Gå til innhold

Canon 50D, 500D eller 550D?

Anbefalte innlegg

Hei, har kanskje planar om å kjøpe meg mitt første speilreflekskamera til sommaren. Har bestemt meg for Canon, og funne tre aktuelle kamera:

50D

500D

550D

Treng litt hint og tips om kva som er fordelane/ulempene fra kamera til kamera, og argument på kvifor kjøpte 550D istadenfor 500D og så vidare. Har også sett at D50 er sett ned mykje i pris, men då berre for kamerahuset. Er det eit betre kjøp enn dei andre, men har ikkje videoopptak?

Bruksområdet er ikkje noko spesifikt, men reiser, selskap, fest, litt natur og slike ting. Ønsker ikkje å bruke meir enn rundt 6000, men det kan bli aktuelt å kjøpe nye linser o.l. seinare.

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på hva du skal bruke det til.

500D og 550D er ganske like, men du har høyere megapixler på 550d, så kan du også ta video opptak i 1080p. 500D har bare opp til 720p.

Selv har jeg både 450D og 550D. Veldig fornøyd med begge. Spesielt 550D som har video opptak. Om du vil ha det bør du gå for det :)

Lenke til kommentar

Alle tre er bra kameraer. 50D er litt mer solid, litt større og generelt litt mer beregnet for hardere bruk Ergonomien er også bedre. Årsaken til at det er så mange tilbud nå er at 50D begynner å bli en litt gammel modell og mangler for eksempel video. Mange forventer at en ny versjon (60D hvis ikke Canon finner på noe originalt) skal komme i løpet av våren og sommeren.

500D er faktisk en nyere modell enn 50D selv om erstatingen 550D allerede har kommet. 500D er "light" versjonen av 50D med samme bildesensor og elektronikk med unntak av video som 500D har.

550D erstqatter 500D, men vil sikkert selges i parallell i en periode. 550D har fått sensor fra 7D og en god del oppgraderinger i forhold til 500D, men 50D er alstå fortsatt et hakk bedre på bildefrekvens, ergonomi og byggekvalitet. Personlig synes jeg det er vanskelig å si at 550D er klart bedre enn 50D eller motsatt, det spørs hvilke egenskaper man vektlegger mest. 500D bør være mye billigere enn 550D for at det skal være et alternativ.

For sikkerhets skyld, du vet at video på speilrefleks er ganske begrenset for "hobbybruk" du får for eksempel ikke kontinuerlig autofokus og må i praksis prefokusere eller foksuere manuelt. Og hvis jeg skal være helt ærlig så vil jeg anbefale å kjøpe en Panasonic G2 eller G10 isteden.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Var og holdt i og prøvde 550D i dag, og første inntrykket var at kamera med objektiv var svært lett, men og at det virka litt lite. Trur ikkje eg har spesielt store hender, men heilt komfortabelt var det ikkje... Ellers var menyane osv bra, alt reagerte raskt, men fekk dessverre ikkje tatt bilete/prøvd videofunksjonen.

Er kanskje ei vanesak?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Var og holdt i og prøvde 550D i dag, og første inntrykket var at kamera med objektiv var svært lett, men og at det virka litt lite. Trur ikkje eg har spesielt store hender, men heilt komfortabelt var det ikkje... Ellers var menyane osv bra, alt reagerte raskt, men fekk dessverre ikkje tatt bilete/prøvd videofunksjonen.

Er kanskje ei vanesak?

Er nok en vanesak ja.

Men du kan kjøpe "Battery Grip" som gjør at kameraet blir større.

Da ser det ut some noe av dette:

EOS-550D_vertical-grip.jpg

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Trur battery grip kan fungere - iallfall betre enn det utan. Er det vanleg å ha i fotobutikkar? Vil gjerne prøve det før eg eventuelt gjer eit kjøp.

Dersom det ikkje blir betre, må eg kanskje sjå etter andre merker med litt større kamerahus.

Lenke til kommentar

Trur 50D blir veldig dyrt, har eigentleg sett grensa på 6000 men strekker meg til 6700 med 550D.

Sjølv om 50D går for 5000 no, så må eg ha objektiv, og då blir vel totaltpris minimum 7000? Relnar med 7500+

Ellers veit eg ikkje kor mykje eg kjem til å savne videofunksjon med 50D, men trur at eg kjem til å like moglegheita for video -- og har ikkje så lyst å kjøpe utan.

Men har tru på at 50D er eit kjempegodt tilbud akkurat no, at det er eit godt kamera som tek like gode bilete som 550D, men så er eg også nybegynnar. Eg set uansett pris på alle svar.

Lenke til kommentar

Trur 50D blir veldig dyrt, har eigentleg sett grensa på 6000 men strekker meg til 6700 med 550D.

Sjølv om 50D går for 5000 no, så må eg ha objektiv, og då blir vel totaltpris minimum 7000? Relnar med 7500+

Ellers veit eg ikkje kor mykje eg kjem til å savne videofunksjon med 50D, men trur at eg kjem til å like moglegheita for video -- og har ikkje så lyst å kjøpe utan.

Men har tru på at 50D er eit kjempegodt tilbud akkurat no, at det er eit godt kamera som tek like gode bilete som 550D, men så er eg også nybegynnar. Eg set uansett pris på alle svar.

Neppe. antagelig får du 50D med samme kitobjektiv som på 500/550D for samme pris, kanskje billigere.

Fordelene med 50D vs 500/550D:

Bedre hus.

Bedre batterikapasitet

Bedre værtettet

Raskere (6,5 bps)

Bedre grep

Minus: Ikke video (som da blir eneste fordel for 500/550D vs 50D)

Bildekvaliteten tror jeg du kan regne med i praksis er omtrent lik.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan 50D skal bli så veldig mye dyrere enn 550D all den tid huset koster mindre enn 550D?

Lenke til kommentar

Neppe. antagelig får du 50D med samme kitobjektiv som på 500/550D for samme pris, kanskje billigere.

Fordelene med 50D vs 500/550D:

Bedre hus.

Bedre batterikapasitet

Bedre værtettet

Raskere (6,5 bps)

Bedre grep

Minus: Ikke video (som da blir eneste fordel for 500/550D vs 50D)

Bildekvaliteten tror jeg du kan regne med i praksis er omtrent lik.

Tor

50D er helt klart det beste valget. I tillegg til det Tor nevner så har jo 50D vesentlig bedre ergonomi (både grep som Tore nevner men også knapper/betjening), og en del "finesser" gjemt i menyene som ikke 500D/550D har. For eksempel AF mikrojustering er det veldig greit å ha, det mangler 500D/550D. Og en enkel ting som "custom funnksjoner" på programhjulet, det har selvsagt 50D men 500D/550D mangler det helt og har i stedet en hel rekke unyttige programvalg.

Summen av en masse slike detaljer gjør at 50D er et langt bedre kamera enn 500D/550D. Misforstå ikke hva jeg mener med "bedre", det tar ikke nødvendigvis bedre bilder om man får bruke tid på å sette korrekte innstillinger etc på begge kameraene.

Har man først brukt et Canon kamera i xxD serien en stund så går man nødig tilbake til ett i xxxD serien, man venner seg nemlig til å ha alle disse "detaljene" tilgjengelig. Man må muligens ha vært der for fult ut å forstå det, disse "detaljene" kommer ikke så tydelig frem når man sammenlikner spesifikasjoner, og er nok heller ikke det som vektlegges mest i slike sammenlikninger. Men dette betinger selvsagt at man tar seg bryet å lære seg kameraet sitt og alle mulighetene det har - men det tar jeg som en selvfølge at alle her inne gjør..... :thumbup:

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Men når man først har funnet ut hvor kjekk filmfunksjonen er, går man neppe tilbake til et kamera som ikke har slik funksjon.

Valget er vel ganske enkelt, skal du ta bilder kjøper du 50d, og skal du ta bilder/video kjøper du 550d.

Vel, jeg vil tro de fleste kjøper et DSLR for først og fremst å ta bilder med det. Om video er viktig så finnes det jo rimelige videokameraer som for de fleste vil gi et bedre resultat, men det er vel en annen diskusjon. Jada, man kan få til kreative ting med et DSLR med video som det ikke er mulig å få til med et "standard" HD videokamera, men det er også en annen diskusjon.

Enhver for gjøre sine egne valg ut i fra sine egne behov, krav og prioriteringer. Men jeg er ikke et sekund i tvil om at jeg ville ha valgt både 50D og 40D fremfor 500D eller 550D - men så tar jeg også heller bilder enn å filme.

Selv så bruker jeg et 7D til daglig - som jo *har* videofunksjon - men den bruker jeg nesten ikke (har kun såvidt testet litt). Det jeg har behov for å filme gjør jeg raskere og enklere med et standard HD videokamera (Panasonic HDC-TM300 i mitt tilfelle). Jeg har noen planer om et videoprosjekt med 7D men foreløpig så har det kun blitt med planene - tiden strekker ikke til :)

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Det koster forøvrig 6350 om du kjøper det fra norge.

http://www.dustinhome.no/pd_5010380071.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1576

Veldig offtopic, Men kjøper du dit så kjøper du det "egentlig" fra Sverige, mtp lageret demmes er der og ikke i Norge. Samme gjelder plassen jeg linket til. De har lageret i Sverige, men har norsk avdelinger slik at man ikke må betale noe toll osv. Frakten er 90kr også fra ScandinavianPhoto. Vet ikke hva frakten hos dustinhome er.

Trådstarter: Du blir nok ikke skuffa om du kjøper 550D. 50D vet jeg ingenting om siden jeg ikke har testet det, kunn lest om det.

film funksjonen er veldig handy om det er en situasjon du nesten må filmen. Men du må tenke selv om du bare skal ta bilder eller om du kanskje skal teste ut litt filming etterhvert. Kvaliteten på filmene er iallefall utrolig god på 550D. :)

Lenke til kommentar

jeg har eos 450 D, testvinneren. jeg er veldig fornøyd med det, hvis det er første gang du kjøper speilrefleks ville jeg ikke gått for noe så dyrt, mitt kostet ca 5500 tror jeg med "idiotforsikring" og veske til å ha det i. storfornøyd med kameraet, bra kamera, bra me pixler og det blir bra bildet. men det du skal vite er at det ikke er kameraet som helt og alene avgjør om bildene blir bra, du må lære å bruke kameraet, lære deg funksjonene og leke med fokus og lignende. bare som et tips til å lære seg å ta bilder så les instruksjonsboka du får med kameraet. hjalp meg langt på vei, og så går du på et biblotek å låner ei bok om å ta bilder ;) good luck. men som sagt, jeg ville ikke investert så mye penger på det første speilreflekskameraet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...