de greie å kjøre? Billig i drift? Går det mye galt med dem?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A4 er relativt store og tunge biler (sett mot golf, A3, civic ol. som er "standard" førstegangs biler) Og vil derfor være mindre økonomisk enn nevnte. Ellers har jeg inntrykk av at dette er greie biler. Får du en med TDi, så kommer den seg opp bakken også :)

Lenke til kommentar

A4 er relativt store og tunge biler (sett mot golf, A3, civic ol. som er "standard" førstegangs biler) Og vil derfor være mindre økonomisk enn nevnte. Ellers har jeg inntrykk av at dette er greie biler. Får du en med TDi, så kommer den seg opp bakken også :)

 

Ja, det er sant. Men jeg er ikke så veldig fan av golf, polo osv. I tillegg er de ikke likre sikre i tillfelle jeg skulle kollidere, pga av størrelsen (?)

Lenke til kommentar

I tillegg vil en stor motor ha mer masse, og den vil være hardere for f.eks. en lyktestolpe å trenge gjennom. Jeg føler meg tryggere i vår store Audi enn i den lille Poloen.

Samtidig merk også at du tar med deg veldig mye mer masse inn i feilveggen med tung bil enn lett bil.

 

En A4 er jo en rimelig kurrant bil og med ikke altfor stor motor burde den virke greit som førstebil. Er dog ikke helt sikker på hvor gammel en A4 til 50k blir? Kan være det derfor er bedre med en A3 stasjonsvogn.

 

Cobos

Lenke til kommentar

A4 er en fin bil, men med mindre du har veldig lyst på Audi kan du godt velge noe annet. Det er ofte mye småplukk på disse, og uten at jeg er sikker tror jeg 97-01 er litt nedsatt kvalitetsmessig mtp. Passat i denne perioden, som har mye like deler. Det mange sier om at hvis bilen bruker lite bensin, er den økonomisk kan diskuteres. Volvo 740, 2,3 bensin, bruker omtrent literen på mila, mot en Hyundai Elantra sedan. Elantraen går billigere, men du sparer omtrent 3 dl per mil, og hvis du kjører 10000 km i året, eller 1000 mil, sparer du 3000 dl, eller 300 l. Literpris på 11 kr. 3333 kr p.a. Høres det ut som mye penger? Del det på 356 dager, da sitter du med 9,30. Det koster deg altså 9,50 mer å eie en Volvo med en 2,3 liter, enn en Elantra med en 1,5 liter. Jeg kan love deg at i løpet av to år, har du spart bensinutgiftene på Volvoen kontra Elantraen som må daglig på verksted.

 

En liten digresjon, men det jeg vil frem til er at du bør ikke se så mye på forbruk, men om bilen er driftsikker.

 

Legger ved et par biltyper jeg kjenner til i ønsket størrelse, som er driftsikre.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=22180361

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=22182758

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22179162

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21960357

Lenke til kommentar

Sikkerheten kommer mer an på alder enn type/størrelse. Eneste fordel man har ved større bil er at man dytter med seg bilen man kjører på og derfor ikke vil få en så momentan stopp.

 

I og med at det er g-kreftene som er spesielt farlig i en kollisjon er ikke dette en liten fordel heller. Det er en grunn til at en SUV er sikrere enn en Mini Cooper, og det er ikke bare for at du sitter høyere.

Lenke til kommentar

Men nå er det ikke snakk om Fiat 500 vs Geländerwagen.

 

En nyere golf, mot en eldre passat for eksempel. De i golfen vil komme best fra det hele, takket være det kraftige buret som hindrer klemskader, og de myke sonene som gjør bråstoppen mindre.

Lenke til kommentar

:)Har hørt at det er mye problemer med audi a4 fra slutten av 90-tallet (det blir vel innen din prisklasse?). Hadde selv en a4, og har aldri hørt om en bil med mer problemer engang.. Både elektronikken, girkasse osv osv. Så for oss ble det en ganske dyr affære.

 

Jeg vurderer selv bil innen denne prisklassen, men det jeg ser på finn ol., så virker det ikke ut som du får helt det store innen audi i den klassen, i forhold til andre biler. Men.. veldig gode biler å kjøre - no doubt! :)

Lenke til kommentar

Audi A4. Fin bil, men ikke god kvalitet. Og hold deg UNNA møller bil (viss du bor slik at det er forhandleren i ditt distrikt). Viss jeg skulle hatt en Audi til å begynne med, måtte det blitt en A3. Litt mindre og bedre?. Jeg har selv Vw Touran, møller og bilen er rett og slett noen forferdlig. Gleder meg til bilen min blir tre år til sommeren, da jeg kan byttet den ut. Jeg ville heller sett på en f.eks Toyota Corolla.

Lenke til kommentar

Audi A4. Fin bil, men ikke god kvalitet. Og hold deg UNNA møller bil (viss du bor slik at det er forhandleren i ditt distrikt). Viss jeg skulle hatt en Audi til å begynne med, måtte det blitt en A3. Litt mindre og bedre?. Jeg har selv Vw Touran, møller og bilen er rett og slett noen forferdlig. Gleder meg til bilen min blir tre år til sommeren, da jeg kan byttet den ut. Jeg ville heller sett på en f.eks Toyota Corolla.

 

møller her hvor jeg bor er veldig hjelpsomme

Lenke til kommentar

Totoya Corolla er for gubber over 69. med mindre man er blottet for bilsmak.

Men du slipper hvertfall å risikere å ha bilen på verksted 24/7. Uten Vw og Audi hadde nok de uahavengige bilverkstedene ikke eksistret i dagens verden, sier bare litt. La med foreslå Bmw 3-Serie da. Alt annet enn Vag og andre småmerker med andre ord.

Lenke til kommentar

Audi A4. Fin bil, men ikke god kvalitet. Og hold deg UNNA møller bil (viss du bor slik at det er forhandleren i ditt distrikt). Viss jeg skulle hatt en Audi til å begynne med, måtte det blitt en A3. Litt mindre og bedre?. Jeg har selv Vw Touran, møller og bilen er rett og slett noen forferdlig. Gleder meg til bilen min blir tre år til sommeren, da jeg kan byttet den ut. Jeg ville heller sett på en f.eks Toyota Corolla.

 

møller her hvor jeg bor er veldig hjelpsomme

Ja, sefølgelig gjelder ikke dette alle verkstedene i hele Norge, men nå snakker jeg for Bergen. Her er de elendige, har også snakket med venner som er sterkt misfornøyde med dem på Østlandet (Oslo). Men tror Audi butikkene er bedre enn Volkswagen- butikkene til Møller på Service. Jeg har bare hatt Touran som sagt, så kjenner ikke til så mye Audi Avdelingen. Avd: Nesttun i Bergen er hvertfall helt på trynet.

Lenke til kommentar

Audi A4. Fin bil, men ikke god kvalitet. Og hold deg UNNA møller bil (viss du bor slik at det er forhandleren i ditt distrikt). Viss jeg skulle hatt en Audi til å begynne med, måtte det blitt en A3. Litt mindre og bedre?. Jeg har selv Vw Touran, møller og bilen er rett og slett noen forferdlig. Gleder meg til bilen min blir tre år til sommeren, da jeg kan byttet den ut. Jeg ville heller sett på en f.eks Toyota Corolla.

 

møller her hvor jeg bor er veldig hjelpsomme

Ja, sefølgelig gjelder ikke dette alle verkstedene i hele Norge, men nå snakker jeg for Bergen. Her er de elendige, har også snakket med venner som er sterkt misfornøyde med dem på Østlandet (Oslo). Men tror Audi butikkene er bedre enn Volkswagen- butikkene til Møller på Service. Jeg har bare hatt Touran som sagt, så kjenner ikke til så mye Audi Avdelingen. Avd: Nesttun i Bergen er hvertfall helt på trynet.

 

 

 

kjører passat selv, men det er jo bare og kontakte andre verksted viss du er missfornøyd

 

 

Lenke til kommentar

Audi A4. Fin bil, men ikke god kvalitet. Og hold deg UNNA møller bil (viss du bor slik at det er forhandleren i ditt distrikt). Viss jeg skulle hatt en Audi til å begynne med, måtte det blitt en A3. Litt mindre og bedre?. Jeg har selv Vw Touran, møller og bilen er rett og slett noen forferdlig. Gleder meg til bilen min blir tre år til sommeren, da jeg kan byttet den ut. Jeg ville heller sett på en f.eks Toyota Corolla.

 

møller her hvor jeg bor er veldig hjelpsomme

Ja, sefølgelig gjelder ikke dette alle verkstedene i hele Norge, men nå snakker jeg for Bergen. Her er de elendige, har også snakket med venner som er sterkt misfornøyde med dem på Østlandet (Oslo). Men tror Audi butikkene er bedre enn Volkswagen- butikkene til Møller på Service. Jeg har bare hatt Touran som sagt, så kjenner ikke til så mye Audi Avdelingen. Avd: Nesttun i Bergen er hvertfall helt på trynet.

 

 

 

kjører passat selv, men det er jo bare og kontakte andre verksted viss du er missfornøyd

Lenke til kommentar
Men du slipper hvertfall å risikere å ha bilen på verksted 24/7. Uten Vw og Audi hadde nok de uahavengige bilverkstedene ikke eksistret i dagens verden, sier bare litt. La med foreslå Bmw 3-Serie da. Alt annet enn Vag og andre småmerker med andre ord

 

så hva med franske merker? hva med koreansk dritt som kia og hyundai? og hva med de andre tyske bilmerker som Ford, Opel, Merce og BMW? jobber som mekaniker og kjenner mange andre mekanikere. så kom ikke her å si att VAG er noe dårligere enn noe annet.

 

Japse biler er mer driftsikre. MEN THATS IT.

Endret av Ovechk1n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...