Gå til innhold

Bør hasj legaliseres eller ikke?

186 stemmer

1. 1. Bør vi legalisere hasj?

• Ja!
      128
    • Nei!
      46
    • Usikker
      12

Anbefalte innlegg

De som misbruker stoffer i dag bryr seg i mindre grad om loven enn andre. Er det sånn at du driter i det meste, så gjør det ikke noe å bryte loven heller. Det er sannsynligvis noe av grunnen til at Portugal ikke har sett økt misbruk etter de liberaliserte narkotikapolitikken sin for flere år siden. Brukere blir ikke straffet for å ha eller bruke ulovlige stoffer.

Hvordan rusbruk utvikler seg i et lovlig marked er vanskelig å si. Alkoholmarkedet kan jo være en slags indikator på trender og utvikling den ene og andre veien, og hvordan politiske vedtak kan gjøre noe til eller fra. Samlede skader kan øke hvis konsumet i sin helhet øker. Men akkurat antallet misbrukere vil sannsynligvis være konstant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt morsomt hvordan CATO Institute plutselig blir en autoritet angående Portugal, mens de er inderlig hatet i andre sammenhenger for sine liberale og høyre-orienterte holdninger. Jeg har ingen grunn til å tro at de lyver i dette tilfellet, men jeg vurderer jo selvsagt potensielt bias her som i andre sammenhenger, uansett ideologi.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Alkoholeksempelet er et legaliseringsmotstanderne bruker uten å skjønne hvordan de dermed skyter seg i foten. Noen gang hørt om løsgjengerloven? Folk som var beruset på offentlig sted (les:alkoholikere) ble fengslet og dømt til behandling på Jæren. Dette var en lite effektiv og veldig inhuman politikk som man også ganske fort gikk vekk fra, mest fordi politikken forverret alkoholikernes levekår og fordi rettssikkerheten deres ble utfordret av at fagpersonell kunne forlenge den tvungne behandlingen i det uendelige. Dessuten var behandlingen svært lite effektiv, og de fleste som ble dømt til behandling var bare rusfrie på institusjonen.

Denne typen brukerforfølgelse er nøyaktig det vi gjør med narkomane i dag, og jeg synes ikke det er naivt å tro at historien gjentar seg.

Ellers vil jeg oppfordre legaliseringsmotstandere til å ha lengre innlegg en to setninger, og komme med empiriske bevis og begrunnelser for sine meninger. Deres mening er ikke lengre en vedtatt sannhet, deal with it!

Lenke til kommentar

En annen ting: Slik det fungerer her i landet er det at noe er lovlig et tegn på at staten godkjenner bruken av det, særlig når noe går fra å være ulovlig til å bli lovlig. Jeg kunne ikke fått meg til å si at hasj er et helt ufarlig rusmiddel som passer for alle, og da kan jeg ikke kreve det av staten heller. Jeg har kjøpt øl til mine yngre søsken, men hadde de spurt om hasj hadde jeg bedt dem skaffe det selv.

Lenke til kommentar

En annen ting: Slik det fungerer her i landet er det at noe er lovlig et tegn på at staten godkjenner bruken av det, særlig når noe går fra å være ulovlig til å bli lovlig. Jeg kunne ikke fått meg til å si at hasj er et helt ufarlig rusmiddel som passer for alle, og da kan jeg ikke kreve det av staten heller. Jeg har kjøpt øl til mine yngre søsken, men hadde de spurt om hasj hadde jeg bedt dem skaffe det selv.

Staten Norge godkjenner nok bruk av alkohol, men ikke i alle sammenhenger og med hvilken som helst tilgjengelighet. I et lovlig marked er det tross alt mulig å ha aldersgrenser og andre restriksjoner, og det vil være mer moralsk riktig (imho) å straffe de som selger utenom lovlige butikker, og til mindreårige. Den store illusjonen er at forbudet virker, og at det på noen som helst måte fører til kontroll med problematisk rusbruk. Det gjør det ikke. Basta! :)

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert målet er at forbudet skal "virke". En eventuell godkjenning av stoffet vil være etisk problematisk. Med det mener jeg ikke at legalisering er uhørt, men at det samme hvordan man vrir og vender på det ikke er noen enkel sak.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert målet er at forbudet skal "virke". En eventuell godkjenning av stoffet vil være etisk problematisk. Med det mener jeg ikke at legalisering er uhørt, men at det samme hvordan man vrir og vender på det ikke er noen enkel sak.

Tror jeg skjønner hva du mener, men har nok en ganske annen vekting av hva som er etisk problematisk. Etter min mening er disse verre under forbudet, pga. både frihets- og nytteperspektivet. Staten fører en umoralsk kamp mot meg i stedet for å hjelpe meg med det eventuelle rusproblemet mitt. De som ikke har et rusproblem fortjener bedre enn all stereotypetrusselen og angsten som forbudet bygger opp. My føkking 2 centz ;)

Lenke til kommentar

mener man ikke bør legalisere hasj. Det er et rusmiddel, og som rusmidler generelt, har det en sløvende og ikke heldig effekt på kroppen. Mye mer trivelig uten! :-)

Så alkohol er ikke et rusmiddel altså?

så absolutt at det er et rusmiddel

Lenke til kommentar

hehe ;-)

Ja, hvorfor ikke? Klarer meg fint/bedre uten!

Uansett synes jeg hvertfall at den mengden det brukes av rusmidler i dag, deriblant alkohol, har gått helt over stokk og stein. Det avler lite positivt med seg. Å forby alkohol er nok å dra det litt langt, men det hadde hvertfall vært positivt med mindre fokus på alkoholen; ikke la den ta helt over.

Og nei, hasj bør absolutt ikke legaliseres! Det blir en helt feil slutning og fører ikke noe godt med seg!

Endret av Tsjaizer
Lenke til kommentar

Og nei, hasj bør absolutt ikke legaliseres! Det blir en helt feil slutning og fører ikke noe godt med seg!

Hva godt fører det med seg at det er ulovlig som idag om jeg kan spørre?

Sånn som det er idag så er det lettere for en tolvåring å få tak i hasj enn alkohol, er det da ikke noe feil en plass? Mange ungdom som er nysgjerrig og vil teste ut hasj om det er lovlig eller ikke, og mange vil bare holde med å teste det ut. Er du da uheldig så møter du tilfeldigvis på politiet, og vips så har du rulleblad som 16-17 åring.

Syns det blir helt feil å stemple hasj røykere som kriminelle, bør heller bruke ressurser på ting som virkelig trenger det!

Lenke til kommentar

Til dere som er imot legalisering, dere som mener at dette bør forbli straffbart.

Hva må til for å få dere til å skifte mening? Hvorfor er dere så bastante?

Og det jeg lurer mest på, hva må til for å overbevise dere at legalisering har positive sider eller forbudet skaper negative sider\konsekvenser? Eller for å si det på en annen måte, forbudet mislykkes på enkelte deler, eller lever noen med virkelig med inntrykket av at det lykkes på alle måter og at det ikke er noe med en slik politikk som er verdt å kritisere??

Dere som er imot cannabis, mener det bør straffes bør svare på dette. Uten at jeg bør inn på hvorfor, eller er det virkelig nødvendig?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

AP IMPACT: After 40 years, $1 trillion, US War on Drugs has failed to meet any of its goals (Associated Press, via Fox News)

Historisk gjennomgang av tiltak, kostnader og effekt av krigen mot narkotika i USA, som har forgreininger til Europa og norsk narkotikapolitikk, og som etter manges synspunkt har vært og er en krig mot mennesker, fremfor en håndtering av ekte problemer som rusmisbruk.

God rusfri helg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...