Gå til innhold

Bør hasj legaliseres eller ikke?

186 stemmer

1. 1. Bør vi legalisere hasj?

• Ja!
      128
    • Nei!
      46
    • Usikker
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som er imot legalisering, dere som mener at dette bør forbli straffbart.

Hva må til for å få dere til å skifte mening?...

Å være imot legalisering er ikke det samme som å mene fullt og helt det bør være straffbart. Legalisering av hasj vil naturlig nok føre med seg mye større mengder av hasj inn i Norge. Dette vil gå i nettverket, og dealer-miljøene vil konsentrere handelen sin mer mot Norge siden der er det lov, og der er potensielle kjøpere.

Den straffbare biten er jo så som så. Tror nok ikke det at hasj er straffbart er den beste løsningen for å bekjempe rusproblematikken. Det er nok andre tiltak som er mye bedre, som forebyggende tiltak og avrusningstiltak, som også allerede er igang de fleste steder. Meg bekjent har ikke det vært betydelige straffereaksjoner mot "mannen i gaten" som driver med hasj, men heller de som driver med den store handelen. Til og med mange blant dem slipper unna.

For å ta en annen ting så virker det som om denne debatten har gått litt på at hasj som rusmiddel ikke er så gale/mindre gale enn andre lovlige rusmidler. Har jeg forstått det rett? Mener uansett at det ikke er et holdbart argument. Har vi ikke nok lovlige rusmidler her i Norge så vet ikke jeg.

Til slutt lurer jeg på om noen har noen synspunkter på fordeler og ulemper med legalisering av hasj?

Lenke til kommentar

For å ta en annen ting så virker det som om denne debatten har gått litt på at hasj som rusmiddel ikke er så gale/mindre gale enn andre lovlige rusmidler. Har jeg forstått det rett? Mener uansett at det ikke er et holdbart argument.

Jeg er så lei av å se holdbare argumenter bli ignorert at jeg har gitt opp å snakke fornuft. Det er jo dette argumentet som går hjem - at cannabis ikke er så farlig som folk har sagt og at alkohol er farligere. Og friheten, hva med den? Og hva gjør vi egentlig for de svakeste?

Til slutt lurer jeg på om noen har noen synspunkter på fordeler og ulemper med legalisering av hasj?

Svære fordeler: bryte med illegalt voldelig narkomarked og slippe at pengene går til disse systemene, og kanalisere dem inn til samfunnet gjennom skatt i stedet. Dette vil redusere drapstall i titusentallsklassen (se latin-amerika). Hvem som helst får ikke kjøpt lengre, da utsalget er kontrollert av myndighetene. For enkeltpersonen er det å få friheten til å styre livet sitt selv, slippe å være redd for å bli stigmatisert og få alle typer sosial angst og frykt for å miste jobb, familie og barn - selv om det ikke finnes noe rusproblem :)

Ulempene er de samme som med forbudet; smugling og salg til mindreårige, misbruk, økte samlede skader som følge av massekonsumet (dette veies opp med skatteinntektene, akkurat som tobakksavgiften betaler for skadene).

Lenke til kommentar

Cannabis er et svært utbredt rusmiddel i Norge i dag. Selv om det er ulovlig. Det viser at folk vil bruke det uansett, og da er det et marked for det.

Men er det ikke best om man får kontrollert markedet? I dag er det styrt av kriminelle krefter, og staten har kun utgifter med den politikken som drives.

Det er vel heller ingen med vettet i behold som påstår at cannabis er ufarlig, men alt du kan putte i kroppen kan missbrukes, så alt med måte.

Og folk som er imot en legalisering, er dere da for døgnåpent kriminelt utsalg, uten aldersgrenser? Der alle pengene går til kriminelle miljøer, og ikke til staten?

Lenke til kommentar

For å ta en annen ting så virker det som om denne debatten har gått litt på at hasj som rusmiddel ikke er så gale/mindre gale enn andre lovlige rusmidler. Har jeg forstått det rett? Mener uansett at det ikke er et holdbart argument. Har vi ikke nok lovlige rusmidler her i Norge så vet ikke jeg.

Jeg ser at mange drar frem dette argumentet. Poenget er at vi vil ikke få et nytt rusmiddel i Norge ved en legalisering av cannabis. Cannabis er et av de mest utbredte rusmidlene vi har i dag. 47% av Oslos befolkning mellom 18-30 har prøvd det og du finner ikke en flekk på Norgeskartet der du ikke kan få kjøpt det. Tro meg, det er mange steder i Norge som mangler et Vinmonopol. Cannabis blir nok vanskeligere å få tak i ved en legalisering og regulering.

Lenke til kommentar

Jeg vil også legge til at jeg anerkjenner oppfatningen om at samfunnet må gjøre noe med rusmisbruk - forebygge og hjelpe de som har problemer. Dette ville vært mye lettere om man ikke så ned på de som har problemer og ga dem all skylda for situasjonen. Utrolig mye misoppfatninger blant folk om hvem som havner i misbruk og hvordan.

Lenke til kommentar

Jeg er så lei av å se holdbare argumenter bli ignorert at jeg har gitt opp å snakke fornuft. Det er jo dette argumentet som går hjem - at cannabis ikke er så farlig som folk har sagt og at alkohol er farligere. Og friheten, hva med den? Og hva gjør vi egentlig for de svakeste?

Har du da egentlig noe å tilføre debatten? Om du ikke skal snakke fornuft uansett, mener jeg.

Nei, det går ikke hjem. Hvertfall ikke til meg, da dette indirekte implikerer at LSD, fleinsopp, ecstasy, anabole steroider, osv skal legaliseres, ettersom det er mindre skadelig enn cannabis igjen.

Lenke til kommentar

Å være imot legalisering er ikke det samme som å mene fullt og helt det bør være straffbart. Legalisering av hasj vil naturlig nok føre med seg mye større mengder av hasj inn i Norge. Dette vil gå i nettverket, og dealer-miljøene vil konsentrere handelen sin mer mot Norge siden der er det lov, og der er potensielle kjøpere.

Staten må ta kontroll over produksjon, distribusjon og salg.

Har du da egentlig noe å tilføre debatten? Om du ikke skal snakke fornuft uansett, mener jeg.

Nei, det går ikke hjem. Hvertfall ikke til meg, da dette indirekte implikerer at LSD, fleinsopp, ecstasy, anabole steroider, osv skal legaliseres, ettersom det er mindre skadelig enn cannabis igjen.

Ecstacy og LSD, ja. Fleinsopp og abs, nei. Jeg vil si det er en stor forskjell mellom en stoner som sitter forran TV'en, og en viking på angrepstokt i England med mange hundre dødsfall på sin samvittighet.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke følge Nederlands eksempel? Tenkt hvor mye staten og ikke minst turist næringen hadde tjent. Det er mange tusen som drar til Nederland og ikke minst Amsterdam for en liten ferie.

Forbruket idag er såpass stort i Norge og ikke minst i hele Europa at det burde bli salgssteder som blir kontrollert av staten (både kvaliteten og f.eks moms og avgifter), noe liknene Vinmonopolet som mange andre har nevnt her. Du får jo tak i det uansett så hvorfor prøve å kontrollere det. Personlig ser jeg ingen grunn til å forbudet når du faktisk ofte får en bedre hverdag på grunn av det. Mange jeg kjenner bruker cannabis på grunn av depresjonen og liknene, og det hjelper jo dem veldig mye å komme bort fra stresset og masset fra hverdagen. De velger altså et produkt som er mindre skadelig og ikke er avhengiskapene (ikke fysisk men den kan få en liten psykologisk avhengihet kan jo skje. Men det kan jo skje med alt.) istede for f.eks alkohol, som ødelegger så mange familier og personer i Norge og verden.

Lenke til kommentar

Winger: Her du noen henvisninger til forskning som støtter utsagnet om at cannabis er fysisk avhengighetsskapende? Jeg har aldri hørt om eller lest at dette er tilfelle, jeg har bare sett forskning som peker på psykiske konsekvenser hos utsatte individer og en psykisk avhengighet...

Lenke til kommentar
Har vi ikke nok lovlige rusmidler her i Norge så vet ikke jeg.

Vi har en del rusmidler i Norge, nye kommer.

Men jeg er ikke enig i at viss man legaliserer noen av dagens ulovlige stoffer så fremstiller man det som man man får nye stoffer. Stoffene eksisterer den dag i dag, det er ikke snakk om nye rusmidler, det er snakk om en ny håndtering av rusmidlene.

Viss du skal snakke om nytt rusmiddel, eller nytt i norge er meth. Dette er i ferd å bli mer og mer normalt i norge, tidligere var det amfetamin som var normalt. Dette stoffet er og populært i dette landet, av en eller annen grunn. I dag er det en utvikling som er langt ifra positiv. Meth er billigere å produsere, mer potent, rus varer lengre og det har langt større skadevirkninger enn vanlig amfetamin. Dette blir solgt i gaten som vanlig amfetamin, og dette øker i omfang.

Skal jeg vri på det noen av dere sier? Forbudet gjør at det kommer nye stoffer inn i landet?

EDIT: Leste litt feil da jeg quotet deg. Beklager. Men det er dem som sitter med inntrykket av at avkriminalisering\legalisering av ett stoff så er det "nytt". Viss du forstår hva jeg mener?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

For det første spiste vikingene fluesopp, ikke fleinsopp. Poenget var uansett at de rusmidlene er rangert "mildere" enn hasj, og dermed mildere enn alkohol.

Stoffer som fleinsopp, LSD, ecstacy og andre psykedelika blir rangert under cannabis i skadevirkninger fordi de er meget ufarlige ved riktige doseringer. Det som er problemet med disse stoffene er at de blir dop fra helvete om du tar litt for mye. Tar du for mye cannabis, "grønner" du bare.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig.

Cannabis kan gi en psykedelisk rus, kommer an på kvalitet og spesielt inntakmåte.

Det er og veldig individuelt hvordan folk reagerer på høye doser psykedelika, for noen kan det være en veldig skremmende opplevelse. Andre vil kanskje få en positiv opplevelse.

Alt kommer an på hvordan personen er, setting osv. Det er ikke et fasitsvar på hvordan hver enkelte reagerer på lsd etc. Men det er mye man kan gjøre for minske sjansene for å få en negativ opplevelse. :)

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig.

Cannabis kan gi en psykedelisk rus, kommer an på kvalitet og spesielt inntakmåte.

Det er og veldig individuelt hvordan folk reagerer på høye doser psykedelika, for noen kan det være en veldig skremmende opplevelse. Andre vil kanskje få en positiv opplevelse.

Alt kommer an på hvordan personen er, setting osv. Det er ikke et fasitsvar på hvordan hver enkelte reagerer på lsd etc. Men det er mye man kan gjøre for minske sjansene for å få en negativ opplevelse. :)

Det kan dessuten diskuteres hva som er en negativ opplevelse. I det lange løp kan man lære noe av psykedeliske kriser, selv om en opplevelse der og da kan være noe annet enn det man hadde håpt eller forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...