Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Jepp! :)

Har oppgradert til 1GB-utgaven av AMD Radeon HD 6950, lagt tilbake Arctic Cooling Freezer 13 Pro og nedgradert minnet til 1333MHz fordi man sparer 80 kroner på det og kan overklokke like lett selv.

Handlelisten inneholder 2 skjermkort atm.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å bygge en PC basert på Black Refinery. Hvis man er villig til å betale ekstra for et enda lavere støynivå, hvilke endringer ved Black Refinery kunne da være hensiktsmessige?

•  
  • Kabinettvifter:
    Jeg leste et sted i denne tråden at de medfølgende viftene i Fractal Design Define R3 er godt hørbare. Hvis støyen blir plagsom, finnes det noen gode alternative vifter? Eller er det mulig å senke turtallet til de to medfølgende viftene med viftestyring uten at luftflyten i kabinettet blir for dårlig?

• Skjermkort:
    Alle skjermkortene som har inngått i Black Refinery de siste månedene yter godt nok til min bruk. Er det noen særlig forskjell i støynivået til Asus Radeon HD 6950 DirectCU II 1GB og de foregående forslagene (Asus Radeon HD 6870 DirectCU og Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC)?

• Kjøler:
    Vil det være merkbart lavere støynivå med Noctua NH-D14 fremfor Arctic Cooling Freezer 13 Pro, eller vil støydempingen i Fractal-kabinettet gjøre disse forskjellene neglisjerbare?

• Strømforsyning:
    Her er jeg villig til å investere i en Corsair CMPSU-750AX 750W eller Seasonic X-760 760W, selv om det er litt overkill. Vifteløs modus (0 rpm) ved load < 20% virker lovende. De koster det samme, men jeg vet ikke om den ene er å foretrekke fremfor den andre.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å bygge en PC basert på Black Refinery. Hvis man er villig til å betale ekstra for et enda lavere støynivå, hvilke endringer ved Black Refinery kunne da være hensiktsmessige?

•  
  • Kabinettvifter:
    Jeg leste et sted i denne tråden at de medfølgende viftene i Fractal Design Define R3 er godt hørbare. Hvis støyen blir plagsom, finnes det noen gode alternative vifter? Eller er det mulig å senke turtallet til de to medfølgende viftene med viftestyring uten at luftflyten i kabinettet blir for dårlig?

• Skjermkort:
    Alle skjermkortene som har inngått i Black Refinery de siste månedene yter godt nok til min bruk. Er det noen særlig forskjell i støynivået til Asus Radeon HD 6950 DirectCU II 1GB og de foregående forslagene (Asus Radeon HD 6870 DirectCU og Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC)?

• Kjøler:
    Vil det være merkbart lavere støynivå med Noctua NH-D14 fremfor Arctic Cooling Freezer 13 Pro, eller vil støydempingen i Fractal-kabinettet gjøre disse forskjellene neglisjerbare?

• Strømforsyning:
    Her er jeg villig til å investere i en Corsair CMPSU-750AX 750W eller Seasonic X-760 760W, selv om det er litt overkill. Vifteløs modus (0 rpm) ved load < 20% virker lovende. De koster det samme, men jeg vet ikke om den ene er å foretrekke fremfor den andre.

1. Det følger med viftestyring i kabinettet, og de høres ikke særlig godt uansett. Fractal Design-vifter kjører på lavt turtall ut av esken.

2. HD 6870 er nok det mest stille kortet. Gigabyte-kortet blir det mest bråkete. Det finnes også et vifteløst HD 6850 til ca 1500 kr om det er god nok ytelse.

3. Nei, tvert imot faktisk. AC Freezer Pro 13 har en PWM-vifte som reguleres etter behov, NH-D14 spinner på konstant hastighet.

4. X-560 er nok et bedre valg. Om du ikke overklokker kan du klare deg på X-400 eller X-460 også uten problemer med et HD 6870.

Lenke til kommentar

Kabinettviftene er ekstremt stille. DirectCU II kjølingen til Asus er den stilleste du finner så vidt jeg vet. Arctic Cooling Freezer 13 Pro er valgt nettopp fordi den er musestille. Strømforsyninger lager generelt lite støy pga. stor vifte på lavt turtall, og OCZ ModXStream Pro er blant de mer stillegående. Jeg ville prøvd å sett om du ikke blir fornøyd med støynivået slik det er nå, fordi det er jammen ikke mye som kan forbedres akkurat i det aspektet. ;)

Lenke til kommentar

Ja, Fractal Design Define R3 tar skjermkort opp til 29 cm i lengde. GTX 580 Twin Frozr II er 26,8.

Ok, godt å vite det da :thumbup:

Men hvor god kjøling kan Fractal Design Define R3 gi hvis alle viftene er montert (de som sitter på originalt pluss de ledige plassene)?

Det kommer an på:

Med 3000RPM-vifter og såkalte "shrouds" for å dirigere luftstrømmen vil du nok få ganske heftig luftkjøling på bekostning av støynivå.

Om du bruker 1200RPM-vifter vil du få ganske god kjøling også, men HAF X eller Fortress/Raven 02 vil være endel bedre jo større effekt maskinen bruker.

Jeg hadde personlig ikke fylt opp alle plassene, men bruk den innerste toppplasseringen som inntak og bunnmonteringen som inntak, hatt frontinntak og uttak bak ved hovedkort og grafikkort. Jeg har illustrert med mine fantastiske paint-ferdigheter.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Fractal Design Define R3 tar skjermkort opp til 29 cm i lengde. GTX 580 Twin Frozr II er 26,8.

Men hvor god kjøling kan Fractal Design Define R3 gi hvis alle viftene er montert (de som sitter på originalt pluss de ledige plassene)?

Det kommer an på:

Med 3000RPM-vifter og såkalte "shrouds" for å dirigere luftstrømmen vil du nok få ganske heftig luftkjøling på bekostning av støynivå.

Jeg hadde personlig ikke fylt opp alle plassene, men bruk den innerste toppplasseringen som inntak og bunnmonteringen som inntak, hatt frontinntak og uttak bak ved hovedkort og grafikkort. Jeg har illustrert med mine fantastiske paint-ferdigheter.

Ok, og paint-ferdighetene dine er fantastiske de :thumbup: Men blir det den samme luftstrømmen hvis jeg installerer vannkjøling bak (Corsair H60)?

Lenke til kommentar

Det kommer an på:

Ok, og paint-ferdighetene dine er fantastiske de :thumbup: Men blir det den samme luftstrømmen hvis jeg installerer vannkjøling bak (Corsair H60)?

Ja, enten installerer du den bak og skyver luft ut eller som inntak i den ledige toppplasseringen.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for meget interesant tråd - mye å lære for oss som skal bygge for første gang.

Jeg skal ikke spille heftige 3D spill, men ønsker en meget god familiePC til blant annet (enkel) bilde- og videoredigering.

Ser av tidligere posts (21 juni) at de innebygde grafikkressursene i 2500K da er mer en godt nok til dette formålet - stemmer det, eller er det fremdeles en fordel med dedikert skjermkort?

Men at jeg da må velge enten H67 eller Z69 hovedkort. Mister jeg noe ytelse eller funksjonalitet ved å velge ett av disse istedenfor P67? Ser jo at H67 er billigere enn P67.

Kan jeg da senere kjøpe et skjermkort og montere i H67/Z69 og ha samme ytelse/egenskaper som P67?

Håper dere har mulighet til å gi meg noen svar - på forhånd takk.

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Ser av tidligere posts (21 juni) at de innebygde grafikkressursene i 2500K da er mer en godt nok til dette formålet - stemmer det, eller er det fremdeles en fordel med dedikert skjermkort?

Klart det stemmer, dette har vi allerede svart på i tråden du startet.

Men at jeg da må velge enten H67 eller Z69 hovedkort. Mister jeg noe ytelse eller funksjonalitet ved å velge ett av disse istedenfor P67? Ser jo at H67 er billigere enn P67.

Nei.

Kan jeg da senere kjøpe et skjermkort og montere i H67/Z69 og ha samme ytelse/egenskaper som P67?

Som jeg gjorde i det siste oppsettet jeg lagte til deg, mener du? Klart du kan.

Lenke til kommentar

...

Håper dere har mulighet til å gi meg noen svar - på forhånd takk.

Den mest vesentlige forskjellen på h67 og p67 HK er at h67 lar deg benytte det integrete skjermkortet i prosessoren, men gir deg ikke muligheten til å overklokke prosessor via multiplier.

P67 HK gir deg mulighet til overklokking, men ikke integrert grafikk.

Z68-kort gir deg mulighet til begge deler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...