thekid Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Sjekk selv: http://forum.hegnar.no/room.asp?roomid=18 NB: er ikke selv noen av involverte parter, men synes admin går for langt her. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Moralsk er det kanskje litt drøyt. Om det er lovlig aner jeg ikke. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg ser ingen publikasjon av navn på den linken, bare IP-adresser... Men hverken navn eller IP-adresse er noe man ubetinget har krav på hemmelighold rundt. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 ...hverken navn eller IP-adresse er noe man ubetinget har krav på hemmelighold rundt. Å si at spam kom fra IP xxx er å konstatere fakta. Det er derimot ikke like sikkert at Ola Nordmann som eier IP xxx sendte disse meldingene, og kan dermed være en æreskrenkelse (23. kap. i Straffeloven). Eller...? I en evt sak ville vel siste ledd av § 247 kunne brukes? Og som et stort medie på nettet burde man vel visst bedre, ergo § 248 kan vel være aktuell? Enda jeg er veldig nøyskjerrig fant jeg heller ingen navn på linken... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 ...hverken navn eller IP-adresse er noe man ubetinget har krav på hemmelighold rundt. Å si at spam kom fra IP xxx er å konstatere fakta. Det er derimot ikke like sikkert at Ola Nordmann som eier IP xxx sendte disse meldingene, og kan dermed være en æreskrenkelse (23. kap. i Straffeloven). Eller...? Ærekrenkelse er nok ikke aktuelt her, reelt sett. Instituttet er så lite i bruk i Norge i dag at det blir en akademisk øvelse å vurdere om vilkårene er oppfylt. Når det heller ikke står noen konkret anklage som, for moro skyld, kunne blitt vurdert opp mot vilkårene for å dømme noen for ærekrenkelse blir det ganske meningsløst å vurdere spørsmålet ut over en rent overfladisk sak. Spørsmålet som ville stått sentralt er om det kan føres tilstrekkelig sannhetsbevis (alternativt om det skal tillates å føre sannhetsbevis). Det er her tiltalte ("injurianten") som har bevisbyrden for sannheten, og rimelig tvil kommer her fornærmede til gode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå