Gå til innhold

Kaste langt i innsjøer

Anbefalte innlegg

Driver og fisker litt i innsjøer med mye småørret som jeg bruker små spinnere og sluker for å få på kroken. Problemet er at jeg får ikke lange nok kast. Tror ikke det er kasteteknikken det er noe galt med, men kanskje utstyret?

Jeg har:

Snelle som det står: 0,21/160 0,24/120

Stang: Lengde 2,0 meter. Casting weight: 3-15 gram

Skulle dette i utgangspunktet være greit? Kan det være at jeg trenger annet snøre? Hva vil dere i så fall anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Full spole

- D.J.

Støttes. Utrolig hvor mye en full spole har å si for kastelengden. Evt. heng på en tyngere sluk.

Tynt multifilament anbefales. Har fireline 0,04 på to sneller, men kommer til å gå opp en tykkelse eller to denne sesongen. 0,04 er ikke sterk nok i må ørretvann når fisken sniker seg imellom steiner og annet tjafs.

Lenke til kommentar

Hva slags snøre bruker du? Og hvor lang er fiskestanga?

Hvilket snøre som er på vet jeg ikke :innocent:

Lengden på stanga er 2 meter.

Full spole

- D.J.

Støttes. Utrolig hvor mye en full spole har å si for kastelengden. Evt. heng på en tyngere sluk.

Tynt multifilament anbefales. Har fireline 0,04 på to sneller, men kommer til å gå opp en tykkelse eller to denne sesongen. 0,04 er ikke sterk nok i må ørretvann når fisken sniker seg imellom steiner og annet tjafs.

0,04? De tallene som står på snella - hva betyr de? Kan jeg bruke 0,04 på den?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gått for en lengre stang.

Jeg synes det er for lite "respons" i Fireline-snørene. Men jeg bruker gjerne Fireline om jeg skal fiske gjedde. Selv bruker jeg et snøre som heter Platil, og er meget fornøyd med det. Er vel en smakssak vil jeg tro.

Henger meg også på det de andre her sier om full spole, det har veldig mye å si.

0,04 er tykkelsen på snøret. Du kan bruke 0,04 på den snella du har, det går helt fint. :)

Edit: Hadde dårlig tid da jeg svarte på denne tråden istad, så derfor ikke at du hadde skrevet hvor lang fiskestanga er.

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar

2meter er vel en 7fots stang? En grei størrelse til lett ørretfiske.

Greit å gå ned i senetykkelse og fylle opp spolen. Vil tro at 0.25mm monofilament vil holdet til ørretfiske dog eg personlig gjør som de andre og har fylt spolen med mono, så satt på 150yards med multifilament (powerpro) og 2meter med monofortom. Eg fisker både med 7fots, 10fots og 13fots til ørret dog disse stengen er myke og har en kastevekt mellom 2-10gr, 3-15gr og 5-30gr. Pga stengene er lange og myke så kompenserer den myke stangen for den stivheten muligsnøre fører med seg.

Ellers om du kaster med små og lette spinnere så kan det kanskje være trikset å bruke bomerdupp med spinner. Eg får mye fisk med å bruke bomberdupp med enten flue eller små lette wobblere. :)

duppbomberrigg.jpg

Spinnertips.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemet er at jeg får ikke lange nok kast. Tror ikke det er kasteteknikken det er noe galt med, men kanskje utstyret?

Hvis du er ute etter en stang som skal kaste langt, ville jeg satset på en som en lengre enn 7', da heller 9' (270 cm) eller lengre.

Når det er nevnt så er det ikke alltid noe poeng i å kaste lengst mulig ut. Om kvelden går fisken gjerne inn mot land og beiter. Da kan det være et poeng i å stå et stykke unna bredden - i allfall i første omgang - for ikke å skremme fisken. Hvis det er marbakke i vannet er det lurt å kaste like utfor den (sjekk satelittbilder av vannet hvis du ikke vet) - la sluken synke mot bunnen og sveiv rykkvis innover.

Husk: Får du ikke fisk sånn som du fisker der og da kan det være lurt å endre taktikk.

Lenke til kommentar

Hvis du kun er en "innsjø-fisker" ville jeg nok ha skaffet meg en lengre stang ja, og ikke alt for stiv, men ikke alt for myk. En god stang rett og slett ;)

Kasteteknikk har også mye å si. Mange kaster alt for mye med kroppen. Det som er viktig når man kaster er å få spenn på stangen. Tren på en plen, med en vanlig sluk uten krok. Tren også presisjon. (Til å kaste på vak)

Forskjellige sluker går jo også forskjellig. En stingsild 18 grams fra sølvkroken vil jo være ypperlig. Gjerne lyseblå og turkis. Fått mange på den ^^ En evig klassiker. Du får også diverse andre sildesluker, som møresilda, minisilda, ol.

Som de andre nevner er snøret viktig. Selv bruker jeg kun Fireline. Litt dyrere, men du har fantastisk god kontakt med sluken, og det er meget presist i bruken. Du merker alltid forskjell på bunn og et napp.

Men vil du kaste lenger enn du gjør nå: Kjøp deg en bedre stang. Med uten en god kasteteknikk vil du ikke kunne utnytte stanga godt nok.

Endret av Uderzo
fjernet signatur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her må man regne med litt trening da. Langt lettere å kjenne om det er bunn eller napp med nylonsnøre. Fisker du med fireline rett etter å ha vært vant til nylon, vil ALL kontakt med bunn kjennes ut som napp :)

Endret av Uderzo
fjernet sitat grunnet endring av visningsnavn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...