kizzykazz Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Nedblendingsknappen? Altså vrir hjulet nedover fra f22 mot f3.5? I så fall såg eg ingen forskjell. Beste blåsar her er nok hårfønar. Tar meg en tur i butikken i morgon. Tusen takk for svar, hadde vore hjelpelaus utan! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Sett kameraet i Av. Velg f/22. Trykk så på nedblendingsknappen - det er en liten, rund knapp inntil objektivet, rett under objektivutløserknappen. Hold nedblendingsknappen inne og rett objektivet mot noe lyst noe, så du ser i det hele tatt - du skal altså kikke gjennom søkeren mens du holder nedblendingsknappen inne. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Takk for veiledning - kunne ikkje sjå prikken med nedblendingsknappen på f22. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Var inn til butikken - og dei fjerna prikken raskt frå sensoren. Så no er alt bra Var også på photowalk i dag, så kjem kanskje eit par bilete seinare. 1 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Er det liwe view i auto på canon eos 550D? Er ikke på 450D. SÅ bare usikker om det er jeg Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 For sikkerhets skyld, du vet at video på speilrefleks er ganske begrenset for "hobbybruk" du får for eksempel ikke kontinuerlig autofokus og må i praksis prefokusere eller foksuere manuelt. Og hvis jeg skal være helt ærlig så vil jeg anbefale å kjøpe en Panasonic G2 eller G10 isteden. nåja, hobbybruk er nok på feil side av skalaen. De brukte Canon 5D MKII til å filme "House" finalen. riktignok koster kameraet 3 ganger mer enn 550D, men prinsippene er de samme link: http://www.engadget.com/2010/04/13/canon-5d-mark-ii-used-to-shoot-entire-house-season-finale-direc/ OT: Grattis med nytt kamera da Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 For sikkerhets skyld, du vet at video på speilrefleks er ganske begrenset for "hobbybruk" nåja, hobbybruk er nok på feil side av skalaen. De brukte Canon 5D MKII til å filme "House" finalen. Det var akkurat mitt poeng. Til det jeg kaller hobbybruk forventer jeg kontinuerlig autofokus. Proff og kanskje halvprofesjonell bruk har helt andre krav og der er manuell fokus det normale. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 For sikkerhets skyld, du vet at video på speilrefleks er ganske begrenset for "hobbybruk" nåja, hobbybruk er nok på feil side av skalaen. De brukte Canon 5D MKII til å filme "House" finalen. Det var akkurat mitt poeng. Til det jeg kaller hobbybruk forventer jeg kontinuerlig autofokus. Proff og kanskje halvprofesjonell bruk har helt andre krav og der er manuell fokus det normale. hmm. my bad. jeg leste det litt feil hehe. Lenke til kommentar
dSRL Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Gratulerer med kjekt kamera. Jeg skal kjøpe nytt kamera jeg også, men må dessverre vente på skattepengene. Valget står mellom 7D (11') og 50D med 30mm f/1.4, men om jeg får tak i sistnevnte "kit" til 8.000kr velger jeg nok det Ser det står forventet levering 9.juni på fotovideo.no nå, så krysser fingre for at de får inn nye på lager. En mnd. virker forferdelig lenge akkurat nå fordi det er så kjedelig å vente Endret 18. mai 2010 av dSRL Lenke til kommentar
Spook Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Et 50D med Sigma 30mm f1.4 er en vanvittig bra kombinasjon, 7D med samme objektivet er enda bedre! Førstnevnte kombinasjon får du jo for ca 8' mens sistnevnte kombinasjon koster ca 14' så om et budsjett på 8' er avgjørende så gir jo valget seg selv. Men dette er en kombinasjon du garantert blir fornøyd med og skulle du være uheldig å få et Sigma objektiv hvor AF ikke treffer helt så har jo 50D mikro AF justering så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
jt1 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg er i samme situasjon som trådstarter. Har lest mange poster i forumet og finner meg i tilsvarende situasjon. Fotografert mye med kompaktkamera men ønsker å utvide interessen med et speilreflekskamera. Det skal brukes til noe actionbilder; skikjøring, innendørsidrett osv. men mest til å ta bilde av stillestående objekter. Når jeg handler liker jeg å kjøpe kvalitet. Jeg har alltid brukt Canon, alltid vært fornøyd med det og vil derfor fortsette å bruke Canon. Spørsmålet er om jeg skal kjøpe: 1. Et 1000D kit med IS objektiv til ca 3500,- 2. Et 50D hus med et billig IS objektiv (Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS) til ca 6000,- Vil alternativ to bli overkill for en nybegynner på fotografering? Ser at dette er et svært godt kamerahus som er såpass billig fordi modellen er i ferd med å utgå. Vil jeg klare meg like godt med et 1000D? Setter pris på alle svar, da jeg snart skal ut å handle. Absolutt maksgrense er 6000. På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Fotografert mye med kompaktkamera men ønsker å utvide interessen med et speilreflekskamera. [...] 1. Et 1000D kit med IS objektiv til ca 3500,- 2. Et 50D hus med et billig IS objektiv (Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS) til ca 6000,- Slik jeg ser det er det to typer førstegangskjøpere av speilrefleks - "familieknipserne" som bare ønsker bedre bilder enn kompaktkameraene kan levere, og de som ønsker å fotografere, og som ønsker å legge litt tid og arbeid i det som en hobby. For familieknipserne er rådet mitt å kjøpe det billigste kameraet som ligger godt i hånden. Punktum. For dem er 1000D et ok alternativ. For de som ønsker å jobbe litt med bildene, og å være kreative i sin fotografering, så er det lurt å kjøpe det dyreste man har råd til (innenfor visse grenser). Dyrere kameraer er raskere å jobbe med og de tåler røffere behandling (men de tar ikke nødvendigvis bedre bilder). Jeg mistenker at du kommer i den siste gruppen. Lenke til kommentar
jt1 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Du har rett i det ja. Vil 50D med det objektivet jeg listet opp være en grei måte å starte på? Eller er det andre objektiver i samme prisklasse som er bedre? Beklager dumme spørsmål, men jeg er ganske blank på feltet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ikke som er i samme prisklasse - det objektivet er særs billig. Et bedre objektiv som ofte anbefales her på berget er Tamron 17-50/2.8.. Lenke til kommentar
jt1 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Da kan det se ut som om det blir denne pakka: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=126707 Objektivet er billig som du sier, men det er greit for en nybegynner? Tamronobjektivet er jo dobbelt så dyrt. Siden jeg har maks 6000 til bruk, vil det jo lønne seg å kjøpe et godt kamera nå og supplere med flere og bedre objektiver etterhvert. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) vil det jo lønne seg å kjøpe et godt kamera nå og supplere med flere og bedre objektiver etterhvert[?] Det er min påstand ja. 50D er et så godt kamera at du vil være komfortabel med det i et par år. Om du blir hekta, så vil du på den tiden begynne å legge deg opp litt mere utstyr og forme en fotografisk stil, slik at du i neste omgang kan ta et mer reflektert valg rundt kamerahus (dvs. å mede overgang til Nikon ) Endret 26. mai 2010 av Anew Lenke til kommentar
jt1 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 vil det jo lønne seg å kjøpe et godt kamera nå og supplere med flere og bedre objektiver etterhvert[?] Det er min påstand ja. 50D er et så godt kamera at du vil være komfortabel med det i et par år. Om du blir hekta, så vil du på den tiden begynne å legge deg opp litt mere utstyr og forme en fotografisk stil, slik at du i neste omgang kan ta et mer reflektert valg rundt kamerahus (dvs. å mede overgang til Nikon ) Hehe. Foreløpig er jeg veldig glad i Canon, så det ser nok ut til at det blir et slikt. Skal for sikkerhetsskyld ned i en fotobutikk for å "klå litt" på et 50D i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Normalt selges 18-55 IS med som et billig kitobjektiv til en merpris på 500-800, men fordi 50D er priset så aggressivt for tiden skal du i butikken betale "full" pris for 18-55IS. Hva med objektiv fra bruktmarkedet? Et kjapt søk på finn.no gir flere "18-55 IS" til 700 eller så. ..Og vil du også kjøpe 50D brukt finner du også mange til flere tusen over nåværende nypris hos FotoVideo.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 ..Og vil du også kjøpe 50D brukt finner du også mange til flere tusen over nåværende nypris hos FotoVideo.. Å kjøpe optikken brukt er en veldig god idé. Bruktmarkedet på foto.no flommer over av gode tilbud, og optikk holder seg veldig bra i mange år. Jeg har kjøpt en god del bruktoptikk og har ingen dårlige erfaringer - bare massevis av sparte penger. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (Har kjøpt all L-optikken min brukt.. Og Voigtländeren. Og extenderen. Og.. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå