Gå til innhold

Bør hasj legaliseres eller ikke?

186 stemmer

1. 1. Bør vi legalisere hasj?

• Ja!
      128
    • Nei!
      46
    • Usikker
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

wingeer:

Assessment of the propensity of a drug to cause physical

harm—ie, damage to organs or systems—involves a

systematic consideration of the safety margin of the

drug in terms of its acute toxicity, as well as its likelihood

to produce health problems in the long term.

Cannabis har en toksisitet på 50D, noe som betyr at du må ete kroppsvekten din i hasj for å komme en tiendedel av veien til overdose. Det er lettere å få vannforgiftning...

Du viser til et avsnitt der David Nutt beskriver forskellige typer skader av/farer ved dop generelt, men ingenting om cannabis spesielt. Ja, noen typer narkotika kan man bli fysisk avhengig av, slik kilden din sier, men ikke av cannabis! De skader som evt. blir påført kroppen gjennom cannabisforbruk i dag er resultater av kombinasjonsbruk med tobakk og forskjellige fyllstoffer som blandes i hasj. Dette kan være alt fra okseblod til PVC!

Kilden din viser ikke til noen konklusjon eller henvisning til cannabis som fysisk avhengighetsskapende. You phail, try again

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig.

Cannabis kan gi en psykedelisk rus, kommer an på kvalitet og spesielt inntakmåte.

Det er og veldig individuelt hvordan folk reagerer på høye doser psykedelika, for noen kan det være en veldig skremmende opplevelse. Andre vil kanskje få en positiv opplevelse.

Alt kommer an på hvordan personen er, setting osv. Det er ikke et fasitsvar på hvordan hver enkelte reagerer på lsd etc. Men det er mye man kan gjøre for minske sjansene for å få en negativ opplevelse. :)

Det kan dessuten diskuteres hva som er en negativ opplevelse. I det lange løp kan man lære noe av psykedeliske kriser, selv om en opplevelse der og da kan være noe annet enn det man hadde håpt eller forventet.

Det har du rett i. Er mange som sier de har "lært" mer av en bad tripp enn mange av de positive. Intensiteten rusen har trenger heller ikke automatisk gi en negativ opplevelse, men det skal mye mindre til for en uerfaren å få en skremmende opplevelse ved og ta store doser av psykedelika. Samme gjelder igrunnen alle stoffer.

Lenke til kommentar

Cannabis har en toksisitet på 50D, noe som betyr at du må ete kroppsvekten din i hasj for å komme en tiendedel av veien til overdose. Det er lettere å få vannforgiftning...

Dette er jeg fullstendig klar over, og jeg har heller aldri sagt noe imot.

Du viser til et avsnitt der David Nutt beskriver forskellige typer skader av/farer ved dop generelt, men ingenting om cannabis spesielt. Ja, noen typer narkotika kan man bli fysisk avhengig av, slik kilden din sier, men ikke av cannabis! De skader som evt. blir påført kroppen gjennom cannabisforbruk i dag er resultater av kombinasjonsbruk med tobakk og forskjellige fyllstoffer som blandes i hasj. Dette kan være alt fra okseblod til PVC!

Som du ser i tabellen står det ikke 0 i rubrikken for fysisk avhengighet av cannabis. Det står 0.8. Leste du definisjonen av fysisk avhengighet?

Kilden din viser ikke til noen konklusjon eller henvisning til cannabis som fysisk avhengighetsskapende.You phail, try again

Vel, det kan du gjerne si. Men det sier vel egentlig mer om deg, enn meg og hva jeg har lagt frem for deg. Har du sjekket de 26 referansene David Nutt har i slutten av undersøkelsen sin?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For legalisering. Jeg ser i alle fall få rasjonelle grunner til å opprettholde status quo.

Veit ikke om dette er postet før, men en oppsummering av samlet kunnskap om effekten av forskjellige narkotikapolitiske tiltak ble nylig publisert av ledende forskere. Blant konklusjonene de kom frem til er følgende:

•  
  • Tiltak fra rike land for å minske dyrking av narkotikaproduserende planter i fattige land, har ikke redusert samlet tilgang på eller bruk av narkotika, og vil trolig heller aldri gjøre det.

• Det finnes nesten ingen vitenskapelig forskning å støtte seg på i forsøk på å bedre tilførselskontroll og lovhåndhevelse.

• Når stoffer gjøres illegale, kommer man til et punkt hvor strengere håndhevelse og strengere straffer gir liten tilleggsvirkning.

• Utilsiktede virkninger av narkotikapolitikk er vanlig.

http://www.rus.no/id/447.0

Vi ser også at vår verste frykt for effekten av dekriminalisering av besittelse ikke ser ut til å ha slått til, fortalte han: Bruken blant yngre mennesker har ikke økt som en følge av dekriminalisering. Narkotikabruken gikk ikke ned generelt i Tsjekkia etter at besittelse ble rekriminalisert, og da man dekriminaliserte besittelse i Portugal, gikk narkotikabruk og problemer snarere ned enn opp, går det fram av rapporten. Nederlands coffee shop-system ser heller ikke ut til å påvirke brukerfrekvensene i betydelig grad, går det fram av rapporten.
Endret av Syntaxterror
Lenke til kommentar

[*] Tiltak fra rike land for å minske dyrking av narkotikaproduserende planter i fattige land, har ikke redusert samlet tilgang på eller bruk av narkotika, og vil trolig heller aldri gjøre det.

Interessangt. Den der hadde jeg ikke tenkt over. Har mer tenkt på dette at legalisering vil fjerne inntektene fra de kriminelle og overføre dem til staten og at mer tolleranse fikkert vil føre til mer forståelse for stoffet. Og som det har vært nevnt tideliger vil nok stoffet blir renere/tryggere også.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg legalisering i butikk slik som vinmonopolet er i dag, med 21 år på å kjøpe. Det burde vært en høy aldersgrene på å kjøpe, fordi bruk av cannabis før hjernen er skikkelig utviklet kan få ganske ubehagelige konsekvenser (psykiske problemer som depresjon, personlighetsforstyrrelser osv). Har vært igjennom dette selv, og er ikke bra i det hele tatt. Hadde til og med selvmordstanker en stund, men med min fantastiske common sense fant jeg ut at det ikke var noe for meg :p

Uansett, skadevirkningene på en mer "utviklet" hjerne er minimale, og det er derfor ingen grunn til å forby det slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Interessangt forslag, men jeg tror det ville vært lettere å få til legalisering kun på noe ala coffeshops som de har i Nederland. For om det ble lov å kjøpe det og ta det med seg ville det vært umulig å kontrollere at det ikke ble gitt videre til mindreårige eller blandet ut med noe annet.

Lenke til kommentar

@Glimti: Det er jo akkurat den samme problematikken som med alkohol da :p Folk må da få lov å røyke hvor de vil! Min favorittplass å røyke er i skogen og ute i fri natur, hadde vært kjipt om jeg ikke kunne gjøre det etter en legalisasjon (? :p )

Lenke til kommentar

Ja, eller en dekriminalisering kanskje til å begynne med. Se hvordan ting går. Det er ikke sikkert det blir spesielt mye bedre enn slik det er i dag. Vi må jo forsikre oss om at et slikt system vil fungere i dette landet.

Jeg ser ihvertfall for meg at cannabis blir gradvis mer og mer tilgjengelig for å se hvordan folk reagerer på det og om folk faktisk klarer å bruke stoffet på riktig måte. Her MÅ staten være ute med gode forskningsraporter og gode retningslinjer for bruk av cannabis. Da slipper vi at folk lærer det den harde veien (slik som jeg), og kanskje ender opp med dype depressjoner. Jeg sluttet å røyke med en gang jeg merket at ting ikke var slik det skulle være, men det er ikke alle som klarer det samme.

Det er uansett synd at staten ikke tar cannabis-debatten mer seriøst og åpent, og gir det en sjangse.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg legalisering i butikk slik som vinmonopolet er i dag, med 21 år på å kjøpe. Det burde vært en høy aldersgrene på å kjøpe, fordi bruk av cannabis før hjernen er skikkelig utviklet kan få ganske ubehagelige konsekvenser (psykiske problemer som depresjon, personlighetsforstyrrelser osv). Har vært igjennom dette selv, og er ikke bra i det hele tatt. Hadde til og med selvmordstanker en stund, men med min fantastiske common sense fant jeg ut at det ikke var noe for meg :p

Uansett, skadevirkningene på en mer "utviklet" hjerne er minimale, og det er derfor ingen grunn til å forby det slik jeg ser det.

Er du sikker på at selvmordstankene kom pga narkotikaen?

Mine erfaringer forteller meg at problemene (de psykiske) starter før rusproblemene starter, men når man er inne i misbruket så skylder man mer og mer på rusmidlene som en slags unnskyldning selvom problemene var der fra før. Bruk av rusmidler kan dog føre til at de psyikiske problemene blir større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...