BadCat Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Kan si meg enig. OS bør alltid på SSD med mindre budsjettet er så stramt at det svir. Grafikkort og prosessor bør få plass i budsjettet før det tas høyde for lagring av spill på SSD. Stort sett er det kun forskjeller de første minuttene spillet laster og senere ligger mesteparten i minnet. Den eneste forskjellen jeg merket mellom å laste spill fra SSD og 2xVR300 i RAID0 var at musepekeren ikke hakket på loading screenen ved lasting fra SSD. 1 Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Ok, godt å få avklart det lille jeg hadde av usikkerhet Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Man får 2x Samsung F3 1TB i RAID0 for 800 kr så det finnes gode alternativer til SSD med tanke på installasjon av spill. 2x 500 GB er også en god løsning da de kun har 1 plate hver (I teorien mer driftsikkert, mindre vibrasjoner og støy, men spørs om det har noe særlig å si i praksis. Antar de fleste får installert nok spill på 1 TB totalt og RAID0 er ikke egnet til arkivering av filer. Man kan bruke 2x Samsung EcoGreen F2 500 GB for den saks skyld. Da blir det lavere ytelse enn med F3 7200 RPM, men mindre støy. I kombinasjon med en 64 eller 128 GB SSD er det en god løsning som gir både systemrespons og kapasitet. Endret 18. juli 2011 av BadCat 1 Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 OCZ Agility 3 og Vertex 3 er enormt raske, men dessverre har de en helt utrolig dårlig kvalitet. Det suger jo MAKS å finne ut 2 dager etter jeg har fått OCZ Agility III 60GB i posten:( Sorry for off-topic, men om den SSDn tar helg i løpet av et år av seg selv, da har jeg vel fortsatt garanti som jeg kan benytte for å få en ny disk eller evt. få den fikset? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Det er sant. Uansett er det ikke helt garantert at disken din vil bli ødelagt. Av 33 anmeldelser på Newegg melder 30% av disken deres har tatt kvelden (og la oss huske at det ikke er særlig lang tid siden den ble lansert). Det er en stor risikofaktor, men du kan jo være heldig. Om du ikke lagrer dokumenter eller andre viktige ting på den, burde det gå greit inntil videre. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Husk å kjøre firmware-oppdatering på disken også, det hjelper. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89670 Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Ble inspirert av Runes of dublon og handla inn. Kjøpte 1TB samsung istedenfor 500gben bare, og skal bruke et GTX 460 OC kort som jeg har fra før. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=951038&su=3F91EED9-DA0E-48C4-94E0-20EC5F62D313 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hei. Etter å ha surfet på HW-forumet i en stund nå oppdaget jeg at jeg faktisk hadde en brukerkonto registrert i nitten-fem-og-førr, så jeg tenkte jeg skulle slenge inn et spørsmål her. En mer datainteressert slektning av meg mente at det var verdt pengene å oppgradere til et bedre skjermkort, mer spesifikt Radeon 6950, f. eks. denne versjonen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639513 . Selv vet jeg ikke, jeg har kun hatt laptop i flere år nå (akkurat nå: Acer 5943G) og har så å si ingen erfaring eller kunnskap med stasjonær PC, så hjelp og innspill hadde vært hyggelig. Jeg planlegger, i likhet med veldig mange andre, å kjøpe meg stasjær i anledning BF3, så kommer til å vente litt til med å bestille. Først skal jeg flytte inn i "nytt" hus og investere i et passende databord. Tips til databord mottas og med takk. Kommer nok til å bestille en "Black Refinery" om 1-2 måneders tid, enten slik den er satt opp eller lettere modifisert. Er det stor sannsynlighet for at det blir gjort endringer i nærmeste framtid? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 ja, det er et bedre skjermkort Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Oppsettet kommer til å bli holdt ved like til midten av august. Da reiser jeg til førstegangstjeneste i militæret, og vil være borte et helt år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Ingen unnskyldning! Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 ja, det er et bedre skjermkort Men er det verdt de ekstra ~600 kronene? Jeg vet ikke hvor mye bedre det er... Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Ingen unnskyldning! Skal skaffe meg Ice-bredbånd og mobil med fullt qwerty-tastatur! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Oppsettet kommer til å bli holdt ved like til midten av august. Da reiser jeg til førstegangstjeneste i militæret, og vil være borte et helt år. Med mindre du skal til ødemarka uten internett (jeg tviler sterkt på dette, det meste av tjenesten er på leir) får du mest sannsynlig både internett og mye tid. Jeg var i HMKG KP3-signal, og selv om vi hadde omlag to-tre oppdrag hver uke fra februar til august fikk jeg masse tid til overs jeg kunne bruke på hva jeg ville, og vi var "kjent" for å ha lite fritid blant andre førstegangstjenestegjørende. Mest sannsynlig kommer du til å ta "lueløpet" og etter dette har du stort sett fri hver dag etter kl 4 ja, det er et bedre skjermkort Men er det verdt de ekstra ~600 kronene? Jeg vet ikke hvor mye bedre det er... HD 6870 er toppen av pris/ytelse nå, du betaler 600 kr for 10-15% ekstra ytelse. HD 6950 er vel egentlig starten av "cutting-edge" i dag. HD 5770 kom for snart to år siden for 1200 kr, og koster i dag rundt 8-900 kr, ikke et stort verditap kan man si. HD 6870 vil jeg påstå er dagens modell som kommer til å være verdt rundt 800 kr om et år. Hver gang en ny generasjon med skjermkort kommer ut ser den forrige generasjonen ut som dinosaurer, og da har det lite å si om du har et 6870 eller 6950: begge vil være latterlig dårlige i forhold til et potensielt "HD 7950" EDIT: Det er ikke sikkert det er så lenge igjen til neste generasjon kommer nå, kanskje vi får dem så tidlig som oktober. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe et HD 6950 nå, når ytelsesforskjellen er veldig liten. Endret 18. juli 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Vi får se. Er det rikelig med fritid og internettilgang skal jeg sørge for å snike meg innom her et par ganger i uka for å holde tråden oppdatert. Vil bare ikke love noe akkurat her og nå, da det kan være at dagsprioritetene mine endres når jeg først er der. Som sagt, vi får se! Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Er like ved å kjøpe den PCn som er i første post, og tenker å kjøpe enten den eller en annen PC i dag. Men skulle gjene ha fått en siste mening på ting. Siden jeg gjerne vil ha den ferdig bygget, så blir det fra komplett eller Netshop, og dermed ikke ALLE de samme delene som i oppsettet. Det nermeste jeg kommer er dette: P åhovedkortet under, så var det mange kort med samme navn, men forskjellige priser. Er usikker på hvilken det lønner seg å kjøpe! Hadde vært kjekt med synsypunk på det. NetShop 3 års PC garanti Produksjon og testing av PC Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl Strømforsyning: Chieftec, 650W, CFT-650-14CS, modulær Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 CPU: Intel Core i5 2500 Quad Prosessor Minne: Corsair XMS3 1600MHz DDR3, 4GB, CL8 SSD: OCZ 60 GB SSD 2,5" S-ATA III TRIM/GC HDD: Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB Skjermkort: ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 CD/DVD: Sony DVD-brenner AD-5260S intern Sum:7 605,- Dette er egentlig VELDIG budskjettspreng, da jeg egentlig bare ville bruke rundt 6000. Så hvis jeg kan bytte noen komponenter til noe billigere, så ville det vært helt topp! Hadde vært supert med noen gode og kjappe svar da jeg som sagt har lyst til å kjøpe PC i dag, da min gamle er på vei til å knekke helt sammen. Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Eventuelt dette oppsettet: Varenr.:635171 Støtsikker PC-eske SteelSeries QcK, Musematte i Tøy Fractal Design Define R3 Black Pearl Corsair TX V2 650W PSU ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 Intel® Core™ i5-2500 Processor Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Samsung SpinPoint F3 1TB Corsair SSD Force Series™ 3, 60GB OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S Operativsystem ikke valgt Garanti 3 år - Sende inn Lagerstatus:Ubekreftet dato 1 stk. 19.jul.2011 Jeg kan spare rundt en 1000 lapp på å velge bort SSD disken og heller kjøpe det senere, da vil det være mer gunstig pris. Hva synes dere om dette oppsettet? Skulle gjerne hatt en bekreftelse ganske kjapt :-) Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Jeg kan ikke få det billigere, men jeg ville byttet ut hovedkortet til Asus P8P67 og SSD til Intel 320 80GB. Førstnevnte har all funksjonaliteten du trenger til lavere pris og sistnevnte erstatter OCZ fordi de har disker som krasjer hele tiden. Lykke til! Edit: Hva koster det andre oppsettet? Det er bedre enn det første dersom prisen er lik eller billigere. Greit nok å ta bort SSD inntil videre. Du overlever uten. Endret 19. juli 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
brelett Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Bestillte oppsettet til Black Refinery m.m. fra Amentio (vet vet, visste ikke da at det er mye krøll med de). 14 dager senere har jeg et hovedkort og aner ikke når jeg får resten, småkjipt. Lagt merke til at det er vanskelig å få fatt i komplett sett med deler til Black Refinery om dagen, ingen nettbutikker som har alle komponentene til AgentSpoon. Strømforsyningen er det vel ingen som har, heller ikke cpu-kjøler. Ville vurdert å skifte PSU i oppsettet rett og slett fordi den er så håpløs å få fatt i, evt alternative løsninger hvis primærkomponentene ikke er å oppdrive. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Det er nok bare å skylde på Prisguiden, dessverre. Strømforsyningen er i lager hos Dustin Home, selv om Prisguiden viser at den ikke er det. Husk derfor alltid å sjekke på nettbutikken sin egen side om lagerstatus. CPU-kjøleren har du helt rett i at ikke er på lager for øyeblikket. Det er egentlig andrevalget da heller ikke Arctic Cooling Freezer 13 Pro er tilgjengelig. At begge mangler er ganske sjeldent. Det er heldigvis mange gode kandidater i dette segmentet, så jeg har nå skiftet til Corsair A70. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå