Fredrik- Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Jeg fikk lønn dobbelt utbetalt i fjor og fikk angivelig 14.000 kroner for mye, først nå fikk jeg vite dette gjennom arbeidsgiveren (han outsourcer regnskapsføringen/utbetaling). Jeg venter på at de skal ringe meg. Jeg hadde null peil på at dette hadde skjedd og ble sjokkert da jeg fikk høre at jeg 'skylder' 14.000 kroner som jeg ikke har. Har jeg noen rettigheter her i det hele tatt? Kan de kreve at jeg skal tilbakebetale hele summen? I så fall hvilken frist kan de sette? Har ikke selskapet noen skyld, rettsmessig sett? Jeg anntar at jeg får en haug meg svar som forteller meg at jeg burde ha sett at noe var galt og vist at jeg fikk for mye eller liknende. Jeg kan i alle fall si at jeg med hånden på hjerte ikke hadde peiling på at jeg hadde fått utbetalt for mye. Hva skal jeg gjøre? Endret 3. mai 2010 av Fredrik- Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) De har rett å be om tilbakebetaling ja. Hvordan du skal betale tilbake er noe du må enten ta opp med banke, eller arbeidsgiver...f.eks at han trekker litt fra hver lønning. Endret 3. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
rozon Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Ja, du har rettigheter. Ja, de kan kreve tilbakebetaling av hele summen. De kan til og med gå til retten for å få dem tilbake. Dersom jeg har forstått det rett er dette en ulovfestet rett. De har ingen rett til å foreta trekk i lønnen uten ditt samtykke. Dersom du nekter en slik løsning vil kravet bli fremstilt og så videre til inkasso og rettslig inndrivning. Det kan være en fordel å godta trekk i lønnen da et slikt trekk skal sikre deg (og de du forsørger) nok til livets opphold. At du ikke oppdaget 14.000 for mye utbetalt er det nok ingen unnskyldning for. Du burde kontrollert... Sånn er det bare. Endret 6. mai 2010 av rozon Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Annet scenario: Om han nå hadde oppdaget att han hadde fått 14k for lite i lønn i fjor, hadde han da hatt rett på å få det tilbake? Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Ja, selvfølgelig hadde han det. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Jepp. Det er en gunn til at man får tilsendt lønnsslipper for hver lønnsutbetaling, man er selv ansvarlig for å kontrollere at ting er rett der. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Så lenge arbeidsgiver oppdager feilutbetalingen innen det er gått 3 år, så kan de kreve tilbake det du urettmessig har mottatt. Har det gått lengre enn det, så har de ikke krav på pengene lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå