Hotel Papa Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Heisann Arvet en gammel og fin samekniv fra bestefaren min. Eneste problemet er at den ikke sitter godt nok fast i slira, så den faller lett ut. Noen som vet om det er en måte man kan gjøre slira litt "trangere" på? Evt få kjøpt et nytt? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Jeg ville kanskje hørt med en knivmaker, det er jo mange som har det som hobby og som sikkert kunne reparert slira mot ett lite vederlag. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Hmm, får undersøke om det er noen i nærheten. Når vi først er inne på det, har jeg en kompis som tenker på å kjøpe seg en samekniv. Er det fra www.samekniv.no man skal handle, eller finnes det andre med bedre kvalitet? Har hørt fra en venn at det som blir solgt på XXL, Strømeng, har en tendens til å ruste. Mulig han fikk en dårlig kniv, men... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Jeg så en reportasje om en samisk knivmaker på tv for en god stund tilbake. Det fremgikk ganske tydelig der at det var ganske så stor kvalitetsforskjell på hans kniver og de knivene som selges over disk rundt om. Jeg husker desverre hverken navn på program eller knivmaker. Mulig noen fra det høye nord med litt erfaring på samekniv kan hjelpe deg med litt mer info. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Jeg har kikket litt på samekniv.no og lokalitetene ligner veldig på de som var i den reportasjen. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Altså dem av god kvali? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Ja, som sagt lokalene lignet veldig men jeg er ikke 100% sikker. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Jeg hadde samme problem på en av slirene mine. Om du vet om noen som driver med lær og lignende, så kan du jo spørre de, eventuelt en knivmaker. Men jeg kuttet til en liten bit av lær som ikke er altfor tykk, og limte denne på innsiden av sliren. Resultatet ble slettes ikke dårlig, og kniven sitter godt fast. Edit: XXL kan ha ting av fin kvalitet, men de kan også ha mye dårlig. Selv synes jeg en stor samekniv blir for stor, da jeg også har med meg øks når jeg er på tur, men det er jo opp til enhver. Kniver fra 500 - 1000 kr er vel greit nok, men jeg liker best kniver med litt "personlighet" og som ikke er masseprodusert. Endret 3. mai 2010 av DemonFudge Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Fant en fyr i Oslo som kunne gjøre det. Knivmakeriet.no Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Du legger kniven med slire i vann noen timer, så vil den "trutne" og stramme seg rundt skaftet. Alle samekniver ruster etter hvert, det som er viktig er å behandle de riktig. Man smører inn kniven med egnet fett/olje etter bruk, så den ikke blir ødelagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå