Gå til innhold

Bør hasj legaliseres eller ikke?

186 stemmer

1. 1. Bør vi legalisere hasj?

• Ja!
      128
    • Nei!
      46
    • Usikker
      12

Anbefalte innlegg

Jeg hadde selfølgelig små problemer fra før av, det sa psykologen min også. Men røykingen utløste en depressjon bassert på de mindre og lett overkommelige problemene jeg allerede hadde og gjorde det mye værre. Jeg havnet i en dyp depressjon pga litt usikkerhet på min egen person, noe som mange sliter med i ungdomstida. Men min overdrevne røyking var definitivt grunnen til at problemene ble så store som de ble.

Det var derfor jeg foreslo 21 års aldersgrene på kjøp av cannabis. Da er hjernen mer utviklet, og sjangsen er mindre for at problemer slik som mine forekommer.

Endret av CannaBanna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avkriminalisere er kanskje den beste veien å gå. Sidan det opnar for større regulasjon og betre kontroll over markedet. Samt det minsker risikoen for skitten faenskap som det ein får på "gata". For kven veit kva dei som produserar godisen putter i cannabisen for å få meir ut av pengane?

Ja til open salg på apotek og ?vinmonopol? eller rett og slett hasjbars som dei har i nederland og usa (i usa har kun nokre få statar lov til å ha desse imot at det er kun for medisinsk bruk.)

Og at det blir sikkeleg kvalitet sjekka før det kommer ut i salg (hater skit bom)

Det morosame er vel at hovudgrunnen til at det vart ulovleg er fordi at tømmerbedriftene frykta hard konkurranse frå hamp produksjon, noko som er ein heilt anna plante og ganske nyttig ein og'

Lenke til kommentar

Tror et steg i riktig retning ville være å prøve å samle de politiske kreftene som er for legalisering.

Det finnes alt for mange forskjellige grupper, de har alle de samme målene.

En ting som kanskje er det viktigste innen kampen for å legalisere cannabis eller kampen mot narkotika (mener da amfettamin og heroin) er å faktisk fortelle mennesker hva dop egentlig er.

For det første er røyking av cannabis et tabu, du snakker ikke åpent om det, verken i familie eller jobb. Den sosiale utestengelsen en kan møte som følge.

For det andre er det noen mennesker som rett og slett ikke tåler mye cannabis, med krav om undervisning fra skolen som faktisk ikke er himmel og helvete, er sannsynligheten for at færre havner i fellen større.

Jeg merket selv da jeg fortalte helt åpent til min familie og de på jobben at jeg røykte, de alle reagerte på det som om jeg var blitt narkoman, istedenfor å få pes lyger jeg bare, og sier at "det tullet driver jeg ikke på med lenger"

Peace :tease:

Lenke til kommentar

Jeg merket selv da jeg fortalte helt åpent til min familie og de på jobben at jeg røykte, de alle reagerte på det som om jeg var blitt narkoman, istedenfor å få pes lyger jeg bare, og sier at "det tullet driver jeg ikke på med lenger"

Jeg synes det er teit at det skal være sånn.

Lenke til kommentar

Mange som faktisk mener at noe alà det de har i California nå er en langt bedre løsning enn det f. eks er i Amsterdam. Faktisk så er det en god del kriminalitet der også, spesielt svarte markeder. Og mye dop går inn og ut.

Men det at det har fungert så godt som det har gjort gjør jo bare saken enda klarere egentlig. Noe i den retningen fungerer.

Lenke til kommentar

Mange som faktisk mener at noe alà det de har i California nå er en langt bedre løsning enn det f. eks er i Amsterdam. Faktisk så er det en god del kriminalitet der også, spesielt svarte markeder. Og mye dop går inn og ut.

Men det at det har fungert så godt som det har gjort gjør jo bare saken enda klarere egentlig. Noe i den retningen fungerer.

Nå er det vel ikke lovlig per lov i nederland å selge cannabis i coffeshops, men det er en avtale de har med deres storting om at de skal få drive på visse betingelser.

Og ettersom jeg har skjønt, så kommer mye av den nederlandske cannabissen fra dirty buisniss.

Lenke til kommentar

Jeg hadde selfølgelig små problemer fra før av, det sa psykologen min også. Men røykingen utløste en depressjon bassert på de mindre og lett overkommelige problemene jeg allerede hadde og gjorde det mye værre. Jeg havnet i en dyp depressjon pga litt usikkerhet på min egen person, noe som mange sliter med i ungdomstida. Men min overdrevne røyking var definitivt grunnen til at problemene ble så store som de ble.

Det var derfor jeg foreslo 21 års aldersgrene på kjøp av cannabis. Da er hjernen mer utviklet, og sjangsen er mindre for at problemer slik som mine forekommer.

Jeg skal fortelle deg noe som legen din sannsynligvis ikke vet, og som jeg har nevnt i disse trådene altfor mange ganger.

Hasj og marijuana du får kjøpt her i Norge inneholder ikke spesielt mye CBD, altså cannabinoider. Men inneholder samtidig ofte temmelig høy andel av THC.

Når man røyker cannabis med høyt innhold THC og lite CBD så utløser dette reaksjoner som ligger i familien av psykiske lidelser. Man blir faktisk litt psykotisk av det, tro det eller ei. DETTE er årsaken til at problemene dine ble så store som de ble.

Og dette hadde vi kunnet fått mye bedre kontroll over hadde det bare vært lovlig.

Jeg sier ikke at problemet med for høyt innhold THC kontra CBD hadde blitt automatisk bra, det er fortsatt et problem i Amsterdam. Men det hadde ihvertfall åpnet opp for å PRØVE å gjøre det godt. Akkurat nå er det umulig siden THC-andelen er det som styrer prisen og som selger, siden det er det som gir effekt.

Jeg har flere kompiser som har havnet i denne sirkelen med arbeidsledighet, røyking og dårlig døgnrytme. Det er ikke noe tull altså! Det er seriøse problemer man kan få av det, dog dør man ikke. Men man går rundt og føler seg tom og at man ikke strekker til. Man gjør ikke noe av seg.

Eneste grunnen til at jeg ikke er der er fordi jeg jobber fulltid og har rett og slett ikke tid til å sitte og røyke hele tida. Men når jeg har fri gjør jeg det :) Periodevis ganske mye også, men aldri etter klokken 10 på kvelden. På den måten unngår jeg å bli bakfjern :) Det gjelder å lage seg gode rutiner på dette, spesielt siden det tross alt er et stoff som går rett på belønningssenteret i hjernen. Og dermed skaper det vaner.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

LEGALISER!

Jeg er for.

Jeg mener at det er idioti at det er ulovlig, loven gjør mer vondt enn den gjør godt!

De som faktisk får problemer etter bruk, tør ikke å ta kontakt med noen, for de er redde for å bli straffet og få bøter.

Det er også rart at AP-regjeringen lar muligheten for å dra inn mange millioner med avgiftspenger her! Det er jo dyrt å kjøpe på det ulovlige markedet, men hvor går deres overskudd? Ikke til statskassa ihvertfall. Hadde det vært et lovlig, og regulert marked, hadde staten kunne krevd inn avgifter. Og det regner jeg med de ville vært glade for? Og med disse avgiftene kunne man ha hatt hjelpe-telefoner og hjelp generelt for de som får psykiske problemer.

Man blir også opplært til å tro at hasj fører til sterkere stoffer, uten unntak. Dette er jo ikke sant, det handler om folks viljestyrke, man må kunne si nei! Men hvem er det som selger disse sterkere stoffer? Jo, de samme som selger hasjen. Hvis folk kunne kjøpt på apotek, så hadde de ikke hatt denne muligheten!

Lenke til kommentar

Å være imot legalisering er ikke det samme som å mene fullt og helt det bør være straffbart. Legalisering av hasj vil naturlig nok føre med seg mye større mengder av hasj inn i Norge. Dette vil gå i nettverket, og dealer-miljøene vil konsentrere handelen sin mer mot Norge siden der er det lov, og der er potensielle kjøpere.

Her har du nok misforstått litt, en legalisering ville så og si stoppet all import av cannabis fra kriminelle nettverk. Vi kan rett og slett dyrke vår egen cannabis, noe som også kan føre til at det blir litt mer ettertraktet å drive landbruk. Jeg ser for meg et utvalg bønder som dyrker cannabis og leverer det rett til vinmonopolet/coffeeshops/evnt andre løsninger på salg, på samme måte som de som produserer alkohol her i landet.

Med en vettug pris og tilgjengelighet (ikke for mye, ikke for lite) vil jeg tro en stor del av dealerne vil forsvinne pga ingen som vil kjøpe fra dem lenger.

Den straffbare biten er jo så som så. Tror nok ikke det at hasj er straffbart er den beste løsningen for å bekjempe rusproblematikken. Det er nok andre tiltak som er mye bedre, som forebyggende tiltak og avrusningstiltak, som også allerede er igang de fleste steder. Meg bekjent har ikke det vært betydelige straffereaksjoner mot "mannen i gaten" som driver med hasj, men heller de som driver med den store handelen. Til og med mange blant dem slipper unna.

For å ta en annen ting så virker det som om denne debatten har gått litt på at hasj som rusmiddel ikke er så gale/mindre gale enn andre lovlige rusmidler. Har jeg forstått det rett? Mener uansett at det ikke er et holdbart argument. Har vi ikke nok lovlige rusmidler her i Norge så vet ikke jeg.

Ja, cannabis er mindre skadelig enn de fleste andre rusmidler, lovlige og ulovlige. Og ja, jeg vet det finnes tilfeller med psykose/schizofreni i sammenheng med cannabis, men disse er en liten brøkdel av alle som bruker cannabis, og ihvertfall flesteparten ville utviklet det uavhengig om de brukte cannabis eller ikke.

Om vi har nok lovlige rusmidler fra før er et synspunkt du har, men som mange andre ikke deler. IMO er koffein bra for å våkne på morgenen, alkohol er bra for en moro kveld på byen, men for en rolig kveld med en god film har cannabis den "rette" rusen, som ingen andre lovlige rusmidler har (meg bekjent). Dessuten er cannabis ikke noe "nytt" rusmiddel, vi har hatt det i mange år, og det er uansett kommet for å bli. Spørsmålet er hvordan vi skal håndtere det, og forbudslinjen har ikke fungert. Det finnes ingen forskning som viser at en streng narkotikalovgivning fører til redusert tilgang eller mindre bruk.

Til slutt lurer jeg på om noen har noen synspunkter på fordeler og ulemper med legalisering av hasj?

Fordeler:

- Frigjøre store ressurser for politi/fengsler (kilde)

- ca 10% av landets befolkning (ca 480 000 personer) har røykt cannabis de siste 6 måneder, og er derfor kriminelle. En legalisering ville fjernet dette stempelet.

- Folk kan snakke åpent om sitt bruk, uten å være redd for jobben og politiet, noe som vil hjelpe de som evnt har fått problemer med bruken i å søke hjelp.

- Staten tar kontroll over hvem som får kjøpe. Aldersgrenser finnes ikke hos dealerne.

- Ved å skatte salg av cannabis vil statskassen fylles opp (mer penger til rusomsorgen/avrusning?), samtidig som de kriminelle mister en (stor!) del av inntekten deres.

- Hamp vil kunne dyrkes lovlig igjen

- Antall ungdommer (13-16år) som prøver narkotika vil sannsynligvis gå ned (kilde)

- Mange medisinske bruksområder

Sikkert flere, men ikke som jeg kommer på akkurat nå. Men sist og ikke minst vil jeg nevne; personlig frihet. Det at staten skal kunne bestemme hva jeg putter i min egen kropp ser jeg på som latterlig overformynderi som kan sammenlignes med barnehagen. Jeg er et voksent menneske, la meg gjøre mine egne valg.

Ulemper:

- Mulig oppsving i bruk de første årene etter legalisering, men sannsynligvis ikke noe dramatisk. (kilde)

- Noen vil kanskje tenke "hvis hasj ikke er så farlig, er kanskje ikke andre rusmidler det heller" og dermed prøve sterkere rusmidler. (Et direkte resultat av all skremselspropagandaen vi har blitt servert de siste 40 årene...)

Har sittet å tenkt en stund, men klarer ikke komme på flere atm.

Nei, det går ikke hjem. Hvertfall ikke til meg, da dette indirekte implikerer at LSD, fleinsopp, ecstasy, anabole steroider, osv skal legaliseres, ettersom det er mindre skadelig enn cannabis igjen.

La oss ta en ting av gangen, her er det i hovedsak cannabis som diskuteres. Når det er sagt; LSD, fleinsopp og ecstasy er, som du sier, på mange måter mindre skadelig enn cannabis, og personlig mener jeg det i det minste kan avkriminaliseres. Men jeg synes ikke det skal kunne kjøpes på vinmonopolet/coffeeshops/whatever, da dette kun er for spesielt interesserte som burde skjønne hva de begir seg utpå (tenker på LSD og flein her). Kan ikke uttale meg om anabole steroider, da jeg vet så mye om stoffet.

Til slutt vil jeg nevne The Union, som er en veldig god dokumentar om cannabis. Anbefaler både motstandere og tilhengere av legalisering å sjekke ut denne filmen.

Penn & Teller har i sitt program Bullshit tatt for seg "the War on Drugs", som også burde sees.

Slenger også med denne linken: Myths and Facts about Marijuana

Og ja, jeg er for legalisering :p

Lenke til kommentar

Her har du nok misforstått litt, en legalisering ville så og si stoppet all import av cannabis fra kriminelle nettverk. Vi kan rett og slett dyrke vår egen cannabis, noe som også kan føre til at det blir litt mer ettertraktet å drive landbruk. Jeg ser for meg et utvalg bønder som dyrker cannabis og leverer det rett til vinmonopolet/coffeeshops/evnt andre løsninger på salg, på samme måte som de som produserer alkohol her i landet.

Sola i Norge er egentlig for svak, men ved bruk av kunstige lys i tillegg som i seg selv ikke koster mye i drift med dagens teknologi. 150W LED-lamper tilsvarende 1000W HPS + UV i hydro ( Røttene er nedsenket i vann fremfor jord, da får man bedre kontroll over næringsstoffer, smak, styrke mm. ) på automatisert system vil koste minimalt i drift, og du vil få en pris på ca. 4-7kr per gram. Sleng på skatter og du har 40-50kr. Selvfølgelig kan det dyrkes i jord i tillegg for "kjennere", da med tillegg i pris. Tillatelse til dyrking hjemme kan gis, dog må man kunne dokumentere at man er lovlydig eller trenger det medisinsk. Selvfølgelig er da videresalg ikke tillatt, og en grense på 1 plante per tillatelse høres ikke urimelig ut.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Vizla, det finnes noen strains som fint kan dyrkes i Norge. Endel av dem er utviklet i Danmark og tilpasset det nordiske klimaet.

Er fullstendig klar over at et stort antall strains vil overleve og rekke å blomstre i løpet av sommeren i Norge. Dog da får du redusert innhold av virkningsstoffer, mindre kontroll over styrke og balanse.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med å se argumentene for legalisering. Det viktigste er at det ikke er rare grunnene for kriminalisering. Og det må jo være slik at den som vil ha noe kriminalisert, er den som må presentere argumentene for det. Utgangspunktet er jo at man kan gjøre hva man vil, og man strafflegger bare handlinger fordi man mener disse av bestemte grunner er uønsket.

Så i stedet for å lete etter argumentene for legalisering, kan man derfor snu på mynten og spørre om det er holdbare grunner for det motsatte. Og personlig er jeg usikker på det - jeg vet ikke om forbudet har livets rett.

Om ikke annet kunne man la kjøp/salg/besittelse/bruk av vanlige brukerdoser passere - iallfall om vedkommende er så gammel at han/hun er i stand til å treffe veloverveide beslutninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...