sdf123 Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Ser at Canon har et DSLR som har videofunksjon, og som også får veldig god tilbakemeldinger. Noen som vet om Nikon har noen planer om dette? Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Nikon har flere speilrefleksmodeller med videofunksjon - D90 som kom høsten 2008 var vel faktisk den første DSLR'en som hadde muligheter til å ta opp video. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Det stemmer. I tillegg til D90 har D5000, D300s og D3s video. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 ...og her har du et eksempel på en video skutt med Nikon DSLR... http://www.strawhatvisuals.com/multimedia/backyard.html Lenke til kommentar
Schnugaf Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Eiger selv D90 og må iallefall av min erfaring anbefale å ikke sette dette som et vurderingspunkt for kamera ettersom det er ubrukelig. Det er ingen autofokus på d90 iallefall og frameraten synest jeg er dårlig, når jeg ser på det i ettertid. Pluss det suger til seg batteri og lagringsplass. Endret 3. mai 2010 av frinder Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Manglende (eller alt for dårlig) autofokus, batteribruk og at det tar mye plass - det gjelder samtlige digital speilreflekser med video - sånn er det. Fokuser heller manuelt. 24fps er heller slett ikke dårlig. Film (om mulig) med 1/50s eksponering for å få "flytende" bevegelser. Derimot er det en litt i overkant kraftig rolling shutter på D90, men uten for mye bevegelse i bildet er den slett ikke dårlig.. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Ok. Så bare at det Canon 550D fikk så mye skryt for sin veideo del, så tenkte kanskje da at Nikon hadde noe i samme klassen. Grunnen er at jeg har Nikon D40 i dag, og om ikke så altfor lenge tenkte jeg å kjøpe meg et nytt et(og ha D40 i backup om jeg kjøper nytt Nikon) og da hadde det jo vært kjekt med et dSlr som også gir deg bra mulighet for å filme med. Har kun et kompakt kamera i dag som filmer i HD kvalitet med 24bilder/s. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Ok. Så bare at det Canon 550D fikk så mye skryt for sin veideo del, så tenkte kanskje da at Nikon hadde noe i samme klassen. Grunnen er at jeg har Nikon D40 i dag, og om ikke så altfor lenge tenkte jeg å kjøpe meg et nytt et(og ha D40 i backup om jeg kjøper nytt Nikon) og da hadde det jo vært kjekt med et dSlr som også gir deg bra mulighet for å filme med. Har kun et kompakt kamera i dag som filmer i HD kvalitet med 24bilder/s. Siden du har Nikon, og har tenkt å fortsette med Nikon, så hold deg til Nikon. Det syns jeg virker smart... Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Jo, men da må jeg tydligvis vente på en ny utgave med forbedret video funksjon Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Eneste forskjellen, etter det jeg vet, er at Canon har full HD, mens Nikon "bare" har 720p. Nå eier jeg Nikon selv, og kommer aldri til å gå over til noe annet. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Film (om mulig) med 1/50s eksponering for å få "flytende" bevegelser. Litt OT: Noen som vet om lukkeren foran sensoren er i bruk under filming? I så fall vil jo de garanterte 150.000 "shutter-releases" bli brukt opp rimelig raskt... Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Nei, er nok ikke den fysiske lukkeren som er i bruk. Derav litt av rolling shutter-problematikken. Ikke det at fysisk lukker er praktisk eller noe som kommer til å komme i DSLRS. Om et par år tipper jeg CMOS med global lukker begynner å bli mainstream, da kan man også bruke den elektroniske lukkeren til å oppnå høyere flash sync (som noen eldre DSLRS med CCD-sensor gjør). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå