Bjoelland Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Hei. Jeg er på jakt etter en super laptop som skal brukes for det meste til spill og film/serie i HD på TV/Prosjektor. Vil ha laptop for da har jeg muligheten til å gå til kompiser og LAN litt lettere. Har sitt på 2 laptoper. Er ute å invistere å ha i lang tid! Det står mellom Asus G73JH og Multicom Kunshan X8100 med litt oppgradert hardware. Asus: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586139 Asus sin laptop har tøft nyskapende design og alt-i-en pakke som er: 6GB DDR3 1333Mhz (Med mulighet for å oppgradere til 8GB) Bluray i7 820QM ATI Radeon HD 5870 2x500GB HDD i 7200RPM +++ Dette er standard for laptopen. Skjermen her er 17.3 tommer full HD. Det er og ventetid på å få denne maskinen PGA stor etterspørsel. Får deg sikkert ikke før ute i mai/juni/juli. Multicom: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10590639;fl:0 Pcen har full HD 18.3tommer skjerm Tenkte eg skulle oppgradere til: 8GB DDR2 133Mhz ram Intel i7 820QM 2x Geforce GTX285M 1GB i SLI 80GB SSD HDD 500GB 7200RPM HDD Muligens Bluray og Bluetooth Det jeg lurer på er: Har folk erfaring med Multicom sine "bygg-pcer"? Kvalitet? Levetid? Support? Hvor lang tid tar det å bygge pcen? Med så mye Hi-End tech i en PC som multicom pcen, må varmen gå opp. Kjøling? Er der verdt å gi opp designet til Asus pcen mot nydelig, fantastisk spinnvill hardware som multicom pcen gir? Hva er deres tanker? Det er rundt 5-6tusen kroner forskjell på dei, men har tenkt å ha denne pcen en god stund, selv om jeg vet at det kommer ting som blir bedre. Setter pris på all hjelp. Bjoelland Endret 2. mai 2010 av Bjoelland Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 PCen fra Multicom er en Clevo som har MYYYYE bedre kvalitet enn Asus. Selv i SLI tipper jeg denne er kjøligere enn Asusen. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Nja ... nå har jeg som EivindS vet, et godt forhold til Kunshan/Clevo selv, men akkurat denne fra Asus virker som en solid og godt bygget modell. Iflg, AnandTech f.eks. er det kontroll på varme og støy på denne, og god byggekvalitet. Da gjenstår bare prisen, og om man kan tolerere "stealthfly" - designet. Når det er sagt, så er prisen på Asus'en i Norge drøy - nesten like mye som X8100 med 2 grafikkort i SLI. Så valget er ikke lett. X8100 = den ypperste bærbare til spilling på markedet for tiden, eller Asus G73 - en av en håndfull nestbeste bærbare til spilling på markedet. Pluss at grafikkortet i Asus'en er klar for DirectX 11, noe X8100 ikke er. Egentlig er det Kunshan/Clevo W870 som er en direkte konkurrent til Asus'en, i og med at X8100 er en SLI-maskin, og er en 18,4-tommer. Edit. Kjøling = Clevo er vanligvis best i verden på dette. Men som du sier blir det puttet inn mye high end hardware i en liten kasse, så da blir det enten; 1. Veldig varmt eller 2. Litt støy. Med Clevo blir varmen sugd ut på en tilfredstillende måte, men til gjengjeld er de ikke blant de superlydløse maskinene. Det sier seg selv. Kvaliteten på Clevo er også god - ikke på høyde med Lenovo Thinkpad T eller W serie, og ikke på høyde med proffmodellene fra Dell eller HP, eller MacBook Pro - men blandt de beste av de resterende. Hvis Multicom har alle delene på lager, tar det ca. en uke før du har den. Bygging, testing, sending. Support oppfatter jeg som god, det er ikke vanskelig å få tak i noen med peiling på mail eller telefon. Kundebehandling og service har jeg ingenting å utsette på. Levetid. Tja, hva kan man si ... jeg vil anta at maskinen min holder lenger enn min egen tålmodighet når noe enda bedre dukker opp Men akkurat når det gjelder D900 (som jeg har) , så vil det nok bli lenge til en annen produsent enn Clevo putter desktop-prosessorer inn i en bærbar .... er egentlig bare Clevo som er gale nok til det. Legger inn en lenke her til et Clevo-forum. Bl.a. kan du her finne en egen "lounge" for X8100-eiere. Endret 2. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
Bjoelland Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Takk for godt svar Thomit. La oss si at penger er ikke et problem. Jeg skal ha den beste spill bærbaren. SSD og SLI er jo ei stjerne i mi bok. Når det gjelder DX11 så er ikke det noe som stopper meg noe veldig. Har ikke så veldig mye peilig på det. Og det er som du sier, Asus prisen i norge er noe drøy i forhold til USA prisen. Du sier du har erfaring med Multicom. Vet du hvor lang tid det tar å bygge en laptop som jeg tilpasser? Når det gjelder SLI, er det noen kjente problem? Driver? Stabilitet? ATI har jo vert veldig flinke med driver support og dominerer litt med HD 5870, og etter problem ble kjent (Grey Screen of Death), så kom det rimlig kjapt Hot-Fix til driver/kort problemet. Har et litt dystert syn på nVidia når det gjelder driver support etter at jeg prøvde meg på et 8800 Ultra kort, som bare ble forkasta driver messig. Men back OT. Trenge en overbevisning. Bestiller ASAP! Setter stor pris på hjelp! Edit: Så edit innlegget ditt nå! Tusen takk! Bjoelland Endret 2. mai 2010 av Bjoelland Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Javel, hvis du skal ha den beste (les raskeste) spillbærbare som finnes, så er det bare 2 alternativer. Clevo X8100 eller 17-tommeren til Alienware. Som jeg sa; det tar dem en uke å bygge/teste og sende hvis de har alle delene inne. Ca. SLI har jeg egentlig ikke erfaring med. Jeg vet at det jevne mellomrom dukker opp problemer i forhold til enkelte spill, enten det er SLI eller CrossFire (ATI). Angående drivere, så er jeg ikke enig - når det gjelder mobile grafikkort har driveroppdateringer vært Nvidia's store styrke de siste årene. ATI's mobile drivere har vært et sørgelig kapittel. Kanskje det vil bedre seg nå. Jeg bruker 186.81 driveren til mitt GTX 280M - har vært totalt stabil og velfungerende. Jeg vet det har kommet nye drivere, men jeg er av typen "if it's working, don't fix" ... Endret 2. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
Bjoelland Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Da var Multicom Kunshan X8100 bestilt! De hadde ikke inne skjermkortene, så det tar litt lengre tid. Tok følgende: - 8GB DDR3 SO-DIMM 204-pin 1333MHz (2x4GB) - Intel Core i7 820QM 1.73GHz (Turbo Boost opp til 3.06GHz) 8MB Smart Cache 45W - SLI (2 stk): GeForce GTX285M 1GB DDR3 - INTEL 160GB X25M Gen2 SSD SATA - 500GB SATA 7200RPM 2.5" - BluRay spiller og DVD-brenner - Innebygd bluetooth - MS Windows 7 Ultimate Håper på en absolutt spinnvill spill opplevelse! Tusen takk for hjelpa! Bjoelland Lenke til kommentar
Egglingen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Javel, hvis du skal ha den beste (les raskeste) spillbærbare som finnes, så er det bare 2 alternativer. Clevo X8100 eller 17-tommeren til Alienware. er ikke d900 enda "frakkere" enn x8100? vertfall med maks oppgradering.... er vel kanskje mest beregna til tunge media program, men er vel strengt tatt det råeste innen bærbar jeg har sett! - eller har jeg missforstått noe? tenker veldig på kjøp av gaming og da helst muticom/clevo, men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. (hvilken modell) ikke så opptatt av utseende men mest for penga, og kraftig ytelse:) faren min eier en bedrift så jeg slipper moms, litt derfor det er aktuelt med oppgradering til enda frakkere enn standard modellene... Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 I og med at X8100 har 2 grafikkort i SLI, så er den bedre enn D900 til spilling. På ren prosessorkraft er D900 alene på toppen, fordi den har desktop prosessor, som er temmelig overlegen enhver mobil prosessor. D900 er den eneste bærbare i verden som har dette. Lenke til kommentar
Egglingen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 men så i en annen tråd at x8100 ikke klarte å dra sli skikkelig... men kan hende at den klarer det med maks oppgradering;) hadde vært fint og vist. da tror jeg det hadde blitt et lett valg:) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) ? Hvor så du det? Ifølge folkene på "The X8100 owners Lounge" på NBR forumet så virker X8100 som den skal, og bedre enn forgjengeren M980. Den eneste klagen av betydning, er noe tynn lyd fra de innebygde høyttalerne. Sager/Clevo X8100 owners Lounge Endret 5. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
Egglingen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1209315 stakkaren fant det ut etter at han hadde kjøpt den, må ganske langt ned i posten før det står;) men surt anyway....! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Har lest det nå, og jeg er sikker på at det ikke har noe med for liten prosessor å gjøre. Han har sannsynligvis benchmark'a med et spill eller program uten skikkelig SLI støtte eller noe sånt. Som jeg har sagt før, man kan løpe inn i problemer med SLI eller CrossFire med noen programmer/spill. Drivere spiller også en rolle. På forumet jeg linket til er det også en og annen som lurer fært på hva som er i veien når de får liten økning, eller til og med mindre fps i spill - de finner ut av det til slutt. Det er ikke hardware'n det står på. Endret 5. mai 2010 av thomit Lenke til kommentar
Egglingen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 virker vertfall som om du har "endel" peiling... har ikke helt skjønt hva som er den "stoore" fordelen med sli. og at det er verdt 2000,- mere enn uten :s er litt rart... vertfall når det kan være litt problemer... Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Skjermkortet er det KLART viktigste når man skal kjøpe laptop til gaming! Man kan nærmest drite i prosessoren. Lenke til kommentar
Egglingen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Skjermkortet er det KLART viktigste når man skal kjøpe laptop til gaming! Man kan nærmest drite i prosessoren. nja, ikke helt enig der men... man må vel ha "bra" nok prossessor for å få spillene til å flyte + skjermkort da såklart:) Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 SLI betyr at to eller flere skjermkort samarbeider slik at du får mye bedre ytelse enn om du bare har ett. De eneste ulempene er at det er litt forskjellig hvor mye spill klarer å utnytte bruken av to skjermkort. Drivere kan også være litt problematisk, men egentlig ikke. Koster såklart ekstra da Om det er verdt det kommer litt an på lommeboka di og om du trenger slik ekstrem ytelse. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Skjermkortet er det KLART viktigste når man skal kjøpe laptop til gaming! Man kan nærmest drite i prosessoren. nja, ikke helt enig der men... man må vel ha "bra" nok prossessor for å få spillene til å flyte + skjermkort da såklart:) Alle dagens prosessorer, i3, i5 og i7 er gode nok til alle spill. Det er først når man skal ha en laptop med kjempebra skjermkort (sli) at man kan trenge god prosessor. Ellers er GPUen flaskehalsen uansett i de aller fleste spill. Lenke til kommentar
Egglingen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 men har også skjønt det sånn at det går ann å installere det etterpå (altså kjøpe ekstra skjermkort etterpå) eller er det noe "ekstra" man må ha i tillegg til ekstra skjermkort...? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 virker vertfall som om du har "endel" peiling... har ikke helt skjønt hva som er den "stoore" fordelen med sli. og at det er verdt 2000,- mere enn uten :s er litt rart... vertfall når det kan være litt problemer... Jeg er selv ikke noen stor fan av SLI eller CrossFire løsninger på bærbare. Det er klart at man i mange spill får høyere fps, men det er litt opp og ned hvor mye, og noen spill får knapt noen forbedring i det hele tatt. Dessuten, hva skal man med SLI når det ene kortet man har gir nok fps? Men det er meg - noen bare må ha så høye tall som mulig, og hevder at man må ha 60+ fps i alle spill for at det skal være skikkelig spillbart. Den er jeg ikke med på, for meg er ofte 25-30 fps bra nok. Men jeg prøver å hjelpe folk fram til den maskinen de egentlig vil ha uansett Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 men har også skjønt det sånn at det går ann å installere det etterpå (altså kjøpe ekstra skjermkort etterpå) eller er det noe "ekstra" man må ha i tillegg til ekstra skjermkort...? Ikke på bærbare. Da må man i utgangspunktet ha en maskin med SLI-mulighet. Det er klart du kan starte med en X8100 med bare ett kort og senere kjøpe ett til, men på bærbare forøvrig er det ikke mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå