Gå til innhold

BK: noen flere sjølandskaps bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har veldig klare og pene bilder.

 

Bildet med rullesteinene viser at du er dyktig, men at mange ting må klaffe for å få DET bildet.

 

Noe mere "dramatisk" hadde hjulpet her....men pent. Du er flink til å se motiver og du har ingen momenter som uroer. Teknikken har du inne og gleder meg til å følge fotograferingen din.

Lenke til kommentar

Du har veldig klare og pene bilder.

 

Bildet med rullesteinene viser at du er dyktig, men at mange ting må klaffe for å få DET bildet.

 

Noe mere "dramatisk" hadde hjulpet her....men pent. Du er flink til å se motiver og du har ingen momenter som uroer. Teknikken har du inne og gleder meg til å følge fotograferingen din.

 

takk:)

 

Jeg har to "locations" som jeg kommer til å bersøke relativt ofte i løpet av hele sommeren, i håp om å få et sikkelig knall skudd engang. Problemet derimot, er at den dramatiske himmelen nesten alltid er på andre siden av sjøen, siden det er der solen går ned:( Det virker også som at de dramatiske skyene aldri holder seg, eller kommer fra øst; altså i samme retning som sjøen(bildene er tatt på østlandet, mer bestemt i tønsberg)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

sorry, syntes det er vanskelig å finne en bra og kreativ tittel på disse bildene;)

 

Jeg håpet egentlig på en litt mer dramatisk himmel, men måtte prøve å gjøre det beste ut av det!

Blir himmelen for kjedelig og hva med forgrunnen?

 

Fine bilder, men er enig med Ponus, det er mye som skal klaffe for å få noe som smeller skikkelig.

 

En sak du kunne gjøre som ville hjelpe umiddelbart (i mine øyne) er å korrigere for forvrengningen vidvinkelen din har skapt. Horisonten er ganske tydelig buet.

 

Ellers lurer jeg på om bildene dine er jpg rett fra kamera eller om dette er resultatet etter "fremkalling" av raw-filen? Jeg har tatt meg den frihet å justere litt på bildet ditt under, jeg tror justeringene ville blir forholdsvis mye bedre om de ble gjort på raw-filen.

 

Gi lyd om du misliker justeringene mine, så sletter jeg :)

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar

sorry, syntes det er vanskelig å finne en bra og kreativ tittel på disse bildene;)

 

Jeg håpet egentlig på en litt mer dramatisk himmel, men måtte prøve å gjøre det beste ut av det!

Blir himmelen for kjedelig og hva med forgrunnen?

 

Fine bilder, men er enig med Ponus, det er mye som skal klaffe for å få noe som smeller skikkelig.

 

En sak du kunne gjøre som ville hjelpe umiddelbart (i mine øyne) er å korrigere for forvrengningen vidvinkelen din har skapt. Horisonten er ganske tydelig buet.

 

Ellers lurer jeg på om bildene dine er jpg rett fra kamera eller om dette er resultatet etter "fremkalling" av raw-filen? Jeg har tatt meg den frihet å justere litt på bildet ditt under, jeg tror justeringene ville blir forholdsvis mye bedre om de ble gjort på raw-filen.

 

Gi lyd om du misliker justeringene mine, så sletter jeg :)

 

 

Jeg skyter i raw og behandler filene selv.

 

Du gjør samme "tabben" som andre har gjort her inne, når de har prøvd å justere på filene mine; nemlig å tilføye ALT for mye kontrast:) jeg prøver å holde en viss nøytralitet og hvis det ikke er dramatisk nok(ved at bilde mangler litt kontraster), så betyr det bare at lysforholdene/himmelen ikke var gode nok!Jeg prøver bare å gi en viss steming med bildene mine og mener at man absolutt ikke trenger fanatastisk lys og en sikkelig dramatisk himmel for å få til det, selv om det derimot er mest ønskelig!

 

Er derimot enig med det anngående horisonten. Tror ikke lightroom 2 har en funksjon for å fikse det!?Jeg kunne ønske det, siden jeg er dritt lei slik bøy på horisonten!

Lenke til kommentar

Hver gang jeg ser bildene dine får jeg lyst til og spurte ned til elva/vannet og ta bilder. :)

 

Jeg er helt nybegynner så er ikke flink med kommentarer. Men helt fantastiske bilder!

Utrolig bra komposisjon, slik som det forrige bilde også. Har ikke så mye mere og si, som allerede er sagt!

Lenke til kommentar

Hver gang jeg ser bildene dine får jeg lyst til og spurte ned til elva/vannet og ta bilder. :)

 

Jeg er helt nybegynner så er ikke flink med kommentarer. Men helt fantastiske bilder!

Utrolig bra komposisjon, slik som det forrige bilde også. Har ikke så mye mere og si, som allerede er sagt!

 

hyggelig å høre at jeg også inspirerer andre:)

 

Det kom nok mer etterhvert og spesielt etter at jeg har skaffet meg canon 17-40mm og noen filtere:) Jeg står mellom valget å invistere i en tur til sydelige strøk eller å kjøpe dette objektivet.Veldig vanskelig valg må jeg si:(

Lenke til kommentar

Jeg synes folk egentlig kan la være å redigere bilder som ikke er deres med mindre OP sier han vil ha en redigering. Det ender ofte opp med noe "værre".

Jeg har egentlig ikke noe imot at folk kommer med redigerte utgaver av bilder som legges ut, men det bør gjøres med nennsom hånd. Man bør kjenne litt til OP's bakgrunn og se på bilder som er lagt ut av OP tidligere. Det kan være greit å vite om OP er en helt grønn nybegynner, eller en med noe fartstid og har funnet en egen stil, før en tar av helt ;)

 

Jeg synes de har nok kontrast, fine farger og en bra eksponering som ikke dreper himmelen.

Er ikke helt enig, synes nok at bildet hadde tålt litt mer kontrast. Men selve himmelen ble fin.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Flotte bilder. Jeg liker absolutt #2 best pga en mer spennende forgrunn, og dermed en bedre komposisjon. Jeg har ikke kompetanse til å si noe vettig om blliedbehandlignen her (og egentlig ikke komptanse til å si mye annet heller :p ).

 

Min kritikk går på komposisjonen, og da på bakgrunn i bildet. Jeg synes det er for lite som holder blikket inne i bildet, og mener det burde ha vært enten et punkt eller en form for "fading" av bakgrunn. Jeg synes det på en måte blir for stor forskjell i forgrunn og bakgrunn. Andre kan kanskje like denne kontrasten - hva vet jeg? I så måte er #1 litt bedre.

 

Buet horisont er et problem på det meste av DSLR vidvinkel objektiver, de er rett og slett ikke gode nok optiske mhp fortegning. Det plager alikevel ikke meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

sorry, syntes det er vanskelig å finne en bra og kreativ tittel på disse bildene;)

 

Jeg håpet egentlig på en litt mer dramatisk himmel, men måtte prøve å gjøre det beste ut av det!

Blir himmelen for kjedelig og hva med forgrunnen?

 

Fine bilder, men er enig med Ponus, det er mye som skal klaffe for å få noe som smeller skikkelig.

 

En sak du kunne gjøre som ville hjelpe umiddelbart (i mine øyne) er å korrigere for forvrengningen vidvinkelen din har skapt. Horisonten er ganske tydelig buet.

 

Ellers lurer jeg på om bildene dine er jpg rett fra kamera eller om dette er resultatet etter "fremkalling" av raw-filen? Jeg har tatt meg den frihet å justere litt på bildet ditt under, jeg tror justeringene ville blir forholdsvis mye bedre om de ble gjort på raw-filen.

 

Gi lyd om du misliker justeringene mine, så sletter jeg :)

 

 

Jeg skyter i raw og behandler filene selv.

 

Du gjør samme "tabben" som andre har gjort her inne, når de har prøvd å justere på filene mine; nemlig å tilføye ALT for mye kontrast:) jeg prøver å holde en viss nøytralitet og hvis det ikke er dramatisk nok(ved at bilde mangler litt kontraster), så betyr det bare at lysforholdene/himmelen ikke var gode nok!Jeg prøver bare å gi en viss steming med bildene mine og mener at man absolutt ikke trenger fanatastisk lys og en sikkelig dramatisk himmel for å få til det, selv om det derimot er mest ønskelig!

 

Er derimot enig med det anngående horisonten. Tror ikke lightroom 2 har en funksjon for å fikse det!?Jeg kunne ønske det, siden jeg er dritt lei slik bøy på horisonten!

 

Ja, effekten var kraftig overdrevet, men det ble gjort med vilje for å få frem et poeng. Det er ikke dermed sagt at det er slik jeg mener du bør gjøre det :) Siden det er flere som reagerte på dette har jeg fjernet bildet og det er tatt til etterretning for fremtiden.

 

Jeg korrigerte horisonten (hele bildet, egentlig) vha. "Lens correction" funksjonen i Photoshop. Enig i at den savnes i Lightroom, men jeg synes å ha hørt at det kommer i versjon 3.

 

http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2010/04/preview_of_lens_correction_sol.html

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...