k-h-s Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Jeg har egentlig ikke noe særlig erfaring med speilrefleks i det hele tatt. Bare prøvd litt forskjellig med et speilrefleks kamera her. Enkelt å greit, hva mener dere om disse bildene? PS. De er ikke redigert i noe som helst program. Bare rett fra et eos450d med kit linsa 18-55mm med stabilisator. Alle bildene er også tatt håndoldt. Det siste bilde liker jeg veldig godt. Man kan se speilbilde av hånda til den som holder i såpeboble "dingsen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Bildene dine blir litt raskere å åpne hvis du resizer, ikke nødvendig med så høy oppløsning...(Reglene sier også at de ikke skal overstige 1280p på lengste side) Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Jeg er en så ekstrem amatør så jeg vet ikke hvordan jeg gjør det Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Som skrevet i retningslinjene, som det linkes til over, resize bildene så de er 1280 på lengste side og endre emnetittelen så den starter med "BK: ". Portrettet - pass på at fokus er på øynene - her er det litt bak. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Kan dere da forklare meg hvordan jeg resizer bildene? Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg synes det beste bildet du sitter med her er såpeboble-bildet, jeg liker spesielt speilbildet av hånden der På de to andre ser man for godt at de er skutt med blitz og skaper dårlige skygger, spesielt på portrettet så er det harde skygger, og bildet er heller ikke i vater ser det ut til. Når vi er innen på portrett, legg fokuset i øynene, det er øynene vi ser på når vi møter nye mennesker. Ser ut som du har skutt med auto-instilling da det er mye blitz ute å gå. Dropp blitz, se for deg bildet før du tar bildet, ikke ta bildet og så se på bildet. Kan dere da forklare meg hvordan jeg resizer bildene? Kommer ann på hva slags program du sitter med, om PS: Trykk ctrl+alt/eller shift+i Om du sitter kun med Microsoft Bildebehandling så er det en egen knapp som heter rediger tror jeg Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg har ikke kjørt auto, med den menyen man kan velge lukkertiden selv. Jeg har prøvd litt forskjellig. Burde droppe blitsen å heller litt større blender? Såpeboblebildet er jeg litt stolt av. For dette bilde er tatt natt til Lørdag. 02:00 elns. I et faktisk nesten helt mørkt rom. Bare en liten taklampe som lyste opp. Jeg må bare ta bilder av såpebobler igjen. Men den gangen skal jeg prøve å gardere meg med et stativ. Og hvis noen har noen gode tips til ca lukker og blender etc blir jeg veldig glad. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Det står mye greit i manualen til ditt kamera, og software som følger med er meget bra programmer for resizing og litt bildebehandling. (Zoombrowser og DPP, - Digital Photo Professional) Og lurt av deg å bruke AV prioritert, jeg holder meg alltid til det; hvis du i tillegg tar i RAW format, er det ganske mye du kan gjøre med hvitbalanse, farger o.l i etterkant. RandiA Endret 3. mai 2010 av RandiA Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Problemet er vell at det ikke er mitt kamera, og jeg ikke har det. Jeg knipsa bare litt og har bildene på pcen min. Men jeg må bare kjøpe meg et kamera og forkse ut videre om denne hobbyen. Edit: Noe jeg ikke har sett før nå er at man faktisk kan se hånda 2 steder i såpeboblen, nesten tre... Man kan se den nede til høyre, det er den jeg først la merke til. Den som speiler seg rett i fra der man faktisk holder. Oppe i venstre i bobla kan man se hånda enda en gang, og like over kan man se den, men noe uklart. Endret 3. mai 2010 av k-h-s Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg har ikke kjørt auto, med den menyen man kan velge lukkertiden selv. Jeg har prøvd litt forskjellig. Burde droppe blitsen å heller litt større blender? Nei, ikke nødvendigvis større blender, men heller lang lukkertid. Blenderen styrer dybdeskarpheten, med f/1.8 vil du få et lite felt med fokus, resten er uskaprt. Med f/22 så får du skarphet i hele bildet. Dermed, lukkertid, den styrer hvor mye lys du vil ha Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Aha, et smart "triks" jeg aldri har vist om. På rosa, burde jeg bruke stativ og ha en lukkertid opp i mot sekundet? eller er det og overdrive? Motivet er jo helt rolig Endret 3. mai 2010 av k-h-s Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Sett kameraet på stativ og i Av-modus. Velg ønsket blender og ta bildet. Kameraet velger lukkertid for deg. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Syntes ihvertfall at rosa skal være i farger og ikke svart/hvitt Lenke til kommentar
mariaK Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Aha, et smart "triks" jeg aldri har vist om. På rosa, burde jeg bruke stativ og ha en lukkertid opp i mot sekundet? eller er det og overdrive? Motivet er jo helt rolig Når det er snakk om den rosa, er den gul? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå