Gå til innhold

Er det etisk tilatt å vedta et lovforbud mot bruk av hijab i den norske skolen?

71 stemmer

1. 1. Hva mener du?

• ja, absolutt
      21
    • ja, men dette burde gjelde alle religøse symboler
      25
    • nei
      23
    • ingen formening
      2

Anbefalte innlegg

Meningene er mange og forskjellige angående om hijab skal være tilatt i den norske skole.

Denne debatten ble tatt opp i media og holdte på en lang stund, hvor både politekere, meningmann og brukere av hijab engasjerte seg til tider ganske voldsomt.

Det ble ikke foretatt noen lovforbud mot bruken av hijab i den norske skole og om det diskuteres i det stille på Stortinget eller om det har blitt feid under teppet på grunn av redsel for å bli beskyldt å være en rasistisk regjering er uvisst.

Om det skulle noen gang bli vedtatt, vil da være noen begrensinger på hvor langt vi kan gå med det forbudet.

Snakker vi om før vidergående, eller bare før ungdomskolen, eller så lavt som barnehage osv.

Og hva med da alle disse yrkene utenom forsvaret og politet?

Skal sykepleiere bli nektet, eller er det ikke bare mer hygenisk :)

Jeg ønsker å høre deres meninger om dette da jeg har en oppgave som krever dette blir belyst fra alle sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jo jeg kun si min mening. Og den er at hvis det skal bli lovforbud, må det gjelde alle religiøse symboler. Uansett, jeg synes ikke Hijab er så stort problem, det er værre med sånn Nicab (er det den som dekker hele kroppen?), fordi det er vanskelig å få kontakt med noen man ikke kan se.

Lenke til kommentar

Ok. Det var egentlig det jeg mente. Som sagt, bare det ikke blir et hinder for undervisningen (altså ikke direkte skjuler fjeset og hindrer kontakten mellom elev og lærer), ser ikke jeg det store problemet. Selvfølgelig kan det kanskje føre til mobbing, og kanskje de andre i klassen føler seg uvell pga det, men da er det noe som må bli tatt opp med lærer og eventuelle foreldre, ikke akkurat noe som står i loven, ved mindre det blir et seriøst problemt. Og hvis forslaget ville blit vedtatt, så måtte det ha gjeldt alle religioner.

Lenke til kommentar

Vanskelig problemstilling.

Det blir for dumt å kun forby Hijab. Skal en først forby alle religiøse symboler, så strider jo det imot religionsfriheten.

Om det derimot er et hinder for lærer, slik at det er en praktisk grunn bak dette, kan jeg se argumentet. Likevel blir det sikkert oppfattet krenkende for muslimer.

Jeg tror denne saken egentlig har best av å la ligge. Jeg kan ikke se andre argumenter enn de som er basert på fremmedfrykt, for å forby dette.

Lenke til kommentar

Vi har hatt noen tråder om dette nylig så vidt jeg husker:

Forby klesplagg vi ikke liker

Bør vi forby religiøse symboler

Jeg får gjenta et av argumentene mine fra de trådene:

Jeg synes det går imot ytringsfriheten vår å diktere hvilke plagg den enkelte kan/kan ikke gå med. Forbud mot hijab, rød nisselue eller binders i knapphullet hører ikke hjemme i et moderne samfunn (jeg gremmer meg litt over eksemplene mine, da det kan medføre hitling av diskusjonen - beklager dette :p).

Religion og stat burde ha så lite med hverandre å gjøre som mulig.

Men:

Staten burde tilby sine tjeneter så nøytralt som overhode mulig; det betyr da at offentlige tjenestemenn helst ikke bør vise religiøs eller politisk tilhørighet.

Så, skal man forby noe, så hadde jeg forbudt lærere og funksjonærer fra å gå med tydelig religiøse plagg.

For å få til det dog, så har vi et stykke å gå i Norge, da mye av vår symbolbruk baserer seg på vår kristne kulturarv.

Lenke til kommentar

Burka burde vært forbytt offentlig for lenge siden. I følge politiloven § 11 er det forbudt å "opptre maskert".

Politiloven's §11 omhandler arrangementer i offentlig rom, spesifisert som "demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende".

Loven har både positive (ansvarligjøre meninger) og negative sider (fjerner mulighet for anonym protest); men er den særlig relevant for dette temaet?

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Det kunne godt være en generell lov/regel om at vi ikke skal kunne tildekke ansiktet når vi er i klasserommet og skal ha en viss kontakt med læreren/foreleseren/medstudenter.

Men skal fokuset være på religiøse symboler, så må det gjelde alle, inkludert tortursymbolet korset.

Lenke til kommentar

Staten driver faktisk a forbyr noen klesplagg om det er gode grunner for det. F.eks. derfor er det forbudt a ga med KKK uniform.

Men jeg ser ingen grunn til a forby hijab pa skolen. Hijab er ikke veldig upraktisk og det har basis i en relgion. I tilegg gar de fleste med det frivilig. Burka derimot burde ha vart forbudt for lenge siden og har ingenting i et fritt demokratisk samfunn a gjore.

Lenke til kommentar

Politiloven's §11 omhandler arrangementer i offentlig rom, spesifisert som "demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende".

Loven har både positive (ansvarligjøre meninger) og negative sider (fjerner mulighet for anonym protest); men er den særlig relevant for dette temaet?

Eller ganger det kan bli oppfattet som ran. Det er ikke lov å gå inn på en bensinstasjon i finlandshette, men det er lov i burka, det var det jeg ville fram til.

Dem demonstrerer jo også i burka.

Lenke til kommentar

Det er lov å gå inn på bensinstasjon i finlandshette, så vidt jeg vet.

Det "forbudet" kommer fra butikkene selv, som ikke ønsker å selge til personer som ikke kan gjenkjennes på video; derav de store "hjelm forbudt" klistermerkene på stasjonene.

Kommer du inn med finlandshette eller heldekkende hjelm, så ønsker butikkene en situasjon der de kan anta at du er en forbryter, og dermed tilkalle politiet. Blir det "vanlig" å gå med hjelm/finlandshette/burka for både forbrytere og vanlige folk, så blir det dermed vanskeligere å være sikker i sin sak når man kjører i gang ransalarmen.

Aktuell nyhet:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2896072.ece

- Vanlig

Vibeke Lundebø er butikksjef for Shell på Bønes. Hun forklarer hvorfor det er slik.

- Dette er kun av sikkerhetsmessige grunner, fordi de ikke skal bli sammenlignet med en raner. Vi ønsker ikke at det skal bli vanlig å komme inn tildekket ...

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591569

På flere skoler i Oslo risikerer elever represalier dersom de har på seg capsen inne i klasserommet. Eleven i hijab ved siden av kan dekke til hodet uten at noe skjer.

Interessant problemstilling, at elever nektes å gå med hodeplagg innendørs er jo forholdsvis vanlig, men tydeligvis har enkelte skoler en dobbeltmoralistisk holdning til eget reglement. I teorien kan jeg ikke se at det er noe problem at skoler forbyr og håndhever et reglement mot bruk av hodeplagg (ikke bare hijab) innendørs men jeg kan se for meg at endel bøyer unna for presset når rasismekortet ubunnhørlig dras frem.

Lenke til kommentar

Staten driver faktisk a forbyr noen klesplagg om det er gode grunner for det. F.eks. derfor er det forbudt a ga med KKK uniform.

Huh? Når ble det forbudt å gå med KKK-uniform i Norge? (Og hvor mange har gått i KKK-uniform?)

Men jeg ser ingen grunn til a forby hijab pa skolen. Hijab er ikke veldig upraktisk og det har basis i en relgion. I tilegg gar de fleste med det frivilig. Burka derimot burde ha vart forbudt for lenge siden og har ingenting i et fritt demokratisk samfunn a gjore.

Andelen som bruker det frivillig er jeg skeptisk til, særlig når jeg ser jenter under skolealder ikledd hijab. Jeg er ikke relgiøs og kan ikke skjønne at det offentlige (skolen i dette tilfellet) skal gjøre noen forskjell på hva slags hodeplagg folk bruker - det være seg hijab eller caps.

Lenke til kommentar

Burka burde vært forbytt offentlig for lenge siden. I følge politiloven § 11 er det forbudt å "opptre maskert".

Finlandshette er ikke lov, men burka er?

hijab på skolen synes jeg er greit.

syns også dette er veldig rart, tenk på eksamen der det er en mannlig sensor også skal de sjekke legitimasjon, men de kan ikke gjøre det fordi sensor ikke får lov til og se hvem som er under!!!

http://www.vg.no/nyh...hp?artid=591569

På flere skoler i Oslo risikerer elever represalier dersom de har på seg capsen inne i klasserommet. Eleven i hijab ved siden av kan dekke til hodet uten at noe skjer.

Interessant problemstilling, at elever nektes å gå med hodeplagg innendørs er jo forholdsvis vanlig, men tydeligvis har enkelte skoler en dobbeltmoralistisk holdning til eget reglement. I teorien kan jeg ikke se at det er noe problem at skoler forbyr og håndhever et reglement mot bruk av hodeplagg (ikke bare hijab) innendørs men jeg kan se for meg at endel bøyer unna for presset når rasismekortet ubunnhørlig dras frem.

husker godt fra skolen at vi ikke fikk sitte med hodeplagg inne, folk blir for lett kalt rasister i dette landet.

Lenke til kommentar

syns også dette er veldig rart, tenk på eksamen der det er en mannlig sensor også skal de sjekke legitimasjon, men de kan ikke gjøre det fordi sensor ikke får lov til og se hvem som er under!!!

Trenger ikke se håret for å indentifisere personen da :)

eller mente du burka?

Lenke til kommentar

Trenger ikke se håret for å indentifisere personen da :)

eller mente du burka?

mente denne typen som dekker ansiktet

Lenke til kommentar

Huh? Når ble det forbudt å gå med KKK-uniform i Norge? (Og hvor mange har gått i KKK-uniform?) g

Etter det jeg kjenner til er det ikke lov å gå med rasistiske symboler, og KKK er absolutt et rasistisk symbol. Men det er også forbudt gå naken i byen, om du ønsker et mer solid eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...