Gå til innhold

Bør hasj legaliseres eller ikke?

186 stemmer

1. 1. Bør vi legalisere hasj?

• Ja!
      128
    • Nei!
      46
    • Usikker
      12

Anbefalte innlegg

Misbruk, enten det gjelder narkotika eller alkohol har som regel underliggende årsaker.

Dersom hasj hadde blitt legalisert ville det sannsynligvis fått en enorm oppsving i bruken med en gang, men så ville det stangnert. Dersom man har ett helt normalt liv, med jobb og full pakke, så skal det veldig mye til for å avhengig av alkohol. Det samme gjelder hasj.

Jeg tror at mye av grunnen til at folk ikke prøver hasj, er fordi det er kriminelt og blir sett ned på. Den første gangen man prøver hasj, får mange ingen effekt i det hele tatt, og jeg tror mange av de som er nysgjerrige på stoffet hadde falt av allerede der, dersom det hadde blitt legalisert.

Hvis vi hadde legalisert stoffet idag, ville det tatt noen år, så ville folk sett på det som helt normalt og ikke noe værre med å ta seg en 4-5 øl på puben. Det er jeg rimelig overbevist om.

Dersom staten mener at voksne mennesker blir avhengig av hasj dersom de prøver det og at forbruket vil ta overhånd. Da kan vi like gjerne bygge gjerde rundt landet og kalle det for verdens største barnehage.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt skrevet innlegg Abnegation :thumbup:

Angående lovgivningen rundt Cannabis:

Som Abnegation skriver taler alt for at vi vil se en økning i bruk ved en eventuell legalisering som varer et år eller to. Dette er "alle og en hver man" som skal prøve dette nye lovlige alternativet. Etter den perioden vil du se bruken gå ned, mest sannsynlig under nivået vi har i dag. Du vil også se gjennomsnittsalder for brukere gå opp, da droget ikke har den samme tiltrekningskraften og propagandaen ( Abel i skolegården ) er ikke der lenger. I stedet er dealeren byttet ut med en lærer som forklarer alle aspekter rundt droget.

Medisinsk ser det ut til at Cannabis vil innen 2-4 år bli delvis eller helt legalisert, da det som nevnt i tidligere legaliseringstråd er et pilotprosjekt gående med en person i Norge. Fått tilatelse fra de organer som er relevante, og skal for første gang i sommer få kjøpe Cannabis lovlig, desverre ikke i Norge. Staten har ikke sagt seg villig til å betale for det eneste lovlige alternativ h*n har i landet, et medisinsk produkt kalt Sativex. Det er ENORMT dyrt, og koster 5,000-20,000kr per uke alene ( Var en artikkel i Aftenposten for ca. et halvt år siden om nettopp det. ), noe h*n på ingen måte kan betale for selv. Derimot er staten villig til å betale for at h*n får et sterkt derivat av Amfetamin ( Sterkere. ) uten å blunke.

At tilgjengeligheten vil øke ved en legalisering er tull. Jeg skulle gjerne likt å sett at staten satte opp noe lignende 1,000+ utsalgssteder i Oslo alene.

Du vil få mye bedre kontroll på nivået mellom de psykoaktive stoffene i Cannabis, som har en direkte tilkobling til de mest alvorlige bieffekter man kan oppleve med Cannabis. Majoriteten av de som "får psykose" av Cannabis kommer av at droget de inntar har en meget høy konsentrasjon av THC kontra CBN/CBD. ( Dette er teoretisk, men visse empiriske data eksisterer på området. ) THC er det stoffet som gir brorparten av rusen du føler ved inntak, derfor har visse kriminelle elementer konkludert med at den vil de ha mye av. Det de ikke tenker på er at CBN og CBD nøytraliserer mange av de negative aspektene ved THC. Jeg nevner: Psykose, paranoia, teoretisk tilkobling til alzheimers. Det er de tre værste teoretiske bieffektene fra Cannabis, forårsaket av THC. Ønsker her å understreke at en person som aldri vil få alzheimers ikke vil få det ved inntak Cannabis ( Visse ting tyder på at Cannabis kan fungere som trigger. ), og det finnes ingen direkte kobling mellom Cannabis og alvorig psykose. Det er kun teorier om det, og det er visse ting som tyder på at det har vært store underliggende årsaker til at en person har utviklet psykose av alvorlig grad, fremfor inntaket av Cannabis. Altså at Cannabis (igjen) fungerer som trigger. De som kan litt om psykologi vet at det finnes hundretusenvis av potensielle triggere.

At man får kontroll over kvaliteten på Cannabis vil også bidra til at et par mindre bieffekter vil i det store og hele forsvinne. At man blir tilbaketrukket, lat og uinteressert. Selvfølgelig, fyrer man seg gjennom 2-3+ gram om dagen vil man få en baksmell da det tilsvarer noe sånt som 10-20 pils per dag, sier seg selv at det ikke kan gå bra. Men ved et moderat inntak vil de bieffektene forsvinne. Dette er basert på undergunns-vitenskap i Norge, da det har blitt gjort lite forskning på det feltet.

For de som måtte lure er det et stort organisert null-profitt nettverk i Norge som tilbyr Cannabis til medisinsk trengende. Dvs. MS, kreft, HIV/Aids, Parkinson mm. som har foretatt denne pseudo-vitenskapen. Det har til nå gitt veldig mye relevant data om nettopp hvilken konsentrasjon av de psykoaktive stoffene man bør ha til behandling av de forskjellige lidelsene.

Cannabis er ikke for alle, men for de fleste gitt at de får riktig strain. ( Balansen mellom de psykoaktive stoffene. ) Alkohol og Cannabis er veldig likt på dette området, vin funker for noen og øl funker for andre. Det har bidratt til at Cannabis har et ufortjent dårlig rykte, da det man får på "elva"(Akerselva) på ingen måte er godt for deg og jeg anbefaler på det sterkeste at hvis du er en av de som handler der, kom deg bort. Det ødelegger psyken din over tid pga. diverse tilsetningsstoffer samt den naturlige balansen av stoffer i hasjen er ødelagt. Det gir deg i tillegg flere dager med nedstemthet, slapphet, tiltaksløshet, søvnproblemer mm.

Overdose:

Man kan ikke overdose på Cannabis. Det er praktisk umulig. Cannabis har en LD50(50% dødelighetsrate) på 680kg. Du vil ha sovnet innen du har klart å komme deg gjennom 20 gram.

Avhengighet og toleranse:

Man kan bli lettere avhengig av Cannabis over lengre tids bruk. Observerte bieffekter er rastløshet, nedstemthet, lett svette når du legger deg og gjentagent tankemønster. ( Altså at man ofte tenker på Cannabis. ) Selv har jeg kun opplevd lett svette når jeg skal sove, men ikke hatt noe problem med det. ( Har opplevd de andre, men ser bort fra de da det var i en periode hvor jeg var dum og visste lite om Cannabis, ergo jeg tok det jeg fant av Cannabis. )

Man kan utvikle en viss toleranse hvis man inntar Cannabis regelmessig over tid i større mengder. Derimot hvis man har et moderat inntak ( 1-2 ganger i uken. ) og i mindre mengder er ikke det tilfellet.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare tull at tilgangen vil øke, og dermed også bruken. Det er mulig bruken øker litt de første par årene dersom det blir legalisert, deretter vil den mest sannsynlig gå ned, og gjennomsnittsalderen på brukerne vil også øke. I Nederland røyker de mindre enn i landene rundt, selv om det har vært kvasi-legalisert der ganske lenge, mens naboene kjører forbudslinja.

Jeg ser heller ikke hvorfor det skulle være et problem om noen flere valgte å bruke cannabis. Stoffet vil jo kunne kvalitetssikres om det blir legalisert, og pengene tilfaller jo den demokratiske forvaltning.

Det finnes ikke en hvit flekk på Norges kart hvor du ikke får tak i cannabis, dette sier jo politiet selv. Hvor har dere det fra at forbudet på noen som helst måte begrenser tilgangen? Tilgangen har jo bare økt under forbudet.

Lenke til kommentar

Jeg håper aldri legalisering av hasj blir en kjernesak for noen partier, for å si det slik. Det er da viktigere ting å ta tak i.

Det er ikke til å unngå, det hele er bare et spørsmål om tid. Unge Venstre fronter legalisering, om få år vil moderpartiet følge etter (de har jo åpnet for å vurdere Portugal-modellen), og flere partier vil endre standpunkt etterhvert som de ser at liberalisering faktisk har noe for seg. Flere fra Senterungdommen og AUF engasjerer seg nå i UHN (Ungdom for human narkotikapolitkk), en organisasjon som støtter legalisering, og med tiden vil også disse partiene bli presset av den yngre garde. Jeg tror at til og med Høyre kommer til å se fordelene, selv om de per dags dato fronter en idiotisk nulltoleranse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Meg?

Man trenger vel ikke være noe rakettforsker for og komme fram til den kunklosjonen, vel? Vil påstå at det sier seg selv.

Økt tilgjengelighet=økt misbruk.

Lenke til kommentar

Meg?

Man trenger vel ikke være noe rakettforsker for og komme fram til den kunklosjonen, vel? Vil påstå at det sier seg selv.

Økt tilgjengelighet=økt misbruk.

Det har ikke skjedd i andre land. Der har det enten gått ned eller holdt seg stabilt. Om man tror tilgjengeligheten er dårlig bare fordi det er forbudt, må man virkelig se seg litt om her i landet. ALLE får tak i det. I praksis blir ikke tilgjengeligheten økt, den blir kanskje mindre, faktisk, fordi dealerne vil forsvinne etterhvert som salget går dårligere (folk flest foretrekker et trygt, kvalitetssikret alternativ). Det er bare tøv at forbudet er begrensende.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg er uenig. Jeg VET at mange respekterer loven og ikke vil oppsøke dealere for og få og kjøpe hasj. Og hos mange er ikke hasj akseptabelt i det hele tatt. Et opphevet forbud tror jeg ville ha økt denne aksepten.=økt bruk=økr misbruk.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Jeg VET at mange respekterer loven og ikke vil oppsøke dealere for og få og kjøpe hasj. Og hos mange er ikke hasj akseptabelt i det hele tatt. Et opphevet forbud tror jeg ville ha økt denne aksepten.=økt bruk=økr misbruk.

På samme måte som mange velger å ikke drikke alkohol, vil mange velge å ikke bruke cannabis, uavhengig av om det er lov eller ikke. Din egen synsing og rundt dette er lite annet enn, ja, nettopp synsing, og du har ingen empiri til å underbygge det. Dine personlige anekdoter holder heller ikke mål i det store bildet, særlig når all forskning fra andre europeiske land taler imot deg. All forskning gjort i land som har liberalisert lovverket viser a) nedgang i bruk, eller b) at forbruket holder seg stabilt. Det er ingenting som tilsier at det vil bli noe annerledes i Norge.

Om aksepten øker, så er positivt, og det er heller ikke noe problem med et moderat forbruk av kvalitetssikrede varer. På tide folk legger av seg den ekstremt hyklerske holdningen og at stigmatiseringen av hasjrøykere forsvinner.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja, det er mange som blir til og avstå. Men det er mange som blir til og begynne også.

Så du tror ikke det er mørketall i de landene som har legilasert??

Og er nå likså mye synsing i fra din side, som i fra min.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Jeg håper aldri legalisering av hasj blir en kjernesak for noen partier, for å si det slik. Det er da viktigere ting å ta tak i.

Unnskyld, er du klar over hvor mye ressurser som vil bli frigitt hos Politiet, eller for den sakens skyld fengselssystemet i sin helhet ?

Anbefaler at du leser en artikkel i Morgenbladet skrevet skrevet av Willy Pedersen. Han var tidligere en sterk motstander av legalisering av Cannabis, men har i senere tid etter funn i sin egen undersøkelse endret standpunkt.

Cannabis bør legaliseres

Skal for all del nevnes at forenklet forelegg var et skritt i riktig retning, så forandringer skjer jo. Men det går altfor sakte. De kriminelle miljøene tjener fortsatt latterlig store summer på salg, noe Staten burde ta kontroll over og derved presse ut disse kriminelle aktørene. Da kan heller pengene gå til felles gode fremfor en eller annen tvilsom organisasjon i Afghanistan, Libya eller Morokko.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...