Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtall holder seg på 2000 rpm standard

Anbefalte innlegg

Overhalte så å si hele motoren på min Opel Vectra B (1996) denne uka, med resultatet av motorlampe som lyser og turtall som holder 2000 rpm.

Jeg mistenker at motorlampa som lyser har noe med turtallen å gjøre. Har sjekket spjeldhus (overhalt det også), injectors, luftmengdemåler og temperaturmåler, men resultatløst.

Jeg har lest at feilkoder kan leses av men jeg sliter rett og slett med å finne denne ALHL-pinnen på min Vectra.

Har noen forslag til hva det kan være? Og evt. hvor jeg finner denne pinnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dro av ledningen til luftmengdemåleren under tomgang og turtallen sank til litt over 1000 rpm, men den er ustabil. Kan det være luftmengdemåleren som er dårlig?

Da jeg satte den på slokna bilen.

Lenke til kommentar

Ofte når en motor går i nød vil den ikke gi store reaksjoner når du begynner og nappa ting som f.eks luftmassemåler. Men dette kommer helt ann på motor osv har opplevd mye rart. De pleier og være ok på tomgang hvertfall.

Hva har du overhalt?

Høyt/ustabilt turtall er ofte falskluft eller tomgangsmotor som henger. Opler er også følsomme utifra kam/veivføler posisjon som kan gi rar tomgang. Tette luftkanaler i spjeldhus er også vanlig.

Med opel diagnose(tech 1,2 osv) kan man justere tomgangen. Tomgangsfuksjonen er uansett adaptiv så den skal lære dette selv etter en stund.

Jeg tror du har glemt noe, satt noe feil eller noe sånt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...