Daron Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Nesten alle nettbutikker(datavarer)oppererer i dag med såkalte "fjernlager". Dette er som oftest ensbetydende med leverandørenes sine lager. Altså ikke et reelt eget lager. Det betyr at det meste du bestiller må bestilles inn fra leverandør før du kan få det. Resultatet er at leveringstidene kan variere enormt. Her er det jeg føler at nettbutikkene er i ferd med å bevege seg over i en gråsone for hva som er etisk butikkdrift. Hvis man skriver på nettsiden "fjernlager 1-3 dager" på nettsiden sin, så forventer den jevne bruker at "ok, da har han den fysiskt på et annet lager, og må bare få den hit.." FEIL!. Det betyr at HVIS leverandøren har den på lager, SÅ tar det 1-3 dager å få den inn.. Uklart, villedende, tja.. Heller vel mest mot den siste.. Det blir ikke mye bedre hvis du faktisk bestiller varen i god tro om at dette kommer til å gå fort.. Bekreftete datore blir gjerne forandret både 2 og 5 ganger, gjerne for èn og èn dag av gangen.. Og det er her jeg føler de snyter deg mest.. Hvis du lover at en vare kommer i morgen, da VET om det er sant eller ikke!! De har samme mulighet til å spore pakker som oss.. De VET om den ligger i posten eller ikke.. Så hvis de sier den kommer i morgen 2-3 dager på rad, for å så si at den kommer om en uke.. da har de fart med løgn et par ganger for at du ikke skal kanselere ordren.. har selv for tidne en ordre som ble bestilt 26.4, lovet levert 27.4, så 28.4, deretter 29.4, da det ikke holt lovet de at den skulle bli sent 30.4.. så ga de opp og sa den skulle sendes 07.5 På ett eller annet stadium har de direkte løyet om leveringstid! Første gang, ok.. leverandør har ikke fulgt opp.. men tredje gang? Da vet de at den ikke har vært i posten! Hele poenget med denne rablingen er at i disse tider hvor prisforskjellene blir mindre og mindre hos de forskjellige butikkene, så blir leveringstid/-evne ofte det avgjørendes for hvor du plasserer ordren.. Det blir da de som lyver mest om hva de kan skaffe til hvilken tid som får flest kunder. og når de får en ordre så må man holde på de til du faktisk klarer å få varene inn på lager. Hadde vært interesant å høre hva Forbruker ombudet hadde hatt å si om dette.. Kanskje ikke mot lover og regler.. Men jeg føler at de ivertfall tøyer grensene rimelig langt.. 3 Lenke til kommentar
Binary Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Føler med deg siden jeg har sitti i samme båt selv. Kan jo nevne Amentio og Netshop som et par av de som går under kategorien. Finnes vel flere aktører som holder på med fjernlager også. Skulle f.ex. ha en Core i7 930 fra Netshop. De hadde 100+ på fjernlager.. men etter diverse tlf-samtaler, så fant jeg fram at det fjernlageret må ha vært virtuelt, for etter 3 uker, så hadde de fortsatt ikke fått det. Problemer med leverandøren var svaret jeg fikk... Men Netshop er raske hvis de har ting på sitt eget lager, så det skal de ha. Foretrekker Komplett hvis det er noe som haster... greit at de koster 100 kr mer på diverse varer, men når du sitter der og tvinner tommeltotter og venter på ting, så er det liksom verdt det hvis man allerede har brukt 10-15k på en PC. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Nesten alle nettbutikker(datavarer)oppererer i dag med såkalte "fjernlager". Dette er som oftest ensbetydende med leverandørenes sine lager. Altså ikke et reelt eget lager. Er enig der, ja, f.eks Amentio, netonnet, og de fleste billige nettbutikker har slik stategi. Tror ikke netshop eller datakjeden er så mye anderledes. Netshop i oslo, er slik at man må bestille fra netshop sine lager, og vil ta 1 dag ekstra på å levere i butikk, slik at man må betale 40 kr ekstra for hver bestilling, om man skal henter en vare i oslo. Slik at det er mest komplett, som har sine egne lager. Men da vi jo prisene som regel økes siden lager utgiftene må butikkene betale. Men ja informasjon hvor lang leveringstid kan for noen virke feil/mangelfull. Veldig skjeldent jeg har fått prisavslag hos amentio/netonnet om en vare har blitt 2 dagers forsinket på grunn av at fjern lageret har brukt lengere tid på å levere en vare. Endret 3. mai 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Både Netshop og Netonnet har vel egne lagre såvidt jeg vet. Netonnet har vel muligens lagret i Sverige, men det er ihvertfall deres eget lager. Amentio har vel ikke noe lager. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Amentio har et eget lager, men det er lite. De er i ferd med å sette opp et mye større lager i Trondheim. Så det vil forhåpentligvis bli bedring på dette området nå. Personlig, hvis det er noe som haster, bestiller jeg hos Norek/Komplett. Norek er alltid dyreste distributør, men de er kjappe. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Problemet med fjernlager, er vel og at butikken har veldig liten kontroll på beholdningen til fjernlageret. Noen som vet om nykommeren Ludo bruker et slikt såkalt fjernlager? Lenke til kommentar
Bricks Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Problemet med fjernlager, er vel og at butikken har veldig liten kontroll på beholdningen til fjernlageret. Noen som vet om nykommeren Ludo bruker et slikt såkalt fjernlager? ja Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Er vel stort sett Webmerchs butikker som opererer med fjernlager og lite eller ingen eget lager? Holder meg unna slike butikker som pesten. Av databutikker så handler eg hos ps.no, mpx.no eller komplett.no. De har egne lager og klarer å få pakkene ut i løpet av 24-48 timer så lenge varene er på lager. Er født med et "handikappp" som gjør meg ekstremt utålmodig. Er en pakke bestilt så skulle eg helst hatt den sist uke. Har hatt en del pakker på vei fra utlandet i de siste ukene og de fleste har vært askefaste. Tålmodigheten har vært tynnslitt, for å si det mildt. Kanskje det hadde vært på sin plass og fått butikkene til å gjøre praksisen tydeligere? Å skrive 100+ på fjernlager burde indikere at det ikke skal være noen leveringsproblemer, selv om forsendelsen har en noe omvei å ta. Men i praksis så stemmer ikke dette alltid. Lenke til kommentar
tevil Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Og prisguiden sitt monopol på produktsøk de siste årene hjelper ikke akkurat på. (De siste månedende har den jo vært så ubrukelig at folk kanksje heller besøker to-tre forskjellige butikker for å sammenligne framfor prisguiden). Dustinhome har jeg foreløpig bare positive erfaringer med når det gjelder leveringstid, og de holder et godt lavt prisnivå såvidt jeg har sjekket. Rart det ikke har blitt mer "egne" merker og eksklusivitet ala dagligvarehandelen. Skal du ha Eldorado mais må du i norgesgruppen sine butikker, foretrekker du Nordfjord kjøtt må du i Rema osv. Prispresset har jo ført sammenlignbare produkter ned pris, og det kan vel skje i nettbutikkene også. Hadde ikke fryktet høye priser selv om feks Komplett hadde hatt monopol på HIS sine skjermkort i Norge. Lenke til kommentar
StopNsteer Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) ble lurt slikt nå, for en måned siden. har faen ikke fått PCen ennå, jævla Netshop. Skal faen avbestille imorra. De skal ikke sitte med mine penger og få høyere renteinntekter. Man kan jo f* reise flere ganger rundt hele verden under en Måned, med fly så klart. Også dagene etter at jeg maste på Pcen min, ble den plutselig slettet fra varesortemanget og jeg sitter igjenn med åpen munn. RINGT; MAST; SENDT MAIL; svarer alltid å beklager, ukjent, vi vet ikke hvorfor blabla. hvor VANSKELIG er det å kontakte sin egen leverandør, og bare SPØRRE når blir pcen sendt? Om den er sendt isåfal skjekke med en pakkesporing osv. AMATØRER NETSHOP; SKAMM DERE. ALDRI BESTILLER IGJENN FRA DERE. EDIT: Beklager for all den rosen jeg skrev om Netshop, bare måtte få det ut. beklager at skjedde i din tråd Endret 5. mai 2010 av StopNsteer Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Netshop har inte dina pengar om de inte ändrat saker. Är pc'n på lager? Lenke til kommentar
StopNsteer Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 nei, Pcen er ikke på lager. venter fortsatt. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Om PCen ikke er på lager, er det vel ikke så rart at de ikke har fått levert den? Det som derimot er irriterende er at de mange ganger ikke har noen fornuftig dato når de får inn varene. De setter bare en dato, og håper de skal få varene innen da. Og så skyver de på datoen hver dag, uten noen forklaring. Men det gjelder vel alle webshoppene. Men altså, om Netshop ikke har den på lager og heller ikke noen distributør har den på lager, er det jo ikke Netshop sin feil (foruten dårlig kommunikasjon muligens). Lenke til kommentar
StopNsteer Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Om PCen ikke er på lager, er det vel ikke så rart at de ikke har fått levert den? Det som derimot er irriterende er at de mange ganger ikke har noen fornuftig dato når de får inn varene. De setter bare en dato, og håper de skal få varene innen da. Og så skyver de på datoen hver dag, uten noen forklaring. Men det gjelder vel alle webshoppene. Men altså, om Netshop ikke har den på lager og heller ikke noen distributør har den på lager, er det jo ikke Netshop sin feil (foruten dårlig kommunikasjon muligens). Leser du mine innlegg eller ? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jepp, leste de. Og skjønner fortsatt ikke hva du klager på. Om de ikke får noe svar fra leverandøren, så er det jo ikke så mye du får gjort. Foruten selve kommunikasjonen som er for dårlig. De burde i det minste klare å svare deg på mailene. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Er mange webshops som driver med dette tullet og virker som dette er en grei praksis som har pågått veldig lenge og få som egentlig bryr seg om å få orden på dette. Kommer aldri mer til å handle varer som ikke er på lager,venta 2mnd på deler til en ferdigbygd pc hos nshop med forskyvninger nesten hver dag og med lovnader om det er rett rundt hjørnet hele tiden,blir rimelig fyrt av sånt og ødelegger gleden med kjøpet uansett om man skylder på den ene eller den andre. Lenke til kommentar
Daron Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Om PCen ikke er på lager, er det vel ikke så rart at de ikke har fått levert den? Det som derimot er irriterende er at de mange ganger ikke har noen fornuftig dato når de får inn varene. De setter bare en dato, og håper de skal få varene innen da. Og så skyver de på datoen hver dag, uten noen forklaring. Men det gjelder vel alle webshoppene. Men altså, om Netshop ikke har den på lager og heller ikke noen distributør har den på lager, er det jo ikke Netshop sin feil (foruten dårlig kommunikasjon muligens). Hele innlegget er ikke om evnen til å levere.. Jo, det er ikke f.eks. Netshop sin feil hvis en vare ikke er på lager.. Men hvis de sier de kan skaffe den på 1-3 dager, og det går flere uker, med nesten daglige forandringer av leveringsdatoer, så lurer de kunden. Hvis de sier at de ikke kan skaffe den der og da, så vet de at kunden handler et annet sted. Og Netshope er absolutt ikke alene om denne praksisen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå