Gå til innhold

Bør hasj legaliseres eller ikke?

186 stemmer

1. 1. Bør vi legalisere hasj?

• Ja!
      128
    • Nei!
      46
    • Usikker
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig mange gode innlegg som har kommet ser jeg :)

Finnes det noen liste over antall missbrukere av forskjellige stoffer etter land?

Har en kompis som mener det er færre heroin avhengige i Nederland enn det er i Norge blant annet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg syns det bør legaliseres! Skal cannabis være ulovlig så bør like godt alkohol også være det, eller legalisere begge to!

Greit nok, begge to er farlige, men på hver sin måte. Jeg har selv fått erfare hvor farlig alkohol kan være. Endte med at jeg havnet på sykehuset, og når jeg ble skrevet ut sa bare legen til meg at jeg var den yngste han hadde sett overleve så høy promille i de 30 årene han hadde jobbet der. Mye av grunnen til jeg havnet i den situasjonen er at jeg så på alkohol som lovlig, og trodde ikke det kunne være så farlig å drikke så mye og fort. Greit nok, jeg var ung og dum, og har heldigvis lært av hendelsen. Dessverre er ikke alle like heldig som meg, og det går faktisk mange liv som går tapt i året pga alkohol.

Med hasj derimot har vi enda til gode å se et dødsfall. Men så er hasj mer farlig psykisk, men sammenligner man hasj og alkohol så syns jeg de er veldig likestilt.

Lenke til kommentar

Økt tilgjengelighet fører til økt misbruk? Er ikke helt enig her jeg.. Hvis man feks begynner å selge alkohol på bensinstasjoner så får vi mange flere alkoholikere? Fordi man får kjøpt alkohol overalt så er det mye større sjanse for at Kjell Magne Bondevik skal bli alkoholiker? Ser ikke helt logikken...

Det er ingen som misbruker noe som helst fordi det er tilgjengelig, man begynner ett misbruk av andre underliggende årsaker, feks press fra vennegjenger, dårlige tider eller andre psykiske problemer.

For en som virkelig vil ha tak i hasj er ikke tilgjengeligheten noe problem uansett, de får tak i det, og de får det av kriminelle som tjener seg rike. At hasj er forbudt kommer aldri under noen omstendigheter hindre folk i å få tak i stoffet.

Jeg ser egentlig ikke så mange grunner til at folk skal beskyttes fra dette stoffet heller, det er ikke mye farligere enn alkohol, snarer tvert imot.

Grunnen til at store deler av befolkningen ikke vil legalisere hasj er rett og slett fordi det er forbudt og blir sett på som kriminelt, eller så har de hørt på¨skrekkhistorier uten rot i virkeligheten og feilinformasjon om stoffet.

My two cents

Lenke til kommentar

Husker en kompis av meg gikk å røykte dette dritte. Han ble idiot i hodet og begynte å slutte etterhvert.

Jo lenger tid det tok før han tok en ny en var bedre for han angående karakter på skolen og hvordan han var. Klarte seg to år uten og da virket han som et annen menneske som hadde mye bedre syn på livet osv videre. Flyttet til et annet land og begynte igjen, nå har han blitt det samme igjen. En drittsekk noen ganger..

Jeg er i mot dette, de som røyker det ser ikke alvorig det er. Samme med alkohold synes det kunne vært forbudt til folk under 21 år. Det skader og ødelegger personen bare det også.

Jeg personlig drikker veldig lite, men drikker jeg har jeg alltid kontroll på meg selv.

Lenke til kommentar

Vel, det fører i alle fall ikke til redusert misbruk.

http://www.alcoholpolicymd.com/alcohol_and_health/study_alc_avail.htm

Flott artikkel om problemene relatert til alkohol. Den viser at en middelvei er løsningen. Som sagt, en statlig legalisering vil redusere tilgjengeligheten med mindre det bestemmes at det skal settes opp en latterlig mengde utsalgssteder i vårt land. Jeg er ikke for at det skal selges i dagligvare, men kun på designerte steder lik vinmonopolet. I tillegg bør grensen settes til 22 år, da det er alderen hvor hjernen er ferdig med sin utvikling. Intet rusmiddel bør nytes under en alder av 22 når hjernen fortsatt er under utvikling, det finnes forskning som tyder på at det påvirker hvordan hjernen utvikles. Det gjelder alt fra kath til alkohol til heroin. Jeg er mot grensen som er satt i dag på 18 år for alkohol, men skjønner at det er en kamp man ikke kan vinne.

Skal dog nevnes: Jeg mener bestemt selv at informasjon er viktigere enn at tilgjengeligheten innskrenkes. Innskrenkes den for mye vil du atter en gang se at det ulovlige markedet vil utnytte hullet som oppstår. Det finnes de mennesker som informasjon ikke kan redde, men at 50,000 skal "straffes" for at 500 ikke klarer å ha et sunt forhold til dette droget er feil. Da bør heller en mikroskopisk del av inntekten fra de 50,000 gå til støtteapparat for nettopp de 500.

Andzel: Er en drøss av underliggende ting som kan ha forårsaket nettopp det du beskriver. At karakterer faller kjenner jeg godt til, og har sett det skje med mange. Dog det er miljøet og ikke droget alene som har gjort det. ( Har du seriøs forskning som tyder på annet så for all del legg det frem. )

Det er mange hundre tusen i dette landet, i Nederland, i Portugal og i England som motbeviser den myten. Helt normale, vanlige folk som tar seg en liten blås når de kommer hjem fra jobb.

PS: Jeg er litt usikker på nøyaktig alder for når hjernen er fullt utviklet, men jeg mener å huske at det er 22 år.

Hjernen er fullt utviklet i en alder av 21-22 år.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Viktig poeng, man taper nok litt på det å utsette seg for alkohol og dill for tidlig.

Et annet moment hva gjelder rusmidler og argumentet at "en burde gjøre hva en vil, såfremt det ikke skader andre" har selvsagt med at eksponering for narkotika og alkohol kan påvirke fostre på en ugunstig måte (vil tro dette ikke bare gjelder hvis en benytter seg av rusmidler under graviditet). Det er veldig naivt å tro at sluttbrukeren alene er den eneste som blir rammet.

Lenke til kommentar

PS: Jeg er litt usikker på nøyaktig alder for når hjernen er fullt utviklet, men jeg mener å huske at det er 22 år.

Hjernen er fullt utviklet i en alder av 21-22 år.

Jeg så dette programmet for en stund siden:

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00hhmd1

Jeg mener å huske at de kom frem til at de ikke kunne bevise at det var farlig over ca 15 års alder. Men jeg aksepterer såklar at det er vanskelig å komme frem til konkrete resultater her uten at forskningen blir uetisk. Men jeg er litt skeptisk til at man må opp i 20-årene før det slutter å være "farlig" for hjernen.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at de kom frem til at de ikke kunne bevise at det var farlig over ca 15 års alder. Men jeg aksepterer såklar at det er vanskelig å komme frem til konkrete resultater her uten at forskningen blir uetisk. Men jeg er litt skeptisk til at man må opp i 20-årene før det slutter å være "farlig" for hjernen.

Rusmidler (les:alkohol) er farlig for hjernen uansett hvilken alder en inntar det. Det er intet annet enn gift. Leit at det er godt, og at den sosiale normen er bygget rundt det.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner poenget ditt, men det var ikke det jeg snakket om. Du trenger ikke overbevise meg, jeg er veldig klar over hva slags konsekvenser rusmidler kan få. Mange rusmidler er veldig farlige for barn og unge siden de påvirker hjernen ekstra mye opp til en viss alder, noe som er grundig bevist. Denne effekten forsvinner på et nivå i utviklingen selv om de ikke blir trygge av den grunn. Poenget mitt var bare at det som ble referert av bevis av BBC pekte til at dette var langt tidligere enn i 20-årene, noe som jeg også synes høres langt mer logisk ut (puberteten og synlig utvikling er over lenge før dette). Om det er 15, 17, 19 eller noe annet har jeg ikke noe grunnlag for å kommentere, jeg viste bare til en kilde som mente at dette var langt lavere enn 22.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

mener man ikke bør legalisere hasj. Det er et rusmiddel, og som rusmidler generelt, har det en sløvende og ikke heldig effekt på kroppen. Mye mer trivelig uten! :-)

Tull. Det er ikke middelet men misbruker. Alt her i livet er farlig i store doser :) Det finnes ikke noe bedre enn å trene fjern, du går inn i en slags transe. Lesing funker fjell, dog den mest åpenbare bivirkning er selektivt tap av korttidshukommelsen. Jobb fungerer så lenge man har litt struktur, ergo hvorfor jeg mener 22 år er en korrekt alder. Kan for all del si 25 år siden vi Nordmenn alltid skal være så forsiktige. Men vit da at du overlater et fint marked til kriminelle elementer igjen.

Nei, Cannabis er ikke for alle. Det handler om å kjenne sin egen kropp og grenser. Inntekten rundt legaliseringen kan glatt brukes til mye forskjellig, vi prater veldig store summer i Oslo alene slik det er i dag. En brøkdel av den summen kan brukes til informasjon, forskning for å kartlegge Cannabis i sin helhet og hjelpe de som faller utenfor.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Flere her sier at økt tilgjengelighet medfører økt misbruk. Det tviler jeg veldig sterkt på. I Oslo er det i dag lettere for en 12-åring å få tak i cannabis enn alkohol. Med statlige utsalgssteder av cannabis vil det være lettere å regulere hvem som får kjøpt. Problemet med voksne som kjøper cannabis til mindreårige vil selvsagt være der, men hakket vanskeligere blir det jo. Eventuelt at man kan ha coffee shops hvor det ikke er lov å ta med cannabisen ut fra.

Slik cannabislovene er i dag ved at man f.eks. mister foreldreretten om man blir tatt med en grammer på seg, er virkelighetsfjernt og veldig lite humane.

Lenke til kommentar

økt tilgjengelighet vil ikke øke misbruket etter min mening. Det er ikke akkurat vanskelig å skaffe seg hasj. Det er ikke skadelig for deg selv på noen måter. men likevell, jeg er mot hasj og alt av rusmidler. Jeg har noen kamerater som røyker veldig tungt, å de oppfører seg som noen rasshøl i rusa tilstand! så om det ikke går utover deg direkte, er det andre som ikke synes det er veldig fortreffelig med skyhøye folk. Sånn er det med alkohol å, men jeg synes folk generelt er bedre å ha med å gjøre full, enn hasjpåvirket. Dessuten synes jeg at de jeg kjenner som røyker mye, er litt fjern hele tiden. på grensa til å virke psykisk ustabil. dette er sikkert kun en teori jeg har, men jeg synes de som røyker mye blir litt "schizofren"...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...