Gå til innhold

oppgradering av CPU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs litt på hvilken ytelse du er ute etter. Hvis du er ute etter ren ytelse i f.eks spill, tung multitasking eller andre profesjoneller flertrådsoppgaver (encoding, 3d-rendring, osv.) så vil du merke en god økning. Hovedsaklig fordi det er en prosessor med flere kjerner.

Hvis det bare er "snappyness"/generell respons i Windows du er ute etter, så kan faktisk SSD hjelpe mer enn en ny prosessor. C2D E6850 er nemlig ikke noen treg prosessor (sett i dobbelkjerne-sammenheng) og henger stort sett med på alt som ikke kjører mange tråder (mer enn to).

Du burde følge litt med på prosessorbelastningen når du utfører oppgaver som du mener burde gått fortere. Da avdekker du kjapt om det er prosessoren eller systemdisken som ikke henger med.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

Det blir spill og tyngre oppgaver som å kjøre labber på GNS-3( Router emulator ) i første omgang.

Den generelle responsen fra Win7 64 er helt OK med den gamle prosessoren. Har en G.skill Falcon SSD. Spill fungerer også egentlig helt greit med Radeon 4870. Har havnet i en situasjon hvor jeg betales med deler så da benytter jeg den til til å oppradere for de 2 nærmeste årene.

Litt off topic: Kunne tenke meg å prøve litt enkel overklokking, er det et rimelig RAM brikkesett på 6GB å få kjøpt fra Amentio til dette formålet ? Skal settes inn i et ASUS P6X58D-E hovedkort.

Lenke til kommentar

Det går veldig fint å klokke systemet uten å stresse minnet. Med trippekanal DDR3-1333 har i7'en plenty med minnebåndbredde, og du tjener derfor veldig lite på å klokke minnet sammen med prosessoren. Jeg ville derfor valgt noen billige DDR3-1333-brikker som ligger innenfor forsvarlig spenning (under 1.65V). F.eks Kingston ValueRam 3x2 GB DDR3-1333.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...