spetwols Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hvordan tar man gode bilder av vann ? Tenker da på elver og slikt. Prøvde meg på det ista, men fikk det ikke spesielt bra. Brukte 100 i iso,1/125 lukketid og f11. Mulig dette er helt på tryne men Dette er i dagslys med litt sol. Bruker også forresten stativ. Hvilken lukketid og blender burde jeg bruke får og få best resultat ? Ser også at alle som tar bilder av elver osv, får sånn fin mykhet på en måte i brusen på vannet. Er det etterbehandling ? Kan legge til et bilde jeg tok så dere ser. Bare testbilde, så komposisjon er heftig dårlig! Kan noen eventuelt kansje prøve og photoshoppe bilde så bra som mulig ? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Lenger lukkertid hvis du ønsker et slørete uttrykk. Da kanskje et halvt sekund eller lenger. Dermed må du snurpe igjen blenderen, men ikke så mye at objektivet ditt yter dårlig. Og mange setter også på et ND-filter (mørk solbrille) for å få mindre lys gjennom objektivet. Forsøk også å fotografer når sola har gått ned, eller omtrent når den gjør det. Da har du mindre lys og kan bruke lengre lukkertider. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Det er rett og slett lenger lukkertid som e nøkkelen for å få til den effekten. Et av mine fks: Fokus: 17 mm | Lukkertid: 1 sec | Blender: f 8 | ISO: 200 | Kameramodell: NIKON D300 Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Flott at du bruker stativ, da har du mulighet til å bruke lengre lukkertid, som er nøkkelen til det "slørete" utseende du beskriver, og som er kommentert. Kan også nevne at det kan være lurt med pola(risajons)filter, som fjerner reflekser i vannet. Det tar også litt lys, slik som ND-filteret, og hjelper deg med å oppnå lengre lukkertid. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Det enkleste er et ND filter"gråfilter" for og få slørete vann. Jeg kjøpte et billig ND-filter sånn bare for og teste det. Her er et på 6 sec,iso 100 og blender f/29,bruker også ND 4 filter,blir nok og kjøpe et ND 8 filter for å få mulighet til og bruke større blender men fortsatt kunne bruke relativt lang eksponering. Endret 3. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Instillingene du brukte er fine for generelt skarpe landskapsbilder, men jeg lurer på hvorfor du bruker +3EV - det er litt i ytterkant. Lenke til kommentar
Thomasehlol Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg kjøpte ND2,4 og 8 fra linkedlight.com ikke akkurat dyrt, men utifra hva jeg fikk når jeg brukte det med Sigma 10-20mm så merket jeg ingen forskjell om jeg ikke stacket disse, da endte jeg opp med et lite rødskjær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå