Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg mister kontrollen. Hva er det jeg skal kontrollere?

Gjest kontrollfrik

Anbefalte innlegg

Gjest kontrollfrik

Jeg holder alle og da mener jeg alle, venner inklusive, på en god armlengdes avstand.

Dette er fordi jeg selv har en barriere og ett forsvar som verner meg, og ikke tillater at folk skal tettere innpå meg enn det jeg selv ønsker. Og for 99% av alle, så blir det med en god armlengdes avstand.

Dette gir jo såklart endel rare situasjoner. Gjerne hvor en samtale bare stopper opp, fordi jeg analyserer for og imot og lager en kosekvensanalyse over hvor mye informasjon jeg har gitt ut, og hvor mye mer jeg kan gi ut, uten at folk kommer tettere innpå enn jeg føler i gitte situasjoner.

Veldig ofte gir dette fustrerende situasjoner og det å innlede ett forhold er ca glemmesak, nettopp fordi jeg får panikk når folk kommer tettere innpå meg. Og de ytterst få som er så tett innpå meg, tror jeg selv at om jeg blir dolket i ryggen, blir jeg dolket så det virkelig rekker. Så om folk ikke vet noe om meg, eller ihvertfall ikke vet nok til å "henge noe på en knagg" er jeg litt tryggere på folk, men er alikavel kald, kynisk og brutal.

Pokerfjes og ett ærlig skuespill er stikkordene, jeg lyger aldri, og istedet for å lyge, eller spille ett uærlig spill, legger jeg heller ett ekstra lag på forsvarsmekanismene slik at jeg trekker meg tilbake og gir ingen som er med meg i den situasjonen noe særlig mer om meg selv. Eller drar ut noe som kan knuse deler av barrieren.

Spørsmålet jeg stiller meg nå, er hvilken kontroll er det jeg er så forbannet redd for å miste? Og isåfall, hvorfor ønsker jeg å beholde denne kontrollen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg vet jammen ikke om det er kontroll du egentlig er redd for å miste. Du skriver ikke så mye, men det virker som om dette gjelder mest i relasjoner til andre og hvordan andre oppfatter deg, at du trenger å ha en stor nok avstand til andre mennesker.

Jeg får da tanker om at du ikke har så positivt selvbilde og at hva du tenker om deg selv ikke er så godt. Det kan virke som om du ikke har så god selvtillit, og at du også ikke har så mye tillit til andre mennesker, det som gjerne kalles "basic trust". Da er det ikke kontollen i seg selv du er redd for å miste, men at andre skal komme for nært deg. At det ligger noe truende i det for deg.

Hva tror du om det?

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...