Gå til innhold

Har dere sluttet å gi beskjed når dere skifter emnetittelen?


Anbefalte innlegg

Hei! Ser titt og ofte at emnetitler på emner jeg følger med på blir endret, uten at det står "redigert av ..." i bunn. Det kan virke som det er moderator som gjør dette, da det ofte er en typisk "moderator-emnetittel". Ett eksempel er her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1224959

Moderator har skrevet i tråden, men har ikke skrevet at han har forandret emnetittelen. Dette er ikke første gang. Er det noen spesiell grunn til dette? Legg i det minste igjen et notat i innlegget dere redigerer, om det er for at innlegget ikke skal bumpes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Så vidt jeg vet har ikke veiledere mulighet til å legge igjen en slik "redigert av"-beskjed når de endrer emnetittel. Samtidig skal vi ikke poste innlegg i tråden heller, da vi anser slike beskjeder som OT og av liten interesse for andre enn trådstarter. Derfor oppfordres vi heller til å kun sende PM til trådstarter (noe som for øvrig er mer arbeid enn å legge igjen en kort beskjed i tråden). Dermed er det ikke mulig for brukerne å se om tråden har endret emnetittel, slik som du beskriver. Moderatorer kan derimot legge igjen en beskjed i første-innlegget, om alle moderatorer gjør det kan ikke jeg si noe om, men for min del pleier jeg å gjøre det.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Okei. Det bør gjøres noe med. Den argumentasjonen kan jo brukes på all form for moderering (innlegget vil være off topic, det er derfor bedre å sende PM). Det skaper misforståelser, spesielt i tilfeller hvor veilederen tydeligvis ikke helt har forstått innlegget. Ta f. eks. her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225600

Der hadde veilederen forandret emnetittelen fra ett eller annet jeg ikke vet, til "klina med ei dame på byen". Nå har noen forandret dette til "kyssa med ei dame på byen". Ingen av disse forandringene er nevnt. Den første forandringen førte til en del diskusjon, fordi det er forskjell på "å kline" og "å kysse", førstnevnte er mere alvorlig (det sto nemlig "kyssa jeg hu ene -- relativt kort").

 

Jeg regner med denne situasjonen ikke er unik. Det bør gis beskjed når det modereres, med noen svært få unntak. Unntaket jeg kan komme på er bildetråder hvor alle innlegg skal inneholde bilde. Her trenger man ikke gi beskjed, men det gjør man likevel (og mod-innleggene står igjen som de eneste innleggene uten bilde, når man heller kunne slettet og sendt pm til de det gjelder. Mer info her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1219747).

Lenke til kommentar

Teamet er instruert om å holde moderatorinnlegg til et minimum og kun til tilfeller hvor det anses som veldig viktig at alle leser det, ikke en praksis vi helt ser behovet for å endre på. Endring av emnetittel er ikke noe som normalt gjør behovet for å legge igjen et innlegg, strengt talt har det heller aldri vært en norm for oss. Med noen unntak.

 

Det er dumt at veiledere foreløpig ikke har mulighet til å legge igjen beskjed i førsteinnlegget, men det får vi se om vi kan endre på i fremtiden.

 

Vårt hensyn er primært respekten til trådens tema. Når moderatorer underretter om hver lille moderering man gjør blir det fort så mye at det oppfattes som spam, eller det bare blir en trend å ignorere. Det foregås noen tusen modereringer i måneden, det blir temmelig mange innlegg om slike ting som dette skulle blitt påpekt hver gang. Det håper jeg man viser forståelse for. En og annen misforståelse en sjelden gang er nok en bi-effekt av "renere" forumtråder som vi bør overleve. :)

Lenke til kommentar

Undertegnede pekte på det samme her.

 

Hva gjelder de autogenerete meldingene har jeg også lite sansen for disse, men en liten notis om at man har flettet sammen flere tråder, eller endret emnetittel bør etter mitt skjønn ei være noe problem. Som trådstarter også påpeker kan dette oppfattes noe forvirrende. Som sagt, vet man heller ikke hvem man skal kontakte for eventuelle innspill.

 

Ser saken fra begge sider, men synes likevel at dette ikke bør konsekvent frarådes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med den tråden var at jeg brukte autoflytte funksjonen, den legger inn en slik automelding automatisk. Når det gjelder notiser bruker vi disse minst mulig pga. det forringer opplevelsen for brukerne.

 

Når man har mange tråder i en oversikt, er det lettere å bruke selve trådverktøyet, og ikke gå inn i tråden. Her skulle man som skag1 nevner hatt auto- pm. I mitt tilfelle er det valg mellom å endre en ekstra emnetittel eller sende en pm da jeg modererer mellom leseøktene fram mot de siste eksamenene.

 

Lurer man noe på vedrørende en tråd, tar man kontakt med en admin. Kun de som har tilgang til tråd- historikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...