Antaurix Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hei, jeg kan skjønne at dette høres ganske dumt ut, men hvordan bruker jeg egentlig JavaScript? Jeg vet sånn noelunde hva JavaScript er, men hvordan bruker jeg JavaScript på f.eks Opera? Mvh Puuumaa Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Du kan bruke det til omtrent all slags beregninger eller til å få til dynamiske websider. Men du må først lære HTML før du kan få nytte av javascript. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 De vanligste bruksområdene for JavaScript er å manipulere HTML-elementer på en nettside, enten automatisk eller etter input fra brukeren. Det "Gå til"-søkefeltet øverst på siden her på forumet er et eksempel på JavaScript som manipulerer HTML-elementer, og gjør noen beregninger, mens du skriver inn bokstaver i et input-felt. Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Javascript kan også brukes til å skrive addons/extensions til diverse browsere Lenke til kommentar
Antaurix Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Men du må først lære HTML før du kan få nytte av javascript. Jeg kan HTML. Javascript kan også brukes til å skrive addons/extensions til diverse browsere Det er dette jeg mener. Men HVORDAN bruker jeg dem addonsene? For eksempel disse: http://docs.google.com/View?id=ddgvzcmp_6f3n93qd8 http://docs.google.com/View?id=ddgvzcmp_6f3n93qd8 Endret 8. mai 2010 av Ijoa Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Tenker du på å utvikle addons selv, eller bare å ta dem i bruk? JavaScript er en dialekt av ECMA-script, på samme måte som Flash sitt ActionScript er en ECMA-dialekt. Så JavaScript-kode du finner på nettet trenger ikke nødvendig være begrenset til bruk nettlesere (selv om JavaScript-dialekten er tett forbundet med HTML DOM). I teorien kan du bruke JavaScript som er interpretert språk i andre programmer, f.eks for å lage makroer o.l. Så for å "ta i bruk" JavaScript-kode du finner, så må du vite mer i hvilken sammenheng koden er ment å brukes. Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Last ned Greasemonkey, eller les her Mozilla Extensions Endret 9. mai 2010 av Lek1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå