Gå til innhold

Lubuntu, ikke så imponert...

Anbefalte innlegg

Jeg har i en stund kikket ettet et OS som er raskt, stabilt og veldig lite ressurskrevende til min Asus EEE. Jeg ukependler, og dvs at jeg hver fredag og søndag sitter en 3-4 timer på tog. Typiske gjøremål da er å se litt på diverse media eller kikke på noe webkode (typisk PHP) som jeg har lasta ned på forhånd.

Med Windows XP klarer jeg å holde koken i 3-4 timer når jeg sitter med VLC og ser på et eller annet, og i rein teksbehandling (PHP koding) varer den mye mer. Men Windows har en tildens til å bli tregere og tregere så jeg var da på utkikk etter noe nytt, noe som holder seg.

Så etter å ha sett at ubuntu har kommet i ny versjon, og i tillegg lest litt om de ulike variantene besteme jeg meg for å teste lubuntu, http://lubuntu.net/

Og sum summarum varte eee'en såvidt togturen, det synes jeg er litt skuffende. Jeg endte opp med å kode for det meste på denne togturen og batteriet hadde sikkert flata ut før hadde jeg sett noe media i stede.

Så det var ikke helt som forventet... noen som har noen andre forslag? Jeg kunne prøve ubuntu men forventer da ikke noe forskjell siden lubuntu liksom skulle være mer ressursvennlig.

Frista til å prøve DSL, http://www.damnsmalllinux.org/, noen som har erfaring med dette? Er det mulig å sette opp Apache+PHP (lokalserver) og spille av media (typisk MP3/video)?

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DSL er vel fortsatt på kernel 2.4, noe som skurrer kraftig med en del av hardwaren i Eee. DSL er nok mer beregnet på å kjøre på virkelig gammel og treg hardware, ikke bare treg hardware. :)

Selv har jeg Fedora (12, 13 kommer om noen dager) på min Eee, og det funker knallbra - men jeg har aldri testet Windows på den. Jeg kjører full Gnome på den, den er mer enn kraftig nok til det.

Lenke til kommentar

DSL er vel fortsatt på kernel 2.4, noe som skurrer kraftig med en del av hardwaren i Eee. DSL er nok mer beregnet på å kjøre på virkelig gammel og treg hardware, ikke bare treg hardware. :)

Selv har jeg Fedora (12, 13 kommer om noen dager) på min Eee, og det funker knallbra - men jeg har aldri testet Windows på den. Jeg kjører full Gnome på den, den er mer enn kraftig nok til det.

Åssen er bruken og batterilevetid?

Lenke til kommentar

Ubuntu Netbok remix da? Kjørte det inn på søstra sin EEE, men er fortsatt treig og bruker sikkert masse batteri. Mulig du kunne teste Puppy Linux som er i de fleste tilfeller lettkjørt.

Mulig du bare må holde deg til XP og reinstalle oftere.

Lenke til kommentar

Jeg ukependler, og dvs at jeg hver fredag og søndag sitter en 3-4 timer på tog.

Jeg har en eee901 (SSD 16+4) som jeg har installert gentoo på. Jeg har skrevet kode i emacs i over 7 timer på den, men da var wlan, bluetooth osv. av.

eee901 ~ # cat /proc/acpi/battery/BAT0/info 
present:                 yes
design capacity:         6580 mAh
last full capacity:      6186 mAh
battery technology:      rechargeable
design voltage:          8400 mV
design capacity warning: 247 mAh
design capacity low:     247 mAh
capacity granularity 1:  65 mAh
capacity granularity 2:  65 mAh
model number:            901
serial number:            
battery type:            LION
OEM info:                ASUS
eee901 ~ # cat /proc/acpi/battery/BAT0/state 
present:                 yes
capacity state:          ok
charging state:          discharging
present rate:            1220 mA
remaining capacity:      6176 mAh
present voltage:         8230 mV

Med wlan osv. aktivert bruker den ca 1220 mA og har en ladet kapasitet på 6176mAh som skulle gi ca. 5 timer bruk.

Lenke til kommentar

Uansett om du installerer et lettvekts OS blir en Atom-prosessor det minste raskere.

Du mangler kanskje et ikke der. Jeg bruker som sagt min eee901 til å skrive kode og dokumentasjon på T-bane, lese PDF filer, osv. og det passer den utmerket til. Jeg har ikke noe problem med ytelse.

Lenke til kommentar

Atom var et lite x86-gjennombrudd da den kom for to år siden. Men at det ikke har skjedd noe som helst på 2 år er derimot skuffende (bortsett fra flere kjerner og høyere strømforbruk).

Men angående batteritid så har jeg gode erfaringer med Ubuntu Netbook Remix og eee-control. Med lav lysstyrke får jeg i hvert fall 4 timer på en 901 med et batteri med ca. 70% av opprinnelig kapasitet (1,5 år gammelt). Bruksområde: PDF, Opera, Thunderbird, Code::Blocks.

Jeg bruker fremdeles Ubuntu 9.10 på grunn av at eee-control sannsynligvis ikke har kommet til 10.04 enda. Jeg vet ikke om det er planlagt noen pakke heller. eee-control for 9.10 finner du her.

Lenke til kommentar

Det er en del strømsparingstriks du gjerne må gjøre manuelt for å få maks batteri ut av en laptop med GNU/Linux. Min kjære seks år gamle Thinkpad X40 gikk fra 6:30 til ni timer i maks strømsparingsmodus med teksteditor (programmering) kjørende ved å legge til 7-8 kommandoer i rc.local samt å f.eks tvinge HPET aktivert vha. kernel-parameter selv om BIOS ikke har mulighet til å aktivere det.

Lenke til kommentar

D510/D450. har integrert memory-controller og selv om effektforbruket til processoren er litt høyere så er effektforbruket for chip-settet lavere slik at det totale effektforbruket for systemet er litt lavere.

Men jeg er ikke fanatisk. Dersom jeg får en annen liten og lett laptop som jeg kan ha med over alt, som kan kjøre Gentoo og går mer enn 6-7 timer på en lading (med 8-cell går det sikkert lenger) så bryr jeg meg ikke om det er Atom, SU7300 eller ARM for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Etter litt hjelp av Sokkalf med installering fikk jeg Fedora inn på eee'en min. Litt mer komfortabel der enn andre distroer. Fikk lagt til en app for å låse CPU på 8000mhz og da viste den insj på å kunne holde ut 4,5 timer som er en god start. Så da får vi se til fredag når jeg toger hjem. fant også ut at batterier var på 70.2% av maksimal kapasitet... den er jo et par år, men finnes det ikke noe kalibrering som muligens bedrer situasjonen. 30% er jo en del :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...